بلینکن: به احیای روابط آمریکا با فلسطین پایبندیم

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده به احیای روابط با ملت فلسطین پایبند است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در صفحه کاربری خود در توییتر ضمن تاکید بر تعهد ایالات متحده به احیای روابط با ملت فلسطین، نوشت: اسرائیلی‌ها و فلسطینیان مستحق برخورداری از امنیت، آزادی، فرصت و کرامت مساوی هستند.

آنتونی بلینکن در توئیت دیگری تاکید کرد، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا  به مبارزه با یهودستیزی در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در رخدادهای مربوط به این موضوع پایبند است.

وزیر خارجه آمریکا در ماه مه میلادی از تصمیم کشورش برای بازگشایی سر کنسولگری ایالات متحده در شهر قدس خبر داد که این گامی برای بازگرداندن روابط با فلسطینیان قلمداد می‌شود؛ روابطی که در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا کمرنگ شده بود.

دولت ترامپ بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا در تل‌آویو را به بیت المقدس منتقل کرد. در نتیجه، در مارس ۲۰۱۹، سرکنسولگری ایالات متحده در بیت المقدس با سفارت آمریکا در اراضی اشغالی ادغام شد و یک هیئت دیپلماتیک واحد به وجود آمد.

در نتیجه تصمیم دولت ترامپ برای ادغام کنسولگری در سفارت آمریکا، فلسطینی‌ها روابط دیپلماتیک خود را با ایالات متحده قطع کردند. پیش از دوران ترامپ، سرکنسولگری ایالات متحده در  بیت المقدس به عنوان یک سفارت واقعی برای فلسطینیان خدمت می‌کرد.

از سوی دیگر، قرار است وزیر خارجه آمریکا با هیئتی از نمایندگان فلسطین در ایالات متحده دیدار کند.

این هیئت فلسطینی حامل خواسته‌های توافق شده فلسطینی‌ها، از جمله تعهد مالی سالانه از سوی آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) است. این درخواست‌ها همچنین شامل درخواست برای اعلام موضع آمریکا در قبال پاکسازی قومی در شهر قدس اشغالی، منطقه «الشیخ جراح»، توسعه شهرک‌سازی و محاصره غزه، تسریع در بازگشایی نمایندگی سازمان «ساف» در آمریکا و به رسمیت شناختن کشور فلسطین به عنوان تضمینی برای بقای راهکار تشکیل دو کشوری است.

در همین راستا، سنان شقدیح، یک فعال سیاسی خاطرنشان کرد، این نشست از طریق تکنولوژی زوم ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه به وقت واشنگتن برگزار خواهد شد و پس از آن واشنگتن در ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه با نمایندگان موسسات طرفداران دولت اسرائیل در ایالات متحده دیدار خواهد داشت.

شقدیح تاکید کرد که اهمیت این دیدار در این است که دولت آمریکا با حامیان فلسطین در صحنه آمریکایی و حامیان رژیم صهیونیستی یکسان برخورد می‌کند و زمان مساوی برای دیدار با آنها اختصاص می‌دهد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر