در صدمین سالروز تاسیس حزب کمونیست

شی جینپینگ: زمان تهدید چین سرآمده است

شی جینپینگ: زمان تهدید چین سرآمده است

همزمان با صدمین سالروز تاسیس حزب حاکم کمونیست چین، رئیس جمهوری این کشور امروز (پنج‌شنبه) تصریح کرد: مردم چین هرگز اجازه نخواهند داد هیچ قدرت خارجی آنها را تهدید کرده یا به آنها ظلم کند و بر آنها سلطه یابد. او جهان جدیدی را که توسط مردم چین خلق شده، تحسین کرد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در جریان یک سخنرانی یک ساعته از میدان "تیان‌آنمن" به مناسبت صدمین سالروز تاسیس حزب حاکم کمونیست چین متعهد شد تا ارتش کشورش را تقویت کند و اتحاد مجدد با تایوان را تحقق بخشد.

وی گفت: ضمن حفاظت از امنیت و تمامیت ارضی چین، ثبات اجتماعی در هنگ‌کنگ تضمین خواهد شد.

شی جینپینگ که قدرتمندترین رهبر چین از زمان "مائو زدونگ"، بنیان‌گذار جمهوری خلق چین محسوب می‌شود، گفت: مردم چین نه تنها در تخریب جهان قدیمی خوب عمل کرده‌اند بلکه یک جهان جدید را نیز به وجود آورده‌اند.

همزمان با اینکه چین با سرعت بهبودی خود را از پاندمی کووید ۱۹ بدست می‌آورد و در عرصه جهانی موضع قاطعانه‌تری را اتخاذ می‌کند، شی جینپینگ و حزب کمونیست چین به سرعت در حال پیشرفت و صعود هستند.

اما پکن با انتقادات خارجی نسبت به اقدامات سرکوب‌گرایانه‌اش در هنگ‌کنگ و رفتارش با اقلیت‌های قومی در سین‌کیانگ مواجه است و با یک چشم‌انداز بد جمعیتی که رشد اقتصادی بلند مدت را به خطر می‌اندازد، دست و پنجه نرم می‌کند.

شی جینپینگ در این سخنرانی گفت: مردم چین هرگز اجازه نخواهند داد هیچ نیروی خارجی برای آنها قلدری کند، به آنها ستم کند و یا بر آنها سلطه یابد. هر کسی که جرات انجام چنین کاری را داشته باشد، به شدت با دیوار بزرگ فولادی که توسط بیش از ۱.۴ میلیارