روحانی: درباره انتخابات خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتم

رییس جمهوری گفت: دیروز خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتم که اگر ایشان می‌توانند درباره انتخابات کمک کنند. آنچه که ما می‌توانستیم انجام دهیم درخواست از ایشان بود که اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی انجام دهند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: در ماه خرداد سال ۱۴۰۰ هستیم و همواره در مقاطع مختلف ماه خرداد برای کشور ما و انقلاب ما سرنوشت ساز بوده است. در ۵۸ سال پیش در سال‌های اولیه نهضت اسلامی خرداد ۴۲ جزو مقاطع بسیار حساس انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی بود.  

وی ادامه داد: امام (ره) آن سخنرانی معروف روز عاشورا را در مدرسه فیضیه در ۱۳ خرداد ایراد فرمودند.  عجیب این است که رحلت امام هم در ۱۳ خرداد بود. آن سخنرانی مهم ایشان عصر ۱۳ خرداد سال ۴۲ بود و رحلت ایشان هم خرداد سال ۱۳۶۸ بود. البته تا زمانی که روح ایشان پرواز کرد  ساعت ۱۰ و بیست دقیقه شب رسید ولی از عصر به بعد دیگر امام قدرت تکلم نداشت و در واقع ساعات پایان زندگی ایشان بود.

روحانی گفت: خرداد سال ۴۲ هم حرکت و موج بزرگ نهضت اسلامی را ایجاد کرد و هم حادثه بزرگ و مهم ۱۵ خرداد که ایثار، ‌ فداکاری و حضور مردم در خیابان‌ها باعث شد که ریشه‌ها و اساس نهضت اسلامی محکم شود و جان حضرت امام (ره) حفظ شود.  

وی افزود: خرداد سال ۴۲ ما گذشتیم و آمدیم تا پیروزی انقلاب اسلامی با فراز و نشیب فراوان و بعد جنگ تحیملی باز هم در خرداد ۶۱ بود که به فتح الفتوح رسیدیم. حادثه ای که در سوم خرداد ۶۱ رزمندگان و همه فداکاران و ملت بزرگ توانستند بوجود بیاورند پیروزی قطعی و نهایی در برابر یک توطئه بزرگ جهانی علیه ایران تمامیت ارضی انقلاب اسلامی و انسجام ملی بود.

 رییس جمهوری اضافه کرد: در برابر این توطئه رزمندگان ما توانستند آن عملیات بزرگ را انجام دهند و دنیا در کمال بهت و باورنکردنی حادثه شاهد یک پیروزی عظیم و بزرگ در سوم خرداد ۶۱ بود.  

 روحانی یادآور شد: تکلیف جنگ تحمیلی در ۳ خرداد معلوم شد البته جنگ ادامه پیدا کرد و فراز و نشیب زیاد داشتیم و پایان آن عملیات مهم مرصاد بود. همه دنیا در سوم خرداد ۶۱ فهمیدند که توطئه علیه ملت ایران به نتیجه نخواهد رسید و مردم برای ناموس و کشور خود و برای ملت و منافع ملی ایستادگی خواهند کرد و مسیر را به پیروزی خواهند رساند.

 رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: خرداد ۶۸ هم با رحلت حضرت امام مواجه بودیم که مصیبت بسیار بزرگی برای ملت و تاریخ ما بود و کمتر از ۲۴ ساعت ما شاهد انتخاب رهبر معظم انقلاب و خلف صالح امام بودیم آن هم دنیا را به حیرت واداشت.

 وی ادامه داد: کسی باور نمی‌کرد مجلس خبرگان رهبری قادر باشد از صبح که جلسه را شروع می‌کند تا قبل از غروب این مساله بسیار مهم پیچیده مذهبی و دینی و سیاسی که فوق العاده مهم بود به ثمر برساند و با یک رای قاطع رهبر معظم انقلاب پرچم را به دوش گرفتند که الحمدلله تا الان امروز پرچم را بر دوش دارند.

