آزادسازی ۱۶ میلیارد دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی

طبق آخرین داده‌های اطلاعاتی صندوق توسعه ملی، از ابتدای تاسیس این صندوق تاکنون نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار از منابع ارزی که در حساب‌های صندوق بلوکه و مسدود شده بود، آزاد شده و برای تامین مالی طرح‌های جدید در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

به گزارش روز شنبه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۰ با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت وگاز و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز تاسیس شد.

این صندوق موظف به تامین مالی طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخش‌های غیردولتی و سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی است.

براساس اعلام صندوق توسعه ملی، با ابطال مسدودی طرح‌های غیرفعال و کاهش مسدودی طرح‌هایی که به دلایل مختلف امکان بهره‌گیری از کل منابع درخواستی را نداشته اند،  اکنون امکان بهره‌برداری این منابع توسط سایر متقاضیان فراهم شده است.

از آثار مثبت این اقدام می‌توان به شفافیت میزان تعهدات ارزی صندوق توسعه ملی به متقاضیان و همچنین امکان تامین منابع طرح‌های جدید واجد شرایط اشاره کرد که تا حد زیادی از بلاتکلیف ماندن منابع ارزی کشور جلوگیری می‌کند.

براساس گزارش صندوق توسعه ملی، نزدیک به ۷۷ درصد از کل منابع ارزی آزاد شده مربوط به طرح‌هایی است که از زمان تاسیس تا پایان سال ۱۳۹۵ برای آنها مسدودی صادر شده اما به دلایل مختلف امکان استفاده از این منابع را نداشته‌اند.

از مبلغ ۱۶ میلیارد دلار مذکور، بیش از هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار آن در سال‌های ۹۸ و ۹۹ رفع مسدودی شده و به چرخه تأمین مالی طرح‌های متقاضی تسهیلات از صندوق توسعه ملی بازگشته است.

 

ارسال نظر