پیاده‌روی اربعین ماکت حرکت جهانی به سوی امام مهدی(عج) پس از ظهور است

حجت‌الاسلام جعفری با بیان‌اینکه راهپیمایی اربعین مژده‌ای است برای منتظران ظهور، گفت: این چند روز ماکتی است از اتفاقی که در عصر ظهور رخ داده و سیل مردم به سوی مکه رهسپار شده و امام مهدی(عج) را همچون نگین در میان می‌گیرند.

به گزارش عاشورا  به نقل ازخبرگزاری شبستان، به مناسبت قرار گرفتن در ایام اربعین حسینی که البته امسال به دلیل شیوع کرونا امکان حضور زائران ایرانی در آن وجود ندارد و به منظور بررسی آموزه های مهدوی و منتظرانه این راهپیمایی باشکوه و چندین میلیون نفری با حجت الاسلام والمسلمین «جواد جعفری»، مدیر حوزه علمیه زنجان و کارشناس مهدوی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

اربعین حسینی و پیاده روی باشکوه آن که در سال های اخیر با حضور زائرانی از کشورها و ملیت های مختلف برگزار می شود، چه آموزه های مهدوی‌ای را در خود دارد؟

 

ایام اربعین مخصوصاً پیاده روی آن نعمت بسیار بزرگی است که امسال متاسفانه به دلیل شیوع کرونا توفیق حضور در آن را نداریم، اما چون حرکت عظیم مردمی و خودجوش است، برای منتظران ظهور امام مهدی(عج) مژده ای مهم است به ویژه آنکه بدون مدیریت هیچ نهادی و حقیقتا مردمی و خودجوش پیش می رود.

در جریان این راهپیمایی مردم به امام حسین(ع) گرایش می یابند و از هر سمتی با هر عقیده و گرایشی مجذوب امام(ع) می شوند و به سمت ایشان حرکت می کنند و این همان چیزی است که در عصر ظهور و درباره امام مهدی(عج) در روایات تصریح شده است.

 

یعنی این حرکت زائران به سوی بارگاه نورانی امام حسین(ع) به نوعی تجلی آن حرکت آخرالزمانی در دولت موعوداست؟

 

وقتی در روایات این تعبیر و حرکت جهانی را می خوانیم، اگر مصداقش را ندیده باشیم شاید تصور کنیم چنین چیزی ممکن نیست اما پیاده روی اربعین حسینی(ع) و اینکه موجی چنین هر ساله رهسپار نجف و کربلای معلی می شود آنهم بدون اختلاف با وجود همه تفاوت ها در ملیت، زبان، حتی مذهب و ... راستی این وعده را ثابت می کند.

چطور می شود سیل جمعیت به سوی یک هدف و آرمان به حرکت درآیند و یک طرح بتواند این همه انسان را حول خود جمع کند، پیاده روی اربعین حسینی ثابت می کند مردمی که امامی را ندیده و کلام و منطق ایشان را درک نکرده اند، به عشق امام حسین (ع) از دو کشور با دو ملیت و زبان و فرهنگ متفاوت و با همه کارشکنی ها برای اختلاف افکنی میان آنها، به حرکت درآمده و فارغ از تفاوت ها این سیل عظیم را راه می اندازند و همین کار آنها تلاش دشمنان و کارشکنی هایشان را خنثی می کند.

 

در پیاده روی اربعین حسینی غیر از شیعه پیروان دیگر مذاهب و ادیان هم حضور می یابند، این هم‌مسیری ادیان و مذاهب چه تصویری از دولت امام مهدی(عج) را ترسیم می کند؟

 

بله، غیر از شیعه پیروان دیگر مذاهب و ادیان هم به عنوان زائر و خادم رهسپار این پیاده روی می شوند و با هدف واحد حول محور حضرت سیدالشهدا(ع) در یک مسیر حرکت می کنند.

این از بهترین نشانه ها برای کسانی است که منکر چنین تحولی در عصر ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) هستند و مژده ای است برای منتظران که بدانند چطور در عصر ظهور آن اتفاق عظیم رخ می دهد و مردم به سمت مکه رهسپار شده و امام مهدی(عج) را همچون نگین در میان می گیرند.

 

پیاده روی اربعین از نظر ترسیم سبکی از زندگی که در عصر ظهور به منتظران وعده داده شده است، چه آثاری دارد؟

 

درباره سبک زندگی و راه و روشی که مردم در عصر ظهور در پیش می گیرند این راهپیمایی از جلوه های بارز است؛ نخست در بی اعتنایی به ذخایر و زرق و برق دنیا، شاید برای برخی دنیازدگی و ساده زیستی تصریح شده در روایات درباره عصر ظهور، قابل قبول و قابل باور نباشد، اما در راهپیمایی اربعین نه فقط مردم عادی بلکه صاحب منصبان سیاسی، نظامی و مدیران و مسئولان هم با لباس ساده و کوله پشتی مختصر راه افتاده و مثل دیگران در این مسیر پیش می روند بدون توجه به امکانات رفاهی، کفش ها را بالش سر می کنند و از این شرایط لذت می برند.

این نشان می دهد که می توان در مسیر هدفی متعالی این همه تجملات را کنار گذاشت و با وسایل کم زندگی کرد و به اهداف والا توجه داشت چنان که در چند روز راهپیمایی اربعین دنیا را کنار می گذاریم و ساده زیستی و ترک دنیا و کفایت به کم آن در آن به خوبی دیده و درک می شود.

 

از نظر روحیه مواسات و همدلی های مومنانه که در عصر ظهور وعده داده شده است، این پیاده روی چه ماکت سازی هایی می کند؟

 

مواسات و همدلی مومنانه در این پیاده روی اربعین به اعلا درجه دیده می شود و هر کس هر چه دارد را به میدان می آورد حتی به قدر لیوانی آب آشامیدنی!

در روایات آمده در عصر ظهور برادری و مواسات به زیباترین شکل رخ می دهد، از این رو، آنچه در روزهای منتهی به اربعین هم فارغ از ملیت و مذهب و اعتقاد رخ می دهد، این وعده روایات را به عمل نزدیک می کند چراکه در اربعین فقط زائر حسینی(ع) بودن است که اهمیت دارد.

این از مهمترین ابعاد تغییر سبک زندگی ها است که دید را جهانی می کند و همه را تحت اشراف چتر مواسات قرار می دهد.

 

با توجه به آنکه دوران غیبت امام مهدی(عج)، زمانی سخت و طاقت فرسا برای شیعیان است، آیا این پیاده روی راه تحمل این سختی ها را نیز به ما یاد می دهد؟

 

تحمل سختی ها و صبر در مسیر هدفی متعالی از آموزه های پیاده روی اربعین حسینی(ع) است و ثابت می کند اگر مردم هدفی متعالی را درک کنند، حاضر هستند برای آن هر سختی‌ای را تحمل کنند.

در راهپیمایی اربعین افرادی که عادت به آماده بودن همه چیز دارند به خاطر زیارت امام حسین(ع) همه مرارت ها و سختی ها را تحمل می کنند، شب ها در جایی سرد و خشک می خوابند و در گرمای هوا پیاده می روند پس در عصر ظهور هم مردم با تمام کمی امکانات در ابتدای قیام، در کنار حضرت(عج) می مانند.

پیاده روی اربعین نشان می دهد مردم برای هدف والا مرارت ها و سختی ها را تحمل می کنند، از این رو، این راهپیمایی جلوه های بسیاری در مشابهت با دوران قیام و عصر ظهور مهدوی دارد

 

ارسال نظر