ساز مخالف تل آویو، محو در صدای موافقان برجام

در حالی که دیپلمات‌های آمریکایی، غربی، روسی، چینی و ایرانی به اتفاق از پیشرفت در روند مذاکرات وین و سیر گفت و گوها به سمت تهیه پیش‌نویس توافق سخن می گویند، رژیم صهیونیستی با سازهای مخالفش در برابر اکثریت موافق، همچنان در تقلاست تا واشنگتن را از ادامه مسیر منصرف کند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری  ایرنا : هجدهمین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام از روز ۱۳ فروردین به صورت برخط با مشارکت معاونان سیاسی ایران و کشورهای ۱+۴ برگزار شد. نمایندگان کشورها در نشست ۱۳ فروردین تصمیم گرفتند ادامه گفت‌وگوها به صورت حضوری در وین برگزار شود. این مذاکرات تا دیروز ادامه داشت و با توافق طرف ها، قرار شده تا بعد از چند روز تنفس و مشورت هیات های مذاکره کننده با پایتخت های خود، از چندروز آینده دوباره در وین از سر گرفته شود.

روز شنبه (۲۸ فروردین) دور چهارم نشست‌های کمیسیون مشترک با هدف بررسی روند و نتایج گفت‌وگوهای فنی کارشناسان در زمینه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای برگزار شد. حاضرین در این نشست به بررسی روند گفت‌وگوها در روزهای گذشته پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی در خصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند.

در این نشست مقرر شد گفت‌وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روزهای آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

روز گذشته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات وین ابراز داشت: آنچه در وین در حال انجام است، گفت‌وگوهای فنی برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بازگشت ایالات متحده ذیل تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. پیشرفت‌هایی انجام شده ولی به معنای حل اختلافات نیست. 

وی با بیان اینکه برای عدم فرسایشی شدن مذاکرات متون خود را ارائه کردیم و از طرف مقابل هم خواستیم وارد مصادیق و متون خود شود، عنوان کرد: در مرحله‌ای هستیم که موضوعات سخت و دشوار است ولی براساس مواضع رهبری به دنبال تامین منافع مردم هستیم و فکر می‌کنیم گفت‌وگوها در مسیر درستی قرار گرفته است. 

روز 28 فروردین هم سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در وین، از ارائه متون مد نظر هیات ایرانی به طرف‌های مذاکره کننده کمیسیون مشترک خبر داد و گفت: تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد و مسیری که باید طی شود، مسیری است که الان مقداری شناخته شده‌تر هست.

رئیس هیئت روسیه در مذاکرات وین دیروز (۳۰ فروردین) در صفحه توییترش نوشت که در نتیجه دو هفته رایزنی‌های فشرده، گفت‌وگوها در خصوص احیای این توافق وارد مرحله تنظیم پیش‌نویس شده است.

ونگ گون رئیس هیات چین پس از پایان نشست دیروز(سه‌شنبه) کمیسیون مشترک برجام در وین گفت که مذاکرات درباره فعال شدن برجام وارد مقطع جدیدی شده است.

«ونگ گون» در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین تصریح کرد که رفع تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران و طرف‌های ثالث، کلید موفقیت مذاکرات برجام است.

وی رایزنی‌های برجامی طی دو هفته اخیر در وین  را سودمند خواند و گفت که دولت پکن از تهیه پیش‌نویس توافق در خصوص بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات ایران حمایت می‌کند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین نیز  در پایان نشست دیروز (سه‌شنبه) کمیسیون مشترک برجام، رئیس هیات روسیه اعلام کرد که اعضا نسبت به پیشرفت مذاکرات صورت گرفته طی دو هفته اخیر در خصوص روند احیای توافق هسته ای ابراز رضایت کردند.

اولیانوف با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود افزود که اعضا تصمیم گرفتند به مذاکرات تنفس داده و اجازه دهند تا هیات‌ها تکالیف خود را انجام داده و با پایتخت‌هایشان مشورت کنند.

وی روز دوشنبه گذشته نیز  توییت کرد که هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به یک راه حل عملی در خصوص فعال کردن برجام وجود دارد اما «ما از کلی گویی به سمت توافق بر سر گام‌های ویژه در راستای رسیدن به هدف حرکت کرده‌ایم.»

معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام را بر عهده داشت اعلام کرد که بررسی نتیجه مذاکرات فشرده‌ای که طی روزهای گذشته در جریان بوده نشان می‌دهد که پیشرفت حاصل شده است.

انریکه مورا در توییتی این پیشرفت را کاری شاق و حاصل تلاش‌های طاقت‌فرسا توصیف کرد و افزود: حالا ما به جزئیات بیشتری در کار نیاز داریم.

وی نکته کلیدی را تعهد اعضای برجام به دو هدف اصلی مذاکرات یعنی الحاق آمریکا به برجام و اجرای کامل آن دانست.

