۱۶۰۰ مقاله در دانشنامه مجازی ویکی وحدت منتشر شد

سرپرست پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از انتشار هزار و ۶۰۰ مقاله و چهار هزار و ۵۰۰ مدخل به زبان فارسی با موضوع تقریب مذاهب اسلامی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت‌ الاسلام‌ اکبر راشدی نیا درباره راه‌اندازی ویکی وحدت اظهار داشت: با تلاش‌های پژوهشگران عرصه تقریب تا به حال حدود چهار هزار و ۵۰۰ مدخل و هزار و ۶۰۰ مقاله فارسی نگارش یافته است. همچنین در بخش عربی تاکنون حدود هزار و ۵۰۰ مقاله نوشته شده و بیش از ۵۰۰ شخصیت تقریبی جهان اسلام به زبان عربی به مخاطبین معرفی شده است.

وی افزود: ویکی عربی برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و تا به حال همپای ویکی فارسی پیش‌ رفته است. زیرا اولاً جامعه هدف ما در میان عرب‌زبان‌ها وسیع‌تر است و ثانیاً محتواهایی که در زبان عربی تاکنون تولید شده خیلی گسترده‌تر است. همچنین ویکی وحدت به زبان انگلیسی هم به‌تازگی راه‌اندازی شده و تاکنون ۱۴۰ مقاله در آن بارگذاری شده است.

ضرورت شناخت صحیح از جهان اسلام برای تقریب مذاهب

راشدی نیا ادامه داد: اگر بخواهیم وحدت به معنای واقعی انجام پذیرد باید شناخت درستی از جهان اسلام داشته باشیم، شناخت از جهان اسلام شامل شناخت از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام، شناخت جمعیت‌های بزرگ، احزاب فعال و جریان‌های تأثیرگذار در جهان اسلام است و به‌ عبارت‌دیگر وقتی فعالیت‌های ما در عرصۀ تقریب تاثیرگذار خواهد بود که مبتنی بر شناخت صحیح از جهان اسلام و مسائل مربوط به آن باشد.
وی افزود: اگر چه کارهای خوبی در حدود سه دهه فعالیت پژوهشگاه مطالعات تقریبی انجام شده اما در این مجموعه نقیصه‌ای وجود دارد که به نحوی بیشتر فعالیت‌های مجموعه را تحت تأثیر قرار داده است و آن این که فعالیت‌های پژوهشی و حتی میدانی این مجموعه مبتنی بر شناخت واقعیت‌های جهان اسلام نبود و اگر احیانا در مواردی بر اساس واقعیت‌های جهان اسلام کاری انجام شده است ما مستنداتی در این مورد نداریم و اگر اطلاعاتی در معاونت‌ها و بخش‌های مختلف مجمع وجود داشت، این اطلاعات متمرکز و مدون نبود. برای مثال وقتی دبیر کل می‌خواست با یکی از شخصیت‌های تقریبی لبنان جلسه برگزار کند در مجموعه هیچ اطلاعات مدونی از آن شخصیت و جایگاه و فعالیت‌های او در مجمع وجود نداشت و این یکی از ضرورت‌های تشکیل و ایجاد ویکی وحدت بود.

ویژگی های ویکی وحدت
سرپرست پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: هم‌زمان با سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از ویکی  وحدت رونمایی شد این تارنما مشتمل بر حدود هزار مدخل و ۳۰۰ مقاله بود و کار ویکی وحدت رسما آغاز شد و در واقع می‌خواستیم برای کسانی که علاقه‌مند به مشارکت در تدوین مقالات مرتبط با جهان اسلام بودند، اطلاع‌رسانی کنیم و اطلاعاتی که علاقه مندان پیرامون شخصیت‌ها و جریان‌های مؤثر در جهان اسلام داشتند، به اشتراک‌بگذارند.

وی افزود: ویکی وحدت به‌صورت یک دانشنامه برخط قابلیت ویرایش دارد، یعنی ویکی وحدت قالبی است با دسترسی ساده و گسترده و امکان مدیریت ویرایش‌ کاربران. از ویژگی‌های ویکی وحدت این است که اطلاعاتی پایدار و آشکار در آن وجود دارد. آنچه در ویکی وحدت منتشر می‌شود فقط اطلاعات پایدار و آشکار است. برای مثال یک جمعیت یا حزب اسلامی چگونه تشکیل شده، مرامنامه آن چیست، چه تعداد عضو دارد و دبیرکل آن کیست. اینها اطلاعاتی پایدار و آشکار در زمینه یک حزب یا جمعیت است.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات تقریبی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های ویکی وحدت ارتباط گسترده بین مقالات است مثلا شما در مقاله‌ای به اسم یک شخصیت یا یک موسسه‌ای دیگر برخورد می‌کنید که نیاز دارید در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید با پیوندها و لینک‌هایی که بین مقالات در ویکی صورت گرفته این کار به آسانی انجام می‌گیرد.

وی افزود: همچنین تمام اطلاعات در ویکی وحدت قابلیت رده‌بندی دارد، ما رده‌هایی را با عنوان کتاب‌های تقریبی، جریان‌های تقریبی، پیشگامان تقریب و جریان‌های مذهبی در جهان اسلام ایجاد کرده‌ایم و تمامی مطالب ذیل این رده‌ها دسته‌بندی شده‌اند. ویژگی بعدی ویکی وحدت این است که سوگیری و حمایت از جریان خاصی در آن دیده نمی‌شود و اثبات و رد جریان یا مذهب خاصی در آن وجود ندارد و فقط تقابل با کسانی دارد که در مقابل جهان اسلام و اتحاد آن هستند. یعنی ما فقط دغدغه وحدت جهان اسلام را داریم و تمامی مذاهب اهل‌سنت و شیعه برای ما مورد احترام هستند.
راشدی نیا افزود: در پروژه ویکی وحدت ۱۰ تا ۱۵ نفر از پژوهشگران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و تعدادی از پژوهشگران در بیرون از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ما کمک می‌کنند و در مجموع حدود ۴۰ پژوهشگر مشغول به انجام فعالیت در پروژه ویکی وحدت هستند.

آشنایی با دانشنامه مجازی ویکی وحدت

هدف از تاسیس دانشنامه مجازی ویکی‌ وحدت بیان مفاهیم، واژگان، اصطلاحات، شخصیت ها، موسسات و کتاب هایی در زمینه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و به عبارت دیگر متکفل تمامی آثار تولید شده در این زمینه است. 

سیاست‌های سایت ویکی وحدت را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1- با توجه به تفاوت های موجود در میان آراء و نظرات اندیشمندان مذاهب مختلف اسلامی، بنای نویسندگان بر این است که حتی الامکان از منابع دست اول و پذیرفته شده نزد دو فرقه بزرگ اسلامی (شیعه و سنی) استفاده شود.
۲ - در این میان باید نویسندگان از هرگونه اظهارنظرهای غیر علمی و مبتنی بر عصبیت و طرفداری کورکورانه دوری نموده و مطالبی که در حال بارگذاری آن ها در دامنه ویکی وحدت هستند را با توجه به سیاست اتحاد حداکثری میان مسلمانان و با رعایت امانت علمی منتقل نمایند.
۳ - یکی از سیاست های اصلی نویسندگان در این حوزه رویکرد استفاده حداکثری از محتوای تخصصی تولید شده در زمینه وحدت امت اسلامی و نیز پس از آن تولید محتواهای متقن در حوزه وحدت می باشد.
رهنمودهای ویکی وحدت نیز به چهار بخش رهنمودهای محتوایی، رهنمودهای رفتاری، رهنمودهای ویرایشی و رهنمودهای طبقه‌بندی تقسیم می شود. 
رهنمودهای محتوایی شامل محتوایی در راستای ایجاد وحدت هر چه بیش تر امت اسلامی و دور نمودن امت واحده اسلامی از هرگونه تفرقه و اختلاف مبتنی بر تعصب کورکورانه و ناشی از جهل نسبت به پیروان مذاهب اسلامی نسبت به یکدیگر است. در این بخش اولویت با درج زندگی نامه و موضع گیری های تقریبی و وحدت آفرین چهره های برجسته شیعه و سنی است. همانند درج زندگی نامه و مواضع وحدت آفرین امام خمینی و مقام معظم رهبری، دبیران کل مجمع جهانی تقریب و یا ارگان های تقریی و وحدت آفرین در جهان اسلام، پیشگامان وحدت امت اسلامی، موسسات اسلامی همسو با فرهنگ وحدت اسلامی، کتاب ها و مقالات نگاشته شده در راستای وحدت امت اسلامی و مقابله با دشمنان جهان اسلام و نیز تراث مقارن موجود در جهان اسلام که از جهت علمی اندیشمندان جهان اسلام را با یکدیگر نزدیک کرده و مجال گفت وگوهای علمی صمیمانه را در میان ایشان فراهم می آورد.
رهنمودهای طبقه‌بندی شامل طبقه بندی مطالب بنابر اولویت ها و دغدغه های اساسی ویکی وحدت درباره موضوعات، اشخاص، جریان ها، موسسات و سایر اطلاعات است که در زمینه مساله وحدت امت اسلامی و تقریب میان مذاهب اسلامی فعالیت دارند. 

 

ارسال نظر