خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به معنای رفتن ما از آنجا نیست

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، حتی پس از تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان همچنان شاهد حضور آمریکا در این کشور خواهیم بود.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه در مصاحبه با برنامه "۶۰ دقیقه" سی‌بی‌اس‌ نیوز گفت: ۲۰ سال است که در افغانستان حضور داریم و گاهی اوقات اصلا فراموش می‌کنیم که در جایگاه نخست چرا به آنجا رفتیم. هدف ما برای برخورد با افرادی بود که به ما در یازده سپتامبر حمله کردند و این کار را هم کردیم. صرفا به این دلیل که نیروهای ما دارند به خانه می‌آیند، بدین معنا نیست که ما در حال رفتن هستیم. اینطور نیست.

بلینکن تاکید کرد که سفارت آمریکا همچنان در افغانستان باقی خواهد ماند و آمریکا به تامین حمایت اقتصادی، انسانی و توسعه‌ای در این کشور ادامه خواهد داد.

او در پاسخ به اینکه آیا طالبان ممکن است کنترل افغانستان را به دست بگیرد، گفت: باید برای مقابله با هر سناریویی آماده باشیم و طیفی از آنها وجود دارد.

هفته گذشته کاخ سفید تایید کرد که آمریکا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را آغاز کرده است. سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که گروه ضربت ارتش در بحبوحه خروج نظامیان آمریکایی به افغانستان اعزام خواهند شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته برنامه‌هایی برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا یازده سپتامبر مصادف با بیستمین سالروز حملات یازده سپتامبر اعلام کرد. این در حالیست که طبق توافق ۲۰۲۰ آمریکا با طالبان، ضرب‌الاجل خروج نیروها برای اول مه ۲۰۲۱ تعیین شده بود.

در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰، ایالات متحده و طالبان توافق صلحی در دوحه قطر به امضا رساندند که در آن به خروج تدریجی نیروهای آمریکایی و همچنین آغاز مذاکرات بین افغان‌ها و تبادل زندانیان اشاره شده بود.

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به تازگی گفته است، این احتمال وجود دارد که بعد از خروج نظامیان آمریکایی نیروهای صلحبان سازمان ملل متحد در افغانستان مستقر شوند.

وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه در بخش دیگری از صحبت‌هایش برنامه‌های جو بایدن برای بستن زندان گوآنتانامو را تایید کرد. او گفت: ما باور داریم که گوآنتانامو باید بسته شود، قطعا این هدف ماست اما این موضوعی است که طی چند ماه آینده روی آن تمرکز خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه همچنین در مصاحبه خود گفت که چین به تازگی "خصمانه‌تر در خارج عمل کرده است و به شدت به شکل خصومت‌آمیزی" رفتار می‌کند.

او در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن به سمت رویارویی نظامی با پکن پیش ‌می‌رود، گفت: قطعا این در راستای منافع چین و آمریکا نیست که به آن مرحله برسیم یا حتی در آن مسیر حرکت کنیم. آنچه ما در چند سال اخیر شاهد بودیم، این است که چین سرکوبگرایانه‌تر در داخل و خصمانه‌تر در خارج عمل می‌کند. این یک حقیقت است.

در این مصاحبه بلینکن گفت که هدف ایالات متحده "مهار چین" نیست بلکه "حمایت از این دستور مبتنی بر قوانین است که چین برای آن چالش ایجاد می‌کند. هرکسی که برای این نظم چالش ایجاد کند، ما خواهیم ایستاد و از آن دفاع خواهیم کرد."

انتهای پیام/

ارسال نظر