علت اصلی فرار از جهاد در راه خدا چیست؟

تفسیر اجمالی آیه ۱۵۵ سوره آل عمران را در این گزارش بخوانید

به گزارش تیتر عاشورا: قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِنَّ الَّذِینَ تَوَلَّوْا مِنْکُمْ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّیْطَانُ بِبَعْضِ مَا کَسَبُوا ۖ وَلَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِیمٌ

کسانی از شما که در روز برخورد دو گروه (مسلمان و کافر در جنگ احد) پشت کردند و فراری شدند شیطان آن‌ها را به سبب نافرمانی و بدکرداریشان به لغزش افکند، و همانا خدا از آن‌ها درگذشت، که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

تفسیر آیه ۱۵۵ سوره آل عمران

از ابن عباس (رحمة الله علیه) نقل می‌کند: خداوند تمام یاران پیامبر (ص) را سرزنش کرد و علی (ع) را جز به نیکی یاد نکرد. گفتم «آن‌ها را کجا سرزنش نمود»؟ فرمودند: «سخن خداوند: «إِنَّ الَّذِینَ تَوَلَّوْا مِنْکُمْ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ»؛ جز علیّ‌بن‌ابی‌طالب (ع) و جبرئیل (ع) کسی همراه پیامبر (ص) باقی نماند»

 

آیه در مورد فرار بعضی از مسلمانان در جنگ احد است. در تفاسیر آمده است؛ در جنگ احد جز سیزده نفر (پنج نفر آنان از مهاجران و هشت نفر از انصار) همه فرار کردند. در مورد این که سیزده نفر، جز علی (ع) چه کسانی بودند اختلاف است.
چگونگی برخورد مسلمانان در جنگ احد آنان را به چهار گروه تقسیم کرد:۱. شهدا ۲.صابران ۳. فراریان که مورد عفو قرار گرفتند ۴. منافقان.

پیام‌های آیه ۱۵۵ سوره آل عمران

۱-یکی از علل فرار از جنگ، گناه است. «تَوَلَّوْا... بِبَعْضِ ما کَسَبُوا»

۲-گناه، میدان را برای وسوسه‌های شیطان باز می‌کند. «اسْتَزَلَّهُمُ... بِبَعْضِ ما کَسَبُوا»

۳-خطاکار را نباید برای همیشه طرد کرد و در کیفر او شتاب کرد. «عَفَا اللّهُ عَنْهُمْ»

۴-خداوند گنهکاران را می‌بخشد، پس شما آنان را ملامت نکنید. «عَفَا اللّهُ عَنْهُمْ»


 

ارسال نظر