اوحدی: توجه به سیره شهدا ما را در مسیر درست قرار می‌دهد

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: مزین شدن کوی و خیابان‌ها به نام و سیره شهدا امری ضروری است و توجه به سیره شهیدان ما را در مسیر درست قرار می‌دهد.


به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، سعید اوحدی در آیین رونمایی از تابلوهای جدید مزین به نام شهدا در قم با عنوان طرح «کوچه‌های آسمانی» در سالن امام خامنه‌ای گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع) قم، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و قدردانی از اقدام بسیار ارزشمند شهرداری، شورای اسلامی شهر، بنیاد شهید، اداره کل نشر ارزش‌های آثار دفاع مقدس و سایر نهادهای قم؛ در زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا تقدیر کرد و خواستار توجه به این امر در همه شهرها و روستاها شد. 

وی اظهار داشت: اگر امروز شهرداری قم این کار بسیار زیبنده و قابل ‌احترام را اجرا کرده است و تاکید دارد که کوچه و خیابان‌های ما باید به نام شهدا مزین شود، این رویکرد بینشی و اساسی است.

وی با بیان اینکه از مصادیق ذکر خدا یاد و خاطره شهداست، افزود: اگر کوچه و برزن‌های خودمان را با نام و یاد شهدا نامگذاری کرده و با کار زیبایی که در تابلوهای جدید بوده که مردم می‌توانند با تلفن همراه خود به‌صورت هوشمند از خاطرات، زندگی و وصیت‌نامه شهدا در یک لحظه بهره‌مند شوند، برای این است که در مسیر زندگی صحیح قرار بگیریم.

اوحدی گفت: تقاضای ما از تمام استان‌های کشور، شهرداران، شوراهای اسلامی شهر و روستاهای مختلف کشور این است که این کار زیبا در شهر قم را الگو قرار داده و در شهر و روستای خود اجرا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه اوج شکوه فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص شهدا و جایگاه شهدا بعد از شهادت سیدالشهدای محور مقاومت است، ابراز کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مکتب سلیمانی؛ چرا که این مکتب برای همگان دانشگاه عظیم انسان شدن است، چرا که در وجود سیدالشهدای محور مقاومت، حاج قاسم نازنین عصاره همه فضایل، عصاره همه ویژگی‌های متعالی انسانی تجلی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه تا به امروز در اشاعه مکتب شهید سلیمانی کوتاهی کرده‌ایم و یکی از نهادها نیز بنیاد شهید و امور ایثارگران است، گفت: باید در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز پژوهشی به این کلیدواژه مقام معظم رهبری در مورد مکتب سلیمانی بیشتر توجه و روی آن به ‌طور ویژه کار شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور خاطرنشان کرد: مکتب سلیمانی، مکتب شخصیتی است که با شجاعت تمام در میدان نبرد حضور می‌یافت، او مرد میدان بود.

وی با بیان اینکه حاج قاسم وقتی در کنار خانواده و فرزندان شهدا قرار می‌گرفت، بیقرار می‌شد؛ افزود: وقتی بحث از سیاست بود حاج قاسم عزیز مرد سیاست بود، در برخی مذاکرات ایشان حضور داشتم و می‌دیدم عالی‌رتبه‌ترین مقام‌های سوریه و عراق نگاهشان به دهان، زبان و موضع‌گیری‌های سیدالشهدای محور مقاومت بود.

وی با تاکید بر اینکه شهید سلیمانی مرد میدان و سیاست بود، ابراز کرد: تحلیل‌های ایشان در مورد منطقه، در رابطه با تحولات بین‌المللی موردتوجه بود و وقتی صحبت می‌کردند بزرگان، تحلیلگران و پژوهشگران در مقابل ایشان درس می‌گرفتند.

وی یادآور شد: اگر مقام معظم رهبری فرمودند مکتب سلیمانی، در پرداختن ابعاد موضوعی این مهم یا ما قدرشناسی نکرده و یا به شکلی تا به امروز کوتاهی کردیم. اوج اقتدار شهدا در شخصیت شهید سلیمانی است.

این آیین با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و تعدادی از مسئولان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حسینیه امام خامنه‌ای گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع) قم برگزار شد.

در تابلوهای جدید کوچه‌های شهدا علاوه بر انتشار عکس شهید، چهار اطلاعات مرتبط شامل محل شهادت، تاریخ شهادت، سن و عضویت نیز به همراه کد QR برای معرفی بیشتر شهدای استان قم در نظر گرفته ‌شده و به‌ نوعی زندگینامه شهدا به ‌صورت هوشمند توسط شهروندان قابل دریافت است.

کنگره ملی شهدا، شورای اسلامی شهر، شهرداری، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های اسلامی و سازمان زیباسازی شهرداری قم در اجرای این طرح مشارکت دارند.

در انتهای این مراسم به‌ صورت نمادین تابلوهای جدید کوچه‌های شهدا در مناطق هشت‌گانه به ‌صورت برخط رونمایی شد، همچنین سند هویتی این تابلوها به تعدادی از خانواده‌های شهدا اهدا شد.

استان قم بیش از ۶ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده‌ است./

 

ارسال نظر