گفتنی است که اتحادیه اروپا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست آتی کمیسیون مشترک برجام امروز به صورت حضوری در وین ادامه می‌یابد. این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه ایران و گروه چهار به‌علاوه یک، امروز منعقد خواهد شد.

ریاست نشست بر عهده انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت‌کنندگان قرار است وضعیت مذاکرات و رایزنی‌ها در سطوح مختلف از جمله در سطح کارشناسی را که طی روزهای گذشته در جریان بوده، با نگاه به بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و مؤثر این توافق از سوی تمام طرف‌ها بررسی کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با بیان اینکه اعضای برجام در جریان مذاکرات دو هفته گذشته از گفت‌وگوهای کلی، روی بحث درباره جزئیات لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای متمرکز شده‌اند گفت که رگه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات دیده می‌شود.

جوسپ بورل دیروز در پایان نشست غیررسمی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که در این جلسه آخرین وضعیت گفت‌وگوها درباره برجام مورد توجه قرار گرفت. وی با اشاره به مذاکراتی که با وزرای امور خارجه آمریکا و ایران داشته گفت: به نظر می‌رسد که هر دو طرف مایل هستند درباره برجام به توافق برسند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که مذاکرات جاری در وین وارد جزئیات رفع تحریم‌ها و اجرای کامل برجام شده است. وی با بیان اینکه قادر به ارائه جزئیات نیست افزود که هر دو طرف برای رسیدن به توافق حسن نیت دارند.

خانم جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز 27 فروردین در نشستی خبری ، روند مذاکرات وین را رو به جلو توصیف کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن به‌تازگی در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز گفته بود که «درک جدیدی» در گفت‌وگوهای وین ظاهر شده و تمرکز بر «پایبندی در برابر پایبندی» است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مذاکرات وین درباره بازگشت آمریکا به برجام را سازنده توصیف کرد و گفت همه مسائل مربوط به تحریم و هسته‌ای روی میز قرار دارد.

جیک سالیوان افزود: نخست آنکه گفت‌وگوهای وین سازنده بوده است به این معنا که تلاش واقعی با پنج عضو دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان از یک سو و ایران از سوی دیگر در حال انجام است تا همه مسائل مربوط به تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای روی میز قرار گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین ما می‌توانیم در نتیجه توافق برای پیروی از مبنای پایبندی در برابر پایبندی به توافقنامه بازگردیم اما من قرار نیست در تلویزیون درباره این سؤال که چگونه مساله پایبندی در برابر پایبندی اجرایی می‌شود، صحبت کنم.

مشاور امنیت ملی بایدن اضافه کرد: آنچه که من خواهم گفت این است که ایالات‌متحده قرار نیست تحریم‌ها را لغو کند، مگر اینکه ما این اطمینان را داشته باشیم که ایران واقعاً قصد دارد به تعهدات خود در توافقنامه عمل کند.

جمهوری اسلامی ایران به صراحت و در عالی ترین سطوح اعلام کرده است به محض رفع همه تحریم ها، بلافاصله به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت.

از سوی دیگر خبر می رسد که مقام‌های رژیم صهیونیستی کماکان به دنبال منصرف ساختن آمریکا از بازگشت به برجامند. پایگاه خبری آکسیوس دیروز خبر داد که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل ضمن ابراز نگرانی از مذاکرات وین، معتقدند تا چند هفته دیگر این گفت‌وگوها منجر به بازگشت آمریکا به برجام می‌شود.

دو مقام شرکت‌کننده در نشست روز گذشته هیئت دولت این رژیم گفته‌اند که با ارزیابی انجام شده و اطلاعاتی که از سوی مقامات اطلاعاتی اسرائیل و یک افسر موساد در اختیار اعضای شرکت‌کننده در این جلسه صورت گرفته، گفت‌وگوها در وین میان ایران و سایر قدرت‌های جهانی منجر به بازگشت واشنگتن به برجام می‌شود.

دو مقام آژانس اطلاعاتی اسرائیل ارزیابی‌های مشابهی راجع به جایگاه مذاکرات وین ارائه دادند. آن‌ها ضمن ابراز بدبینی نسبت به مذاکرات وین معتقد هستند که اگر تا چند هفته دیگر آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی با ایران توافق کنند تعجب نخواهیم کرد.

در همین حال، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در مورد مذاکرات اخیر وین به واشنگتن‌پست گفت که رایزنی‌ها «جامع و دقیق هر چند غیرمستقیم بودند. ما نظرات خود را با دیگر هیئت‌های حاضر در میان گذاشتیم. گشایشی حاصل نشد ولی انتظار هم نداشتیم که این روند آسان یا سریع باشد.»

این روزنامه با اشاره به آنکه ایران از آمریکا خواسته تا تمامی تحریم‌ها را یکجا بردارد و آمریکا نیز خواهان پایبندی کامل ایران به برجام شده، به نقل از منابع آشنا به گفت‌وگوها مدعی شد که مواضع ایران و آمریکا به «گام‌های همزمان و پی‌درپی» در حال تغییر است.

ارسال نظر