زیارت نامه حضرت معصومه(س) و دعا برای ظهور امام مهدی(عج)

زائران حرم و بارگاه حضرت معصومه(س) از خداوند می خواهند: "اسئل الله ان یرینا فیکم السرور و الفرج؛ از خداوند می خواهم که سرور و گشایش شما را ببینم." قطعاً سرور اهل بیت ظهور امام مهدی است

به گزارش تیتر عاشورا: امام مهدی(عج) عنایات ویژه ای به حضرت فاطمه معصومه(س) و حرم با صفای او و اهل قم به ویژه علماء دارد.[1] تا جایی که سبب رشد و شکوفایی معنوی این پایگاه جهت فرهنگ سازی معارف اسلامی خصوصاً مهدوی شده است. لذا در این مقاله به طور اختصار به پیوند آخرین معصوم(ع) با حضرت معصومه(س) اشاره می نمائیم:

امام مهدی در زیارت نامه حضرت معصومه(س)

یکی از افتخارات شیعه، داشتن زیارت نامه هایی است که از معصومین(ع) به یادگار مانده است. در زیارت نامه حضرت معصومه(س) ضمن مرور عالی ترین معارف شیعه، 8 بار با مقام ولایت، رابطه مستقیم برقرار می شود که 3 مورد آن پیوند با امام زمان(عج) است.

الف) عرض ادب و اهدای سلام

سلام های این زیارت توأم با اسرار است[2] یکی از آنها این است که تمام سلام های عرضه شده به خدمت پیامبر و جانشینان او با صیغة مخاطب (السلام علیک) است ولی هنگام عرض ادب به پیشگاه دوازدهمین امام با صیغة غایب (السلام علی وصی من بعده) آمده است. این تغییر شیوه، برای توجه دادن زائر به امام غایب است. یکی دیگر از این اسرار لقب های امام عصر(عج) است که عبارتند از نور، سراج، ولی ، وصی و حجت.

ب) دعا برای فرج

زائرین حرم و بارگاه حضرت معصومه(س) از خداوند متعال می خواهند: «اسئل الله ان یرینا فیکم السرور و الفرج؛ از خداوند می خواهم که سرور و گشایش شما را ببینم». قطعاً سرور اهل بیت(ع) ظهور امام مهدی(عج) است.

ج) رجعت

زائر در این حرم مقدس عرضه می دارد: «و این یجمعنا و ایاکم فی زمرة جدکم محمد(ص)، ما و شما را در زمرة جد بزرگوارتان حضرت محمد(ص) گردآورد».

این درخواست برای روز قیامت نیست، زیرا بهشت و مزایای آن در بخش های بعدی مطرح شده است، بلکه ظهور امام مهدی(عج) است. براساس عقیده رجعت، معصومین(ع) در زمان ظهور به دنیا برمی گردند و همراه بودن با امام مهدی(عج) به منزله همراه بودن با سایر ائمه و قرار گرفتن در زمرة پیروان حضرت محمد(ص) است.

2. امام مهدی(عج) و کریمة اهل بیت و قم

امام صادق(ع) بیش از 1200 سال پیش فرمود:

به زودی، کوفه از علم خالی شود و بساط علم از آن برچیده شود، آن چنانکه مار در لانه اش به خود می پیچد. آنگاه علم در شهری به نام قم ظاهر می شود و آنجا مرکز دانش وفضیلت می گردد تا جایی که در روی زمین حتی یک نفر مستضعف وناآگاه در دین باقی نمی ماند، حتی بانوان پرده نشین. و این در آستانة ظهور قائم ما خواهد بود که خداوند قم و اهل قم را قائم مقام حجت قرار می دهد وگرنه زمین خالی از حجت می شود وزمین ساکنان خود را در کام خود فرو می برد. در آن ایام، علم از قم به همة سرزمین های شرق وغرب جهان سرازیر می گردد و حجت خدا بر مردم کامل می شود و دیگر در روی زمین فردی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد. سپس قائم(عج) ظهور می کند و موجب خشم و غضب خداوند بر مردم می شود زیرا خداوند از هیچ بنده ای انتقام نمی گیرد،جز هنگامی که حجت خداوند را انکار کند.[3]

نکته حایز اهمیت این جا است که در روزی که اسم قم در جزیرة العرب ناشناخته و گم بود. صادق آل محمد(ص) آینده آن را ترسیم فرمود اکنون حوزه علمیه قم، از حوزه علمیه هزارساله نجف، سبقت گرفته است و صدها مجتهد عالی مقام را در دامان خود به برکت حضرت معصومه(س) پرورش داده است.

مقصود از قائم مقامی اهل قم، مراجع تقلیدند، زیرا امام زمان(عج) آنان را جانشین خود قرار داده است. امام مهدی(عج) در توقیعی به محمد بن عثمان عمری می فرماید: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله»[4]

 

 

ارسال نظر