دوره‌ مجازی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی برگزار می شود

به دنبال تصویب همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور ایجاد دبیرخانه شورای تخصصی علوم عقلی در این پژوهشگاه، تفاهم نامه همکاری به امضاء رسید

به گزارش  تیتر عاشورا به نقل ازشفقنا، به دنبال تصویب همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به منظور ایجاد دبیرخانه شورای تخصصی علوم عقلی در این پژوهشگاه، تفاهم نامه همکاری مذکور از سوی حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه «رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره» و حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی «رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» به امضاء رسید.

خسروپناه با اشاره به سابقه فعالیت های هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، ضمن بیان آمار ۳۷۰۰ کرسی ترویجی برگزار شده، اظهار داشت: رتبه نخست برگزاری کرسی های ترویجی در میان پژوهشگاه ها، متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رتبه نخست از میان دانشگاه ها متعلق به دانشگاه علامه طباطبائی(ره) بوده است.

او گفت: در راستای فاصله گرفتن از تمرکز گرایی در هیئت حمایت از کرسی ها در قدم اول در هر یک از دانشگاه ها و پژوهشگاه ها کمیته دستگاهی تصویب گردید که عهده دار تصویب کرسی های ترویجی و بررسی طرح های کرسی تخصصی و ارسال آثار برای دبیرخانه شوند.

رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در این مرحله برای فاصله گرفتن بیشتر از تمرکزگرایی، تصمیم بر آن شد تا شورای تخصصی کرسی های نظریه پردازی عبارت از شورای علوم عقلی، شورای علوم شکلی، شورای علوم اجتماعی، شورای علوم رفتاری و شورای هنر و معماری به چند دانشگاه و پژوهشگاه واگذار شود.

او افزود: با ایجاد دبیرخانه شورای علوم عقلی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، از این پس تمامی طرح های مربوط به علوم عقلی جهت بررسی و تصمیم گیری به این پژوهشگاه ارسال می شود.

در پایان، نجف لک زایی با اشاره به ظرفیت بالای مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تأکید و خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای علوم عقلی، در این مرکز بدون ایجاد پست ساختاری و با ظرفیت موجود ایجاد شود و امیدواریم که با تلاش همکاران شاهد تلاش و شکوفایی بیشتری باشیم.

دوره‌ مجازی «آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی» برگزار می شود

مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دوره‌ مجازی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی (دوره آموزشی معارف انقلاب اسلامی – سطح یک) را برگزار می کند.

از مزایای این طرح می توان به مواردی همچون اعطای گواهینامه، اولویتِ شرکت در دوره‌های تخصصی منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی، بهرمندی از اساتید مُبرز، آشنایی با معارف انقلاب اسلامی و رایگان بودن این دوره آموزشی اشاره کرد.

شایان ذکر است این دوره ویژه طلاب برادر و خواهر بوده و مدت زمان آن ۳۰۰ ساعت و به صورت مطالعه محور می باشد که بر اساس طرح مصوب معاونت آموزش و پژوهش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری تدوین شده است.

علاقه مندان به شرکت در این دوره می توانند از ۱۵ تا ۲۵ آبان ماه با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به نشانی www.balagh.ir  نسبت به ثبت نام در دوره مذکور اقدام کنند؛ شایان ذکر است شروع این دوره، از ۱۵ آذرماه می باشد.

نرم افزار اندرویدی «پیامبر مهربانی» طراحی و تولید شد

در آستانه ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت اسلامی، نرم افزار اندرویدی «پیامبر مهربانی» با امکانات ویژه توسط مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی طراحی و منتشر شد.

نرم افزار «پیامبر مهربانی» که در قالب ویندوز عرضه شده بود، جهت استفاده آسان تر کاربران نسخه اندروید آن نیز عرضه گردید.

این نرم افزار شامل شامل ۴۲۰ پرسش و پاسخ پیرامون شخصیت والای پیامبر اعظم(ص) می باشد که توسط کارشناسان بخش مکتوب مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تهیه شده است.

همچنین، این نرم افزار شامل بخش های زندگانی، سیره و سنت، ویژگی ها و فضائل، معجزات، همسران و فرزندان، اصحاب و یاران، حوادث پس از رحلت، کلام و سخنان، قرآن و پیامبر اسلام و سایر مباحث می باشد.

از دیگر مزایای این نرم افزار می توان به ذکر منابع پاسخ ها، گرافیک زیبا، کاربری آسان و تنظیمات مورد نیاز کاربر اشاره کرد.

کتاب «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» منتشر می شود

کتاب «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد.

یکی از گروه های علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گروه اسلام و مطالعات معنویت به مدیریت احمد شاکرنژاد است. در این گروه، مطالعات و پژوهش هایی پیرامون معنویت پژوهی، معنویت های نوظهور و عرفان ‌های کاذب انجام می شود؛ یکی از این پروژه های تحقیقی، «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» است که وحید سهرابی فر «عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب»، مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد.

 

 

 

ارسال نظر