نماینده چین خواستار قاطعیت سیاسی در مذاکرات هسته ای وین شد

نماینده چین در مذاکرات برجام که در وین اتریش جریان دارد، از همه طرف های ذیربط خواست تا قاطعیت سیاسی را در مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ایران نشان دهند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، «وانگ چون» نماینده چین در سازمان های بین المللی مستقر در وین روز چهارشنبه در گفت و گویی که تلویزیون "سی جی تی ان" چین منتشر کرده است در واکنش به توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای گفت: چین از تمدید توافق استقبال می‌کند زیرا شرایط مطلوبی را برای پیشبرد مذاکرات کمیسیون مشترک فراهم می‌کند.

وی گفت: چین امیدوار است که همه طرف‌های درگیر احساس فوریت را تقویت کنند، قاطعیت سیاسی را نشان دهند و به دنبال راه حل‌های مشخص و توافق اولیه در مورد از سرگیری انطباق با برجام باشند.

اظهارات این مقام چینی در حالی است که "شی جین پینگ"رییس جمهوری چین هم روز دوشنبه در تماس تلفنی با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه پکن همواره از برجام به عنوان یک توافق چند جانبه بین‌المللی و اجرای کامل آن حمایت کرده و خواهد کرد، اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند هر زمان که خواست از برجام خارج شود و یا دوباره به آن بازگردد، لغو همه‌ تحریم‌ها علیه ایران برای بازگشت آمریکا به برجام ضروری است.

دور پنجم گفت و گوها در خصوص لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام با از سر گیری نشست کمیسیون مشترک برجام، روز سه شنبه در شهر وین اتریش آغاز شده است.

در این نشست که با حضور هیأت‌های ایران و کشورهای عضو برجام در محل گرند هتل وین برگزار شد، روسای کلیه هیات‌ها با اشاره به دستاوردهای حاصله در چهار دور قبلی مذاکرات به‌ ویژه دور چهارم و با استقبال از استمرار تفاهم فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر جدیت و تعهد خویش برای تداوم کار فشرده با تمرکز بر موضوعات اصلی باقیمانده تاکید کردند.

گفتنی است به روال معمول ادوار مذاکرات، در این دور نیز نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح روسای هیات‌ها و کارشناسان در دستور کار هیات‌ها قرار دارد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا، بازگشت به برجام را مشروط دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین المللی، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

ارسال نظر