تقویم تاریخ؛ از رحلت حضرت معصومه (س) تا کنفرانس تهران

امروز پنجشنبه ششم آذر سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، برابر با دهم ربیع الثانی سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با بیست و ششم نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی است.

به گزارش تیتر عاشورا: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( ششم آذر ) به شرح زیر است:
رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها 
۱۲۴۱ سال پیش در چنین روزی، دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری حضرت «فاطمه معصومه» (س)، دختر گرامی حضرت امام موسی بن جعفر (ع)، از اهل بیت پاک رسول گرامی اسلام (ص)، چشم از جهان فروبست.
آن بانوی بزرگوار در سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه متولد شد. حضرت فاطمه ، بانویی سخنور، معلمی توانا و در زهد و تقوا برجسته بود. ایشان یک سال پس از ورود برادر گرامیش امام رضا (ع) به خراسان، به قصد دیدار وی از مدینه به سمت خراسان حرکت کرد، اما در بین راه در شهر قم توقف نمود. آن بانوی وارسته سرانجام پس از هفده روز اقامت در قم، در اثر بیماری و یا بنا به قولی بر اثر مسموم شدن به دست دشمنان، به ملکوت اعلی پیوست و در همان شهر به خاک سپرده شد. آرامگاه باشکوه دختر امام موسی کاظم (ع) در قم، محفل و زیارتگاه مردم و دانشمندان با فضیلت است و مهمترین حوزه علمی و دینی جهان اسلام در کنار آن شکل گرفته است. حوزه‌ای که علاوه بر پیشبرد اهداف علمی و دینی، کانون مقاومت، پایداری و قیام اسلامی شناخته شده است.
 تقویم تاریخ؛ از رحلت حضرت معصومه (س) تا کنفرانس تهران
به توپ بستن بارگاه امام رضا (ع)
۱۱۲ سال پیش در چنین روزی، دهم ربیع الثانی سال ۱۳۳۰ هجری قمری بارگاه حضرت امام رضا (ع) از اهل بیت رسول گرامی اسلام (ص) در شهر مقدس مشهد توسط نیرو‌های متجاوز روسی به توپ بسته شد.
این اقدام در پی تشکیل ژندارمری مخصوص خزانه داری کل ایران توسط مورگان شوستر آمریکایی، انجام شد زیرا دولت روسیه این اقدام را مخالف مطامع خود در این کشور می‌دانست. از اینرو اولتیماتومی به دولت ایران داد که برمبنای آن خواستار اخراج مورگان شوستر از ایران و استخدام اتباع خارجی با اجازه دول روس و انگلیس شد. در پی رد این اولتیماتوم دخالت آمیز از جانب مجلس شورای ملی، قوای روسی مستقر در تبریز وارد قزوین شدند و نیرو‌های روسی نیز که در مشهد بودند، به منظور تهدید دولت ایران، حرم مطهر امام رضا (ع) را به توپ بستند و جنایتی دیگر آفریدند. در اثر شلیک توپخانه، به سردر‌ها و گلدسته‌های آستان مقدس حضرت امام رضا (ع) خسارات فراوانی وارد آمد و اشیاء قیمتی خزانه این آستان به غارت رفت. علاوه بر این عده بسیاری از مردم مشهد در این تهاجم وحشیانه کشته و مجروح شدند.
 تقویم تاریخ؛ از رحلت حضرت معصومه (س) تا کنفرانس تهران
 
برگزاری کنفرانس تهران توسط سران آمریکا شوروی و انگلیس بدون حضور ایران 
۷۷ سال پیش در چنین روزی، ششم آذر سال ۱۳۲۲ هجری شمسی کنفرانس سران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی، در حالی که ایران به اشغال ارتش‌های این سه کشور درآمده بود، در تهران برگزار شد.
کنفرانس تهران پس از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم و گشوده شدن جبهه‌های جدید علیه ارتش آلمان، برپا شد. در این کنفرانس، روزولت رئیس جمهوری آمریکا، چرچیل نخست وزیر انگلیس و استالین رهبر شوروی، درباره شیوه‌های مبارزه با ارتش آلمان و کمک به جبهه‌های جنگ با این کشور، با یکدیگر تبادل نظر کردند. در پایان کنفرانس تهران که چهار روز به طول انجامید، اعلامیه مشترکی توسط سه کشور صادر شد که در آن به انهدام نیرو‌های نظامی آلمان و چگونگی انجام عملیات در جبهه‌های جنگ، اشاره شده بود. همچنین توافق شد که پس از پایان جنگ جهانی دوم، نیرو‌های متفقین خاک ایران را ترک کنند.
 تقویم تاریخ؛ از رحلت حضرت معصومه (س) تا کنفرانس تهران
درگذشت ادوارد مورای، مبتکر پیوند کلیه در جهان
۸ سال پیش در چنین روزی، ۲۶ نوامبر ۲۰۱۲ میلادی جوزف ادوارد مورای (Joseph Edward Murray) مبتکر پیوند کلیه در جهان درگذشت.
مورای در اول آوریل ۱۹۱۹ میلادی در ماساچوست امریکا به دنیا آمد. تا اوایل دهه ۱۹۵۰ هیچ عمل پیوند عضوی در جهان انجام نشده بود تا اینکه دکتر مورای و همکارانش در بیمارستان پیتر بوستون با روش‌هایی جدیدی موفق به انجام موفقیت آمیز این کار در سگ‌ها شدند. در دسامبر ۱۹۵۴ آن‌ها برای نخستین عمل پیوند را بر روی ریچارد و رونالد هریک ۲۳ ساله که دوقلو‌های همسان بودند، انجام دادند و  "رونالد لی هریک" در سال ۱۹۵۴ یکی از کلیه‌های خود را به برادر دو قلوی خود که در حال مرگ قرار داشت، اهدا کرده و به اولین انسانی تبدیل شد که در جهان یکی از اندام‌های خود را به فردی دیگر اهدا کرده است. مورای پیوند‌های دیگری را روی دوقلو‌های همسان در چند سال بعد از آن انجام داده و تلاش کرد تا این کار را روی خویشاوندان انجام دهد و دانش خود در مورد رد کردن عضو توسط سیستم بدنی را افزایش داد. در نهایت این پیشرفت دارویی بود که واکنش سیستم ایمنی به عضو پیوندی را حل کرد. مورای در سال ۱۹۹۰ به طور مشترک همراه با دکتر دونال توماس که در زمینه پیوند مغز استخوان کار می‌کرد جایزه پزشکی نوبل را به دست آوردند.
 جوزف مورای به دلیل سکته قلبی در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۲ در بیمارستانی در بوستون درگذشت.
 تقویم تاریخ؛ از رحلت حضرت معصومه (س) تا کنفرانس تهران

 

 

ارسال نظر