رییس جمهوری گفت: امسال هم در سال ۱۴۰۰ ماه باز هم با یک خرداد دیگری مواجه هستیم. البته بسیاری از انتخابات مهم ریاست جمهوری ما در دوره‌ قبل هم در خرداد انجام شده است. در سال ۹۲ و ۷۶ هم انتخابات در خرداد بود بسیاری از انتخابات مهم ما معمولا در خرداد واقع شد. گاهی هم قبل از خرداد در اواخر اردیبهشت انجام شده و گاهی هم اوایل تیر بوده است.

روحانی عنوان کرد: انتخابات ریاست جمهوری مساله بسیار مهمی است و تنها این نیست که ملت ما نسبت به رییس قوه مجریه پای صندوق می‌آید و اظهارنظر می‌کند. در میان همه انتخابات که داریم اعم از مجلس شورای اسلامی، شوراها، خبرگان که هر کدام سر جای خودشان با اهمیت هستند، مساله انتخابات ریاست جمهوری بحث این است که یک فرد به رییس جمهور شود نه رییس یک حوزه انتخابیه، یک جناح یا حزب، بلکه می‌خواهد رییس جمهور یعنی عامه مردم جامعه و ملت شود، یک کسی می‌خواهد ملت ما را نمایندگی می‌کند و این بسیار مهم است.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در واقع این انتخابات بسیار مهم و بزرگ، نماد آزادی و آگاهی مردم است. مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند، ملاک هم تشخیص ملت است یعنی همه زمینه‌ها و مقدمات باید ایجاد شود، مردم به صحنه بیایند و با تشخیص آنها این انتخابات به ثمر بنشیند.

 وی خاطرنشان کرد: نتیجه انتخابات با این عظمت،  وحدت ملی و امنیت ملی است. ما همواره در بحث‌های سیاسی و در روزنامه‌ها و صدا و سیما و فضای مجازی بحث می‌کنیم که این آقا یا آن آقا بیاید و چه کاری انجام دهد، فلان موضوع یا فلان مشکل سیاسی و اقتصادی را حل کند. البته اینها درست و در جای خود مهم است.

روحانی یادآورشد: رییس جمهوری همه این وظایف را به عنوان رییس دولت بر عهده دارد اما بالاتر از این است. انتخابات شکوهمند مهم در کشور، ضامن مشروعیت نظام است و این اساس است و ما این را فراموش کرده‌ایم. یعنی این مسئله اساسی و این هدف اساسی ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همه تصرفات و تصمیماتی که در کشور انجام می‌گرفت اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد،  مشروعیت ندارد. مشروعیت قانونی که ندارد، مشروعیت دینی آن هم محل بحث و سوال است. چرا که می‌خواهد مردم را نمایندگی کند و از طرف مردم می‌خواهد سخن بگوید،  با دنیا که می‌خواهد حرف بزند به عنوان نماینده ملت می‌خواهد سخن بگوید.

وی ادامه داد: وقتی سفیرهای خارجی می‌آیند به عنوان طرف دولت‌های خارجی، استوارنامه خود را دریافت می‌کند، تمام قراردادهای مهم بین‌المللی را باید امضا، اجرا و دنبال کند و از همه مهمتر مسئول اجرای قانون اساسی است، بگذریم از بحث‌هایی که در این زمینه وجود دارد ولی این متن و صراحت قانونی اساسی ما است.

رییس جمهوری گفت: اگر خدای نکرده در انتخابات حضور کمرنگ باشد، مردم برایشان مسائلی روشن نباشد، انسجام ملی ما چه خواهد شد؟ مصلحت ملی ما چه خواهد شد، امنیت کشور چه می‌شود؟ حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود، بنابراین ابعاد این مساله بسیار  مهم است و باید در اطراف این ابعاد فکر شود.

روحانی عنوان کرد: امام راحل همواره به ما توصیه می‌کردند که میزان رای ملت است و مردم ولی نعمت ما هستند مردم ما را به اینجا رساندند.  ما که هستیم، کجا بودیم، همه ما یک طلبه یا دانشجو یا یک فرد عادی بودیم، مردم بودند که در یک نهضت اسلامی آمدند، فداکاری کردند، خون دادند.

