آزاد سازی خرمشهر، جلوه گویای مقاومت زنان و مردان در دفاع از ایران

مقاومت مردم خرمشهر حماسه‌ای از یاد نرفتنی است؛ مردمی اعم از زن و مرد پس از ۱۹ ماه پایداری و مقاومت یکی از زیباترین روزهای انقلاب اسلامی را ساختند و پرچم اسلام را بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز درآوردند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، امروز سوم خرداد، سی و نهمین سالگرد آزادسازی خرمشهر و جلوه گویایی از تاریخ دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه مردم ایران است. شهر مقاوم خیزی که پس از ۳۵ روز پایداری در ۴ آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمد اما سرانجام با ایثار و شهادت و از خودگذشتگی زنان و مردان غیور ایران زمین، پس از ۵۷۸ روز، در سوم خرداد ۶۱  از چنگال متجاوزان آزاد شد.

آزاد سازی خرمشهر در حقیقت یکی از اهداف عملیات بیت‌المقدس بود که از نیمه شب دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ با اهداف استراتژیک و تاکتیکی بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین‌المللی، نشان دادن برتری قدرت سیاسی‌- نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه، انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی و آزادسازی خرمشهر از اشغال متجاوزان آغاز شد و با وارد کردن ضربات سهمگین به توان رزمی و روحی نیروهای عراقی در سوم خرداد و با آزادسازی بخشی از حساس ترین مناطق خوزستان و خرمشهر خاتمه یافت.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط سازمان حفظ نشر آثار دفاع مقدس، در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

ایران در جریان عملیات ۲۶ روزه بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید ۶هزار شهید و ۲۴ هزار مجروح داد؛ هزینه ای که در اصل تنها برای آزادسازی خرمشهر پرداخت نشد بلکه روز آزادسازی ارزش های ملی و انسانی و مقابله با تجاوز بود.

نقش برجسته زنان در مقاومت و آزادسازی خرمشهر

در رقم زدن تاریخ، زنان و مردان با هم نقش آفرینی دارند؛ اگر چه شدت و ضعف این نقش آفرینی ها در مقاطع مختلف می تواند متفاوت باشد، اما در قصه پر افتخار خرمشهر زنان چهره های پر رنگ نبرد و ایثار بودند.

تا آنجا که مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های زنان در دفاع مقدس، با تاکید بر این موضوع می گوید: نقش زنان در این واقعه برجسته و پررنگ بود، بطوری که زنان در خرمشهر بخشی از کار تدارکات، امدادرسانی، آذوقه سازی و حتی جنگ در خط مقدم را نیز عهده دار بودند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه ایستادگی زنان در خرمشهر آگاهانه بود، یادآور می شود: فتح خرمشهر فتح ارزش‌های اسلامی بود نه فتح خاک.

نرگس کریمی، مشاور ایثارگران معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده هم درباره مقاومت و دوشادوشی زنان با مردان در جبهه های نبرد علیه باطل و آزاد سازی خرمشهر تاکید می کند: زنانی که در جبهه ها بودند خودجوش همپای مردان به میدان مبارزه با دشمن رفتند. زنان و دختران خرمشهری که با تجربه خود از دوران انقلاب کوکتل مولوتوف می ساختند و به جنگ با تانک ها می رفتند و این حضور آنان روحیه رزمندگان را  تقویت می کرد.

وی با یادآوری اینکه نقش زنان همچنین در شناسایی ستون پنجم و همکاری های اطلاعاتی، پشتیبانی رزمندگان، خنثی سازی و امدادگری برکسی پوشیده نیست، خاطرنشان می کند: جنگیدن البته امری مردانه به حساب می آمد ولی آن روزها زنان و  دختران ما در خرمشهر به دفاع پرداختند. اگر چه با مخالفت هایی به جهت ترس از اسارت و تجاوز دشمن مواجه شدند. اما به هر حال جبهه های غرب و جنوب کشور شاهد رشادت های آنان بود و علاوه بر آن اصلی ترین سرمایه های زندگی خویش اعم از همسر، فرزند، برادرف پدر، مادر و اموالشان را هدیه می کردند.

به گفته مشاور ایثارگران معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، از نمونه های بارز حضور زنان در آزادسازی خرمشهر شهیده شهناز محمدی و شهیده شهناز حاجی شاه هستند. از زنان مبارزی که به افتخار جانبازی نائل آمدند هم می توان از خانم ها سکینه و رباب حورسی، نرگس بندری زاده، لیلا حسینی، زهرا حسینی، مژده امباشی، زهره آقا جلیل، نوشین نجار و فاطمه تدین نام برد که هنوز اسوه صبوری و استقامت هستند، نام برد.

در واقع فتح خرمشهر، دفاع مقدس را وارد مرحله نوینی کرد و برای اولین بار از شروع جنگ تحمیلی ایران در موضع قدرت قرار گرفت.

 

ارسال نظر