روایت حسینیه‌هایی که جلوی خانه‌های شهدا به پا می‌شود+ تصاویر

کرونا هم امسال نتوانست هیأتی‌ها را متوقف کند. جوانان حسینی، این روزها با راه‌اندازی حسینیه‌های سیار و کاروان‌های عزاداری در کوچه پس‌کوچه‌های شهرها و روستاها سوگواری می‌کنند و هیأت‌های خیابانی روبه‌روی خانه‌های شهدا صحنه‌های زیبایی خلق کرده‌اند.

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: دستورالعمل‌های ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، امسال همه را به‌سوی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌های حسینی و سوگواری‌های ایام محرم سوق داد.

امری که بعد از پایان آیین‌‌های تاسوعا و عاشورای حسینی، هم از سوی شخص رهبری و هم از سوی رئیس‌جمهوری و ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، مورد ستایش قرار گرفت.

مردم استان سمنان نیز تلاش کردند تا آیین‌های محرم امسال با رعایت تمام موازین مقرر برگزار شود و این توجهات همچنان نیز ادامه دارد.

رسومی که اجرا نشد

رسوم هر ساله مردم کشورمان و عزاداران حسینی در استان سمنان، امسال به علت همه‌گیری ویروس کرونا تا حدود زیادی اجرایی نشد و حتی از آیین‌های کهن و ملی ایام محرم نظیر سنگ‌زنی، نخل‌گردانی، علم‌گردانی و ... نیز خبری نبود.

هیأتی‌ها سلامت مردم را بر اجرای آیین‌‌ها ارجح دانسته و کوشیدند تا در عزای سرور و سالار شهیدان، کسی تب نکند؛ گرچه برخی تک‌روی‌ها هم مثل هر سال، مشاهده شد اما در ادامه چندان توفیقی نیافت.

 

ابتکاراتی که به میدان آمد

هیأتی‌ها گرچه امسال از برخی بی‌توجهی‌ها و بی‌تدبیری‌ها در عدم ممنوعیت سفر به شهرهای شمالی کشور گلایه‌مند بودند و این امر حتی صدای بومیان استان‌های شمالی را هم درآورده بود؛ اما تلاش کردند تا با ابتکارات جدیدی از جمله راه‌اندازی «حسینیه‌های سیار» به‌گونه‌ای عمل کنند که عزای حسینی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و البته در تمام نقاط شهرها و روستاها برگزار شود.

جوانان و نوجوانان نیز در این ابتکارات حسینی پای کار آمدند تا با تمهید مقدمات راه‌اندازی حسینیه‌های سیار، مردم عاشق حضرت ثارالله (ع) در کوچه پس‌کوچه‌های شهرهای بزرگ و کوچک، غمشان در دوری از آیین‌های عزای حسینی تا حد امکان کاهش یابد.

جوانان در تدارک نیازمندی‌های حسینیه‌های سیار

جوانان در تدارک نیازمندی‌های حسینیه‌های سیار کمک می‌کنند؛ پرچم‌های سیاه می‌زنند، امکانات صوتی و تصویری را مهیا می‌کنند، توصیه‌های لازم ارائه می‌شود و نهایت امر، مراسم نوحه‌خوانی پا می‌گیرد.

جایگاه بسیجیان هم ویژه است؛ هم در بخش آقایان و هم بسیج خواهران؛ پایگاه بسیج محل هماهنگی‌ها شده تا نظم مراسم برقرار شود.

 

مردمی که پای کار آمدند

در حالی که برخی بی‌توجهان به تصمیمات ستاد ملی کرونا، همچنان تجمع‌های پرجمعیت خود را در خانواده‌ها و البته سفرهای خانوادگی ترک نمی‌کردند، جوانان هیأتی تلاش داشتند تا خود مردم را پای کار برنامه‌های ابتکاری محرم امسال بیاورند.

چنان‌که خود مردم از تهیه و تدارک زیراندازها گرفته تا استفاده از لوازم شخصی منازلشان در این ایام دریغ نکردند.

علاوه بر این، جمعیت عزاداران نیز برای تمرکز در یک نقطه کنترل شد تا فاصله فیزیکی به دست فراموشی سپرده نشود.

تذکر نکات بهداشتی از بلندگوهای حسینیه‌های سیار

امروز دیگر همه به‌خوبی می‌دانند که کادر درمان، پزشکان، پرستاران، نیروهای خدماتی بیمارستان‌ها و . . . روزهای سختی را گذرانده‌اند و همچنان بر فرسودگی کاری آنها افزوده می‌شود.

کسی به افزایش شمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و رشد همه‌گیری ویروس کرونا رضایت ندارد و هیأتی‌ها اینجا هم پیش‌قراول بوده‌اند.

آنها تلاش کردند تا ضمن اقامه عزا برای امام حسین (ع) و یاران شهیدشان؛ به مردم نکات آموزشی مقابله با کرونا را در قالب اقداماتی ویژه در هیأت‌ها و حسینیه‌های سیار، برای چندمین بار متذکر شوند.

برخی از این نقاط نکات، از بلندگوهای نصب‌شده روی خودروهای حسینیه‌های سیار پخش می‌شد.

ملت امام حسین (ع) به فرامین ولی‌فقیه کج‌دهنی نمی‌کند

بانویی که زیارت عاشورا می‌خواند، می‌گفت: «امسال خیلی‌ها به سفر رفتند و کرونا را جابه‌جا کردند؛ بیماران و افرادی که رعایت می‌کنند، چه گناهی کرده‌اند؟ هیأتی‌ها فقط باید ملزم به رعایت موارد بهداشتی می‌شدند؟».

اما اقدامات جدیدی که امسال رخ داد، از جمله همین حسینیه‌های سیار برکات زیادی داشت؛ هم شعور حسینی را نشان داد و هم شور عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را به رخ کشید؛ ملت امام حسین (ع) مگر می‌شود به فرامین ولی‌فقیه کج‌دهنی کند؟

تقید مذهبیون به رعایت قانون

کارشناسان و کادر درمان مدت‌هاست به ما نسبت به اپیدمی ویروس کرونا در موج سوم و بعد از اتمام سفرهای غیرضروری و عزاداری‌های خارج از ضوابط ستاد ملی کرونا هشدار می‌دهند.

اما امسال تقید مذهبیون به رعایت قانون و مصوبات ستاد ملی کرونا به‌خوبی نمایش داده شد و انتظار می‌رفت همه این هشدارها را جدی بگیرند و تدابیر ویژه‌تری در سواحل و اماکن توریستی و سیاحتی اعمال شود.

جوان‌ترها همان ابتدا لبیک گفتند

رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیه مؤکدی برای رعایت شیوه‌نامه برگزاری عزاداری‌های محرم در شرایط کرونا داشتند.

معظم‌له در فرازهایی از سخنان خود فرموده بودند که «در عزاداری‌ها باید ضابطه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا رعایت شود» و هیأت‌های مذهبی در ساعات اولیه ایراد و انتشار این بیانات، به فرامین رهبری لبیک گفتند.

جوان‌ترها نیز سعی کردند عزاداری‌ها را در فضای باز و غیرپوشیده برگزار کنند تا خطر انتقال کروناکاهش یابد.

حسینیه‌های سیار به میدان آمدند و عزاداری‌های متمرکز هر ساله را به خیابان‌ها، کوچه‌ها و جلوی درهای منازل مردم بردند.

هر روز لاله‌ای می‌روید

یکی از اقدامات خوبی که امسال در قالب حسینیه‌های سیار صورت می‌گیرد، روضه‌خوانی و عزاداری جلوی منازل شهداست.

در یکی از برنامه‌ها، مادر شهید والامقامی، تمثال مبارک فرزند شهیدش را زینت‌آرای محفل ساده و بی‌ریایی هیأتی‌هایی کرده بود که این بار به عشق حسین ‌ابن ‌علی (ع)، کاروان به راه انداخته بودند.

تمثال مبارک شهیدی که اتفاقاً دانش‌آموز هم بوده و این بار نیز هم سن و سال‌های خودش، عزای امام شهیدش را جلوی خانه پدری او به پا کرده بودند.

شهید «حسن عربی» در عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر آسمانی شده بود و امروز مادرش جلوی عکس جگرگوشه شهیدش، گلدانی می‌گذارد تا بگوید از خون رهروان سرور و سالار شهیدان (ع)، هر روز لاله‌ای می‌روید.

این عزاداری‌ها ماندگار شد

تلاش‌ها و ابتکارات جدید مردم ایران اسلامی و عاشقان شهید دشت نینوا (ع) نشان داد که مردم ما به مکتب حسینی عشق می‌ورزند و ایمان و ارادت پیروان اهل‌بیت (ع) اینجا قلبی و درونی است.

همین عمق علاقه بود که سبب شد تا جامعه مذهبی و اعتقادی کشورمان که عمده برنامه‌های دارای تجمع خود را در چند ماه گذشته تعطیل کرده بودند، این بار طوری با برنامه‌ریزی عمل کنند که رهبر معظم انقلاب اسلامی بفرمایند «عزاداری‌های امسال در تاریخ کشور ماندگار شد».

تلاش‌هایی که همچنان ادامه دارد، نشان داد عزاداری‌های حسینی هرگز تعطیل نخواهد شد؛ گرچه ممکن است به علت شرایط خاص امروز، تابع رسوم معمول گذشته نباشد.

و چه زیبا گفت که آتش عشق حسین در دل‌ها هرگز به سردی نمی‌گراید و این خون از جوشش بازنمی‌ایستد تا اینکه خداوند متعال حضرت مهدی موعود (عج) را برانگیزد.


 

ارسال نظر