رییس دولت دوازدهم افزود: مردم  ۲۲ بهمن را به‌وجود آوردند، و رژیم فاسد گذشته را سرنگون کردند، مردم پای صندوق رای آمدند و ۹۸.۲ به نظام جمهوری اسلامی ایران رای دادند، این ۹۸.۲ درصد کجا رفت، چرا آب می‌رود، ۹۸ درصد مردم آمدند و گفتند ما جمهوری اسلامی را می‌خواهیم و قبول داریم و به آن رای می‌دهیم. مردم رای در صندوق انداختند، هرچه زمان می‌گذرد آیا این ۹۸ درصد باید کم شود؟

وی ادامه داد: هر کسی می‌آید در اسلامیت، ایمان و تعهد وی شک و شبهه می‌کنیم. اگر مردم این همه شک و شبهه دارند، این مردم همان هستند که در جنگ آمدند و سوم خرداد ۶۱ را آفریدند، نمایندگان همین مردم بودند که در ۱۴ خرداد ۶۸ رهبر انقلاب اسلامی را انتخاب کردند.  این مردم همان مردم هستند. خدا نکند روزی مردم احساس کنند ما به آنها بی‌اعتنا هستیم یا می‌خواهیم بدون آنها یا برای آنها تصمیم بگیریم. مردم خودشان باید تصمیم بگیرند، مردم تصمیم‌گیر هستند و پای صندوق می‌آیند و خودشان باید انتخاب کنند.

 روحانی خاطرنشان کرد: امام راحل(ره) به ما فرمودند، مشارکت حداکثری، رهبر معظم انقلاب در همه مقاطع تاریخی که مربوط به انقلاب می‌شد، فرمودند مشارکت حداکثری. من سال گذشته در مناسبتی که محضر رهبری بودم، از ایشان سوال کردم و گفتم در انتخابات آینده هم شما همان نظر را دارید و مشارکت حداکثری را می‌خواهید یا نه. چرا که نظرات دیگری هم مطرح است. حتی ایشان داستانی را از یکی از بزرگان نقل کردند و توضیح دادند ایشان فرمودند من باز هم نظرم همان است. مشارکت حداکثری اولین هدف ما است. البته به دنبال این هستیم که یک رییس جمهور صالح و اصلحی انتخاب شود.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: من عین جمله ایشان را در نطق ۲۲ بهمن به مردم گفتم که آقا نظرشان این است. خود ایشان هم در سخنرانی تصریح فرمودند که برای من هدف اول و مهم‌تر مشارکت حداکثری مردم است و مردم باید پای صندوق بیایند.

وی تاکید کرد: مشارکت حداکثری که با شعار درست نمی‌شود ما بگوییم مشارکت حداکثری است،  صدا و سیما هم با مردم مصاحبه کند و پخش کند و بگوید مشارکت حداکثری. مشارکت حداکثری لوازم دارد باید به آن لوازم آن ملتزم باشیم که یک طرف آن دولت است.

 روحانی با بیان اینکه دولت مجری انتخابات است، گفت: در زمان ثبت نام که اولین قدم بود من به وزیر کشور نامه نوشتم و تاکید کردم عین «مر» قانون عمل کند و هرکس برای ثبت نام می‌آید طبق قانون ثبت نام کند. اگر من این دستور را نداده بودم و اگر وزارت کشور عمل نکرده بود ما دعواها داشتیم حتی در خود وزارت کشور دعوا داشتیم. کسی که می خواست ثبت نام کند می‌گفت براساس چه قانونی ثبت نام نمی‌کنید. قانون را به من نشان دهید شما باید مجری قانون باشید. بنابراین وزارت کشور به قانون عمل کرد و مردم آمدند و ثبت نام کردند. ما اینجا مشارکت حداکثری را مراعات کردیم و ایستادگی کردیم، در مراحل بعد هم آنجایی که به عهده دولت است باز همان را مراعات خواهد کرد. 

وی افزود: ما به وزارت کشور اعلام کردیم که به خاطر کرونا و سلامت مردم صندوق ها را اضافه کنید. وزارت کشور حدود ۱۰ هزار صندوق اضافه کرد. حتی وزیر کشور در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد که به خاطر حفظ سلامت مردم زمان انتخابات را اضافه کنیم و پیشنهاد داد که ۲ ساعت زمان انتخابات اضافه شود یعنی  از ۷ صبح شروع و تا یک صبح روز بعد زمان رای گیری ادامه داشته باشد اما در جلسه پیشنهاد شد که ۲ ساعت به ۳ ساعت اضافه شود یعنی از ۷ صبح تا ۲ صبح روز بعد یعنی ۳ ساعت اضافه شد تا مردم راحت تر پای صندوق انتخابات بیایند.   

روحانی تاکید کرد: دولت تمام تلاش خود را برای واکسیناسیون به کار گرفت برای این که مردم اعتماد کنند پای صندوق رای بیایند. همه تلاشمان را انجام دادیم که موج چهارم کرونا را خاموش کنیم مردم اعتماد کنند. تصمیماتی که در ستاد گرفتیم در تبلیغات برای این بود که مواجهه با موج پنجم نشویم که مردم در روزهای آخر و هفته آخر که نزدیک به ۲۸ خرداد روز رای گیری می شود همه با خیال راحت بگویند که می رویم رای می دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص فرایند احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه به عهده دولت بوده، به عنوان وظیفه بزرگی که بر دوش ما است، دولت انجام داده و خواهد داد. ما به فکر این نیستیم که چه کسی رییس جمهور می‌شود. مردم هرکسی را که صلاح دیدند به او رای بدهند. اما همه باید حس کنند که پای صندوق انتخابات می‌روند و همه حس کنند که رای آنها است که امروز کسی را انتخاب می‌کنند.  

رییس دولت دوازدهم ادامه داد: یک مرحله، مرحله احراز صلاحیت است که به عهده دولت نیست به عهده یک نهاد دیگری که البته مهم است و آنها تصمیم می‌گیرند. اینکه مقدمات این تصمیم آنها از کجا می‌آید و چگونه تصمیم‌سازی می‌شود بحث‌های جداگانه دارد که مورد بحث ما نیست اما به هر حال در اختیار دولت نیست، نهادی مستقل است که خود بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که به هر حال تصمیم گرفت.

وی گفت: تصمیم شورای نگهبان که عصر روز دوشنبه از آن مطلع شدیم و بعد مشخص شد که چه کسانی مدنظر هستند. خیلی از سیاسیون و ما دلمان می‌خواست شورای نگهبان فرصت بیشتری داشت و افراد دیگری اضافه می‌شدند. جان انتخابات رقابت است. اگر این جان را از انتخابات بگیرید کالبد بی‌جان می شود.  اصل  انتخابات این است که یک رقابت فشرده باشد تا انتخابات واقعی شکل بگیرد.

روحانی با بیان اینکه دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد، گفت: من البته نسبت به اصل ۱۱۳ حتما متذکر هستم و اشکال دارم منتها هرزمانی درباره اصل ۱۱۳ به شورای نگهبان می‌نویسیم، آنها تفسیری از اصل ۱۱۳ دارند که طبق آن می‌گویند شما نمی‌توانید به ما تذکر بدهید. بنابراین به ناچار دیروز خدمت رهبر معظم انقلاب نامه‌ای فرستادم و آنچه در ذهن من بود که اگر ایشان در این زمینه بتوانند کمکی انجام دهند، خدمت ایشان تقدیم کردم. ایشان هم هر طور مصلحت می‌دانند و کار را شورای نگهبان انجام می‌دهد.

وی در عین حال گفت: آقا هم معمولا در دوره‌های گذشته کمتر وارد شدند. البته موردی بوده که ایشان با حکم و دستور حکومتی فرد یا افرادی را اضافه کردند که این مربوط به مصلحت خود ایشان است. آنچه که ما می‌توانستیم انجام دهیم، درخواست و تقاضا از ایشان بود که اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی انجام دهند.

ادامه دارد 

 

ارسال نظر