امام راحل اسلام ناب را از اسلام‌ آمریکایی جدا کرد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام راحل با یک خط ویژه، اسلام ناب را از اسلام آمریکایی جدا کرد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت الاسلام مجتبی نظری در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در مرکز علمی کاربردی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، با بیان این‌که زمان شناسی نشانه‌ی عقل است، اظهار کرد: مردم هر جامعه‌ای باید زمان شناس باشند، ما اکنون در عصر امام خمینی(ره) زندگی‌می‌کنیم، قطعا عصر امام خمینی(ره) با عصر عقلانیت و عقل گرایی تفاوت‌هایی دارد.

وی ادامه داد: در دوره‌ای از تاریخ، دوره‌ی اخباری گری وجود داشت که در آن دین را با خبر تبیین می‌کردند و خبر به اسم دین خوانده شده و ابلاغ می‌شد، در دوره ی مرحوم بهبهانی غیر از این‌که خبر خوانده شود عقلانیت نیز وارد میدان و اسلام با خبر و عقل تبیین شد، عصر امام‌ خمینی(ره) عصر بهبهانی نیست، امام(ره) ضمن اینکه خبر را دارد، عقل را نیز به میدان آورده و اعمال ولایت می‌کند پس قرائت امام خمینی(ره) از اسلام با قرائت‌های متعدد، تفاوت ماهوی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امام راحل با یک خط ویژه، اسلام ناب را با اسلام های آمریکایی جدا کرد، اسلام امام(ره) عقل، خبر و قرآن دارد، اسلام تبیین شده توسط امام(ره)، اسلام تسبیح و ذکر نیست، دینی که امام آورد محراب مسجد را به محراب دفاع مقدس مرتبط کرد و قوام ظاهر را به قوام باطن جوش زد.

وی با بیان این‌که اسلام لفظ، اسلام واقعی نیست، گفت: در هویت دینی که امام خمینی(ره) تبیین می‌کنند، قرآن چهار لایه است، انسان زمانی متوجه قرآن می‌شود که از لایه‌ی معانی و الفاظ به اسرار برسد.

نظری بیان کرد: قرآن سه لایه زمانی به ما نازل می‌شود که با الفاظ و معانی آن بازی نکنیم و به حقیقت آن برسیم، قرائتی که امام(ره) از اسلام ارائه دادند، همان اسلام سه لایه بوده است.

وی با اشاره به جریاناتی که در آن ادبیات امام (ره) عوض می‌شود، گفت: امروزه برخی واژه‌های به کار برده شده، حاوی محتوایی است که شامل محتوای سخنان امام(ره) نیست، گویا مردمی که در ادبیات امام مورد خطاب قرار گرفته‌اند، غیر از آن هستند.

وی همچنین با اشاره به انتخابات نیز گفت: امروز افراد متعددی برای شرکت در انتخابات شورای شهر کاندیدا می‌شوند، از عمامه به سرگرفته تا هنرمند، و همگی ادعای خادم بودن برای مردم دارند، در حالی که خادم مردم، سردار سلیمانی‌ها هستند که از جان خود گذشته و جان خود را برای مردم نذر کردند.

 

انتهای پیام

ارسال نظر