بایدن در دیدار با غنی: آینده افغانستان به مردم این کشور بستگی دارد

رئیس جمهوری افغانستان به خبرنگاران گفت که در دیدارش با بایدن از وی نخواسته تا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را به تاخیر بیندازد اما هشدار داد که این اقدام می‌تواند پیامدهایی را برای هر دو طرف داشته باشد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت: تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال و خروج نیروهای این کشور از افغانستان نتایجی را برای مردم افغانستان و آمریکا در منطقه دارد.

وی همچنین گفت، گفتگوها با آمریکا بسیار سازنده بود و کشورهای منطقه باید به دولت کابل و نه سایر نیروها برای ماندن در قدرت شرط ببندند. بایدن صراحتا گفت که آمریکا به حمایت امنیتی و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه می‌دهد.

اظهارات رئیس جمهوری افغانستان در جریان افزایش درگیری‌ها و خشونت‌ها از سوی طالبان در این کشور مطرح شده است. کابل مدت‌هاست که پاکستان را به پناه دادن و حمایت از طالبان متهم کرده است.

اشرف غنی همچنین اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغانستان تعدادی از مناطقی را که به دست طالبان در جنوب و شمال این کشور افتاده بود، به دست گرفته است. وی همچنین از طالبان خواست تا برای آتش بس اقدام کرده و به روند سیاسی برگردد و ادامه داد: دولت کابل به مدیریت پیامدهایی نیاز دارد که پس از خروج نیروهای آمریکایی اتفاق می‌افتد و مردم افغانستان باید با چالش‌ها مقابله کنند. هیات دولت افغانستان با یک گروه دو حزبی از قانونگذاران کنگره دیدار داشت و یک نظر متحد درباره حمایت از افغانستان مطرح شد.

بایدن نیز در اظهاراتش گفت، آمریکا، افغانستان را فراموش نمی‌کند و کنار نمی‌گذارد اما مردم این کشور باید برای آینده خودشان تصمیم بگیرند.

وی به خبرنگاران گفت:‌ نیروهای ما شاید در حال ترک افغانستان باشند اما حمایت ما از افغانستان پایان نمی‌یابد و کمک‌های ما در امور نظامی، اقتصادی و سیاسی این کشور ادامه دارد.

در این دیدار عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان نیز حضور داشت و در گفتگویی با رویترز پس از نشست با بایدن گفت، مذاکرات متوقف شده درون افغانستانی درباره سازش سیاسی نباید کنار گذاشته شود مگر آنکه شبه نظامیان طالبان خودشان از این مذاکرات خارج شوند.

 وی افزود: فکر می‌کنم ما نباید این گفتگوها را متوقف کنیم مگر آنکه این روند به طور کامل از سوی طالبان متوقف شود. ما نمی‌توانیم با وجود پیشرفت کم یا آنچه اکنون در حال رخ دادن در افغانستان است، گفتگوها و مذاکرات را نادیده بگیریم.

دیدار اشرف غنی و بایدن در کاخ سفید در حالی صورت گرفت که نیروهای آمریکایی در حال خروج از افغانستان پس از دو دهه عملیات نظامی در این کشور آسیایی هستند. آمریکا تاکنون بیش از نیمی از نیروهایش را از افغانستان خارج کرده و انتظار می‌رود تا ژوئیه و درست پیش از ضرب‌الاجل ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی این خروج را تکمیل کند.

انتهای پیام

ارسال نظر