کارنامه موفق دولت در سیاست خارجی

«غلامرضا ظریفیان» استاد دانشگاه تهران با اشاره به اقدام‌های دولت در عرصه دیپلماتیک، معتقد است؛ دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه دیپلماسی با وجود همه موانع داخلی و خارجی، کارنامه موفقی به ثبت رساند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، دولت دوازدهم روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. مهم‌ترین دلمشغولی های این روزهای دولت، مساله رفع تحریم‌ها و مدیریت اپیدمی کروناست. در حالی کشور قصد شکستن کمر تحریم و کرونا را کرده که برجسته‌ ترین هنر دولت تدبیر و امید، توان بکارگیری دیپلماسی عزتمندانه، استوار و نشان دادن قدرت ملی کشور در میز مذاکره بوده که به اذعان دوست و دشمن، در این حوزه مسیر متفاوتی به نسبت گذشته در کشور طی شده و در نتیجه این سیاست، دولت آمریکا در زمان ترامپ نتوانست در شورای امنیت اهداف خود علیه ایران را به پیش ببرد.

دیپلمات‌ های کشور در وین در حال تلاش برای رفع کامل تحریم‌ ها علیه ملت ایران هستند. این تلاش‌ ها در حالی انجام می‌شود که مدیریت کرونا و واکسیناسیون سریع همه مردم کشور، نیازمند رفع تحریم‌ ها و باز شدن دست دولت در زمینه تامین واکسن است. حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی» به عنوان سکاندار دولت، بارها در یک سال اخیر اعلام کرده که دولت دوازدهم کشور را بدون تحریم تحویل دولت بعدی خواهد داد؛ وعده‌ای که نشان دهنده قدرت مذاکراتی کشور در عرصه بین‌الملل است. البته اگر کارشکنی‌ های داخلی در این مسیر نبود، قطعاً تا به امروز کشور دچار تحریم نبود.

رییس جمهوری چهارشنبه هفته گذشته (پنجم خرداد) در جلسه هیات دولت، احقاق حقوق مردم با رفع تحریم‌ ها را وظیفه بسیار مهم دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: مذاکره کنندگان ما بسیار قاطع، متین و حساب شده در وین مذاکره می‌کنند و پیشرفت آنها قابل ملاحظه است. اصولی هم که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌ های کلی مطرح فرمودند، همیشه مد نظر ما و مذاکره کنندگان در وین هست.

دکتر روحانی تلاش‌ های دولت در زمینه توافق برجام را به سه بخش ایجاد، ابقا و احیای برجام تقسیم کرد و گفت: برجام از توافقات بسیار مهم بین‌المللی و یک چارچوب بسیار مهم برای همکاری، تعامل و امنیت کشورمان، منطقه و جهان است و همه این را بخوبی قبول دارند. افتخار می‌کنم که دولت دوازدهم به عهدی که به مردم داشته وفا کرده و امروز همه چیز برای توافق آماده است.

روحانی تصریح کرد: امروز اگر در وین آمده‌اند و در حال مذاکره هستند و قبول دارند که تمام تحریم‌ های اصلی را برخواهند داشت، به دلیل این افتخارات است. این بحث‌ هایی که می‌کنیم راجع به موارد جزیی است و گرنه در مسایل اصلی چون تحریم نفت، پتروشیمی کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و بانک‌ها همه را قبول کرده‌اند و تمام شد. گام اصلی و بزرگ را برداشته‌ایم و توافق اصلی انجام شده است؛ البته در مواردی هم در حال بحث هستیم تا به توافق نهایی برسیم اما دولت، کار را انجام داده است. سه ماه قبل همه ذهنم مشغول بود که آیا این دولت و ما می‌توانیم؟ ولی توانستیم کمر کرونا و تحریم را بشکنیم.

در گفت وگو با دکتر «غلامرضا ظریفیان» استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب، کارنامه دولت در حوزه سیاست خارجی و تلاش برای رفع سایه تحریم از سر کشور را مورد بررسی قرار دادیم.

ظریفیان در پاسخ به این سوال که دولت تدبیر و امید در زمینه سیاست خارجی و مساله رفع تحریم‌ ها چه عملکردی داشته، گفت: در مورد  پرونده هسته‌ای حداقل سه مسیر مذاکراتی را کشور طی کرده و هر کدام از رویکردها نیز جهت‌گیری‌های مختلفی داشته‌اند. در زمان دولت اصلاحات تقریبا همین تیم فعلی دولت تدبیر و امید مسوول مذاکرات بود و توانست تهدیدات را از کشور دور کند. با تغییر دولت و تخریب عملکرد دولت اصلاحات، اعلام شد که می‌خواهیم در حوزه سیاست خارجی رویکرد انقلابی را در پیش بگیریم. در این دوران هم ما شاهد دو نوع رویکرد بودیم.

وی افزود: در دوران دولت نهم و دهم مذاکرات ابتدا بر عهده آقای لاریجانی بود که تا حدی مسیر معقولی در حال طی شدن بود که این مسیر هم توسط دولت و تندرو ها تحمل نشد و مسیر غیر معقول در مورد مذاکرات هسته‌ای آغاز شد که نتیجه این مذاکرات، نه تنها رفع تحریم  نبود بلکه پرونده ایران در شرایط بدتری قرار گرفت و کشور در این زمینه به بن بست رسید. در این شرایط دولت تدبیر و امید مسوولیت را بر عهده گرفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال ۹۲ کلیت نظام به این تصمیم رسیده بود که به نحوی باید مساله هسته‌ای حل و فصل شود، گفت: دولت با هماهنگی همه ارکان نظام، بهترین و قوی ترین دیپلمات‌ ها را به کار گرفت و توانست به توافق برجام برسد که در نتیجه این توافق تحریم ها رفع شد. مردم بین سال ۹۴ تا ۹۶ ثمرات اقتصادی این توافق را مشاهده کردند. همین ثمرات بود که باعث شد با وجود این حجم از تخریب‌ ها علیه رویکرد سیاست خارجی دولت، همچنان رویکرد تعامل و مذاکرات بین مردم از محبوبیت و مقبولیت بالایی برخوردار و وزیر خارجه دولت از محبوب ترین شخصیت های سیاسی کشور باشد.

دولت در زمینه سیاست خارجی کارنامه مثبتی از خود ثبت کرد

وی با اشاره به تلاش دولت برای رفع تحریم‌ ها در دوره اخیر نیز بیان داشت: وظیفه دولت به عنوان نماینده مردم و تجلی خواست عامه مردم، رفع تحریم‌ ها و کاهش مشکلات از زندگی آنان است. در این زمینه، دولت مسیر درستی را انتخاب کرده و تاکید رییس جمهوری در این زمینه هم قابل تقدیر است. مخالفان دولت هم باید از این تلاش ها استقبال و حمایت کنند؛ چرا که حالا که به فکر رسیدن به کرسی پاستور هستند، بهترین هدیه برای آن‌ها این است که کشور را در یک شرایط غیر تحریمی تحویل بگیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه رقابت‌ های جناحی باعث شده که مساله اقتصاد و توسعه اقتصادی که به صورت مستقیم مرتبط با زندگی مادی مردم است، در اولویت کشور نباشد. دولت با انتخاب مسیر درست رفع تحریم ها به دنبال باز کردن زنجیر از پای اقتصاد کشور است. در این مسیر همه ارکان کشور باید از دولت حمایت کنند تا هر چه سریع تر اقتصاد کشور بتواند نفس بکشد.

ارسال نظر