پایان نتانیاهو یا انتخابات پنجم؟ تاریخ احتمالی رای‌گیری کنست مشخص شد

دفتر رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) اعلام کرد که قصد دارد روز دوشنبه توافق مخالفان درباره تشکیل دولت ائتلافی برای برکناری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را به طور رسمی به نمایندگان ابلاغ کند. این به معنای کلیدخوردن روند رای‌گیری بر سر دولت آتی و تعیین سرنوشت سیاسی نتانیاهو است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که بعد از این ابلاغیه یاریو لیوین، رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی، آمادگی‌ها برای رای گیری درباره دولت جدید کلید می‌خورد.

احتمال می‌رود که این رای گیری روز چهارشنبه یا دوشنبه بعد از آن انجام شود.

رئیس کنست از یائیر لاپید، رئیس حزب آینده‌ای هست و نفتالی بنت، رئیس حزب یمینا خواسته، توافقنامه‌های مربوط به دولت ائتلافی را ارائه دهند و خاطرنشان کرده که لازم است در مورد جزئیات توافقنامه‌ها بحث عمومی انجام شود تا نمایندگان قبل از رأی گیری از ماهیت دولت مطلع شوند.

براساس توافق صورت گرفته بین لاپید و بنت، با وجود ماموریت لاپید برای تشکیل حکومت براساس توافق بین دو حزب اپوزیسیون، نفتالی بنت رهبر حزب "یمینا" در دو سال اول این حکومت چهار ساله نخست وزیری رژیم را بر عهده خواهد گرفت و لاپید وزیر خارجه او خواهد بود. در دوسال بعدی نیز پست های آنها با یکدیگر جابجا خواهد شد.

این اظهارات لیوین نگرانی‌ها نسبت به تلاش احتمالی لیکود برای سنگ اندازی در مسیر تشکیل دولت تغییر را کاهش می‌دهد.

مخالفان نتانیاهو در تلاش هستند که با تشکیل ائتلاف جدید، به ۱۲ سال پیاپی از قدرت وی پایان دهند.

باید ائتلافی که یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل اعلام کرده تا قبل از پایان مهلت در نیمه شب چهارشنبه، رای اکثریت را در کنست کسب کند.

اما برخی معتقدند که ممکن است دودستگی‌هایی در این ائتلافِ متناقض شکل بگیرد؛ ائتلافی که تنها عامل وحدت آن، دشمنی مشترک با نتانیاهو است.

حامیان نتانیاهو در تلاش هستند تا دودستگی‌هایی را در میان نمایندگان این ائتلاف به وجود آورند.

در صورتی که دودستگی‌ها در لحظه آخر به شکست این ائتلاف بینجامد، احتمال می‌رود که اسرائیل مجدداً به پنجمین انتخابات طی دو سال و نیم بازگردد.

از سوی دیگر، حامیان نتانیاهو تظاهراتی را در خارج از منزل نیر اورباخ، از نمایندگان حزب یمینا برگزار کردند.

اورباخ به نفتالی بنت هشدار داده بود که ممکن است از وی در هنگام رای اعتماد حمایت نکند. در صورتی که اورباخ علیه این ائتلاف جدید رای دهد، ائتلاف اکثریت را به دست نمی‌آورد.

انتهای پیام

ارسال نظر