سفیر ایران در چین:آموزه های امام(ره) پایه اصلی سیاست داخلی و خارجی است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با یادآوری اینکه آموزه های امام خمینی هنوز هم پایه اصلی سیاست های داخلی و خارجی ایران را تشکیل می دهد گفت: ایشان در روابط خارجی معتقد به برابری و احترام در روابط میان کشورها بودند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، «محمد کشاورز زاده» روز شنبه در آیین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: این اصول برای تمام کشورهای دنیا قابل پذیرش است اما برخی کشورها توهم خود بزرگ بینی دارند و ادبیات و مواضع آنان ناشی از توهم قدرت آنان است برخی به سبب توسعه اقتصادی بر آن گمانند که آنها نژاد و کشور برترند، این در حالی ست که ثروت و توسعه آنها از استثمار سایر کشورها حاصل آمده است. به همین علت است که هم اکنون نیز از دستیابی سایر کشورها به تکنولوژی های برتر بر حذر هستند و تمام تلاش خود را برای کارشکنی در این خصوص انجام می دهند.

وی افزود: در این راستا شما شاهد هستید که آمریکا در برابر فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران چه سنگ اندازی هایی نمود در حالیکه که خود دارای بزرگترین زرادخانه هسته ای دنیاست. این رفتار قلدرمابانه آمریکا تنها در برابر ایران نیست بلکه در برابر تمام کشورهایی است که بدون وابستگی به آمریکا در صدد پیشرفت هستند ببینید آمریکا چگونه در برابر دستیابی چین به تکنولوژی ۵G در حال کارشکنی است به گونه ای که حتی سایر کشورها را تهدید می کند که با چین در این حوزه همکاری نکنند.

سفیر ایران در چین گفت: با گذشت بیش از سه دهه از رحلت آن امام  بزرگوار اندیشه های ایشان هم اکنون نیز چراغ هدایت جمهوری اسلامی بوده و می تواند الگویی برای حکومتداری در جامعه بین الملل ارائه دهد. امام خمینی (ره) با شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" رهبری انقلاب ایران را عهده دار و به پیروزی دست یافت. همین سه عبارت "استقلال"، آزادی" و "جمهوری اسلامی" عصاره اندیشه آن امام بزرگوار در سیاست خارجی بود.

کشاورز زاده یکی از اعتراضات اصلی امام و خواسته های اساسی ملت در دوران رژیم پهلوی را استقلال در عرصه تصمیم گیری کشور عنوان کرد و گفت: ایران دارای تاریخ تمدن کهن بیش از هفت هزار سال است. در طول دوران این کشور هیچگاه مستعمره کشور دیگری نبوده است. اما در دوران پهلوی تصمیمات و امورات کشور عملا توسط بیگانگان اداره می شد و این برای مردم قابل پذیرش نبود. اعتقاد به این اندیشه ایشان موجب اعتراض به قانون کاپیتالاسیون و مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی مستقر در ایران در زمان پهلوی شد.

وی ادامه داد: امروزه نیز کماکان استقلال کشور جزو ارزشهای اساسی جمهوری اسلامی است و متقابلا برای استقلال سایر کشورها نیز احترام قائل بوده و در امور داخلی آنها دخالت نمی نماید. استقلال نه تنها برای ایران، بلکه برای چین هم جزو ارزشهای اساسی محسوب می شود چین نیز هیچگاه دخالت خارجی ها در امور داخلی خود به بهانه مختلف را نپذیرفته و این سلطه را نفی می کند. همین امر موجب شده است که مستکبرین دنیا که دست خود را کوتاه از دخالت ببینند به دشمنی با کشورهای مستقل پرداخته و به انحای مختلف جلو پیشرفت کشورهای مختلف را بگیرند.

کشاورز زاده تصریح کرد: در نگاه امام خمینی و نگاه کنونی جمهوری اسلامی ایران احترام به استقلال کشورها و عدالت در روابط میان آن از ملزومات روابط بین الملل است. امام خمینی در عرصه بین الملل نیز معتقد به عدالت بودند، این بدان معنا بود که روابط کشورها بر اساس استعمار برای ایشان پذیرفته نبود و رژیم های آپارتاید را به رسمیت نمی شناختند 

وی افزود: امام خمینی پیش از انقلاب معتقد به آن بود که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می کند و به مردم ایران اجازه نمی دهد تا خود سرنوشت خود را تعیین کنند از مصادیق برجسته این دخالت، حمایت آمریکا از کودتای ۲۸ مردم علیه دولت مردمی مصدق بود. چراکه مصدق با ملی کردن صنعت نفت خواهان کوتاه شدن دست نیروهای خارجی از ایران بود.

 

سفیر ایران در چین:آموزه های امام(ره) پایه اصلی سیاست داخلی و خارجی است

 

سفیر ایران در چین در بخش دیگری از سخنانش به مساله فلسطین پرداخت و گفت: از جمله مواردی که هم اکنون در عرصه بین الملل عدالت و حقوق بشر نقض می شود موضوع فلسطین است. در ماه گذشته شاهد بودند که رژیم صهیونیستی که سرزمین فلسطین را اشغال نموده، با حملات گسترده موشکی به مناطق غیرنظامی باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰ فلسطینی از جمله بیش از ۶۰ کودک شد.

وی اظهار کرد: تمام کشورهای دنیا از جمله چین این جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار توقف آن بودند. تنها کشوری که بی قید و شرط از جنایات این رژیم حمایت می کرد آمریکا بود و به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در مقابل اراده جهانی بیانیه شورای امنیت در این خصوص ایستاد.

کشاورز زاده گفت: با گذشت بیش از سه دهه از رحلت امام، هنوز هم دخالت آمریکا و استکبار جهانی در امور کشورهای مستقل پایان نیافته است. شما شهروندان چینی به کرات شاهد دخالتهای آمریکا در امور داخلی خود از جمله هنگ کنگ و سین کیانگ از سوی آمریکا هستید. اطمینان داشته باشید که این دخالت های آمریکا از روی دلسوزی نبوده و نخواهد بود. تنها چیزی که برای آمریکا مهم است منافع خود است.

او با طرح این سئوال که آیا واقعا حقوق بشر معیاری برای عملکرد دولت آمریکاست؟ آیا حقوق مردم فلسطین هم اکنون رعایت می شود؟ آیا حقوق سیاه پوستان در آمریکا رعایت می شود؟ آیا حقوق زنان و کودکانی که با سلاحهای آمریکایی در یمن و افغانستان کشته می شوند رعایت می شود؟ افزود: اینها استانداردهای دوگانه ای ست که آمریکا برای پیشبرد منافع خود از آن سوء استفاده می کند.

سفیر ایران در چین ادامه داد: "جمهوری اسلامی" بخش دیگر از چارچوب فکری امام خمینی (قدس) بود. در انتخاباتی که در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ برگزار شد قاطبه مردم ایران به نظام سیاسی مد نظر خود که جمهوری اسلامی بود رای دادند. از آن تاریخ به بعد مردم، خودشان در خصوص سرنوشتشان در ایران تصمیم می گیرند.

به گفته وی ایران در این زمینه از کشورهای پیشرو در دنیاست و همواره روسای جمهور، نمایندگان مجلس و تصمیم گیران نظام از سوی مردم انتخاب و انتقال قدرت بصورت مسالمت آمیز بوده است. دو هفته دیگر نیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود و ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز از این حق انتخاب برخوردارند. در چین نیز ایرانیان مقیم در سفارت و سرکنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران می توانند در آینده کشورشان مشارکت نمایند.

وی در پایان تاکید کرد: پیشرفت امروز ایران در  صنایعی همچون نانوتکنولوژی، هسته ای، بیوتکنولوژی و ...و استقلال و اعتماد به نفس امروز ما در خصوص اعزام نفتکشهای ایرانی به ونزویلا، بدون ترس از تحریمهای یکجانبه آمریکا یا هدف قرار دادن پهپادهای آمریکایی که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بودند میسر نمی شد مگر با رهبری رهبر فرزانه ای همچون امام خمینی و ادامه راه ایشان توسط مردم ایران.

در این همایش که با همت رایزنی فرهنگی ایران در چین برگزار شد شماری از اندیشمندان و محققان چینی هم دیدگاه های خود را در مورد حضرت امام خمینی(ره)  ارایه کردند.

 

ارسال نظر