بهره‌ای از دعاهای روزانه ماه رمضان(۱۷)؛

اولین گام برای خوب زیستن چیست؟

اولین گام برای خوب زیستن چیست؟

یک کارشناس مذهبی گفت: توجه پیدا کردن انسان به رفتارهای خوب و شایسته، اولین گام برای خوب زیستن است.

پیامبر اکرم (ص) در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان این‌گونه دعا کردند: اَللّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یا مَنْ لایحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ. یعنی خدایا، مرا در این ماه به سوی کارهای شایسته و اعمال نیک هدایت فرما و حاجت ها و آرزوهایم را برآور، ای آن که نیاز به روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری گفت: در دعای روز هفدهم از خدا می خواهیم ما را به سوی اعمال صالح راهنمایی کند. توجه پیدا کردن انسان به رفتارهای خوب و شایسته، اولین گام برای خوب زیستن است. بسیار اتفاق می افتد که شیطان، اعمال زشت را برای انسان زینت می دهد و فرد، گمان می کند رفتار او شایسته است در حالی که این گونه نیست.

وی با اشاره به آیه ۴۸ سوره انفال گفت: قرآن می فرماید «زین لهم الشیطان اعمالهم» گاهی اوقات شیطان کارهای بد را برای ما زینت می دهد و گاهی نیز نفس اماره این نقش را ایفا می کند. بر اساس آیه ۸۳ سوره یوسف، حضرت یعقوب به فرزندانش می گوید سولت لکم انفسکم امرا یعنی نفس شما امری را برایتان آراسته است. بنابراین آنچه در این دعا از خدا طلب می کنیم اهمیت بالایی دارد چرا که انسان با فهم راه صحیح، احتمال دارد در آن مسیر گام بردارد اما کسی که کار صحیح را نمی داند، محال است بتواند رفتار شایسته داشته باشد.
این حافظ قرآن ادامه داد: در فراز دوم دعای امروز از خدا می خواهیم ما را به حاجت ها و آرزوهای‌مان برساند. هر انسانی در زندگی خود نیازهایی دارد و برای آینده خود آرزوهایی در سر می پرواند. نیازمندی انسان، جزء ذات اوست چرا که انسان ضعیف آفریده شده و در خلقت، وابسته به خداست و نیاز، سرتاسر وجود او را فراگرفته است.

وی افزود: قرآن کریم در آیه ۱۵ سوره فاطر می فرماید یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله یعنی ای مردم شما نیازمند به خدا هستید. این خداست که با علم و قدرت خود می‌تواند حاجت‌های ما را بدهد و ما را به آرزوهای‌مان برساند. طبیعی است آنچه در این دعا می خواهیم حاجت‌های شرعی و آرزوهای منطقی و مفید است.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: پیام فراز مذکور این است که انسان بداند بدون کمک و عنایت الهی نمی‌تواند به خواسته‌های خود برسد و اگر هم فردی استکبار می ورزد و در عین حال به خواسته‌اش می رسد، باید بداند خواسته‌ای که از طریق غیر الهی بدست، بیاید ارزش و برکت لازم را نخواهد داشت. بنابراین شایسته است انسان ضمن فعالیت و تلاش برای رسیدن به خواسته‌هایش همواره خودش را محتاج خدا بداند و  توجه داشته باشد که آنچه از طرف خدا به او می‌رسد، بسیار ارزشمندتر و نیکوتر خواهد بود.
شاه فضل ادامه داد: در بخش دیگر این دعا خدا را این گونه صدا می‌زنیم که خدایا تو وجودی هستی که احتیاج به توضیح خواستن و سوال کردن نداری. چرا که به همه چیز علم داری. تو به آنچه در عمق وجود انسان ها می‌گذرد، دانایی. اگر چه خداوند به همه چیز علم دارد اما این امر منافاتی ندارد با اینکه انسان خواسته‌هایش را در برابر خدا به زبان بیاورد. چون این امر باعث می‌شود، انسان به مقام خود واقف شود و خضوع و خشوعش در برابر خدا بیشتر شود. 

 

ارسال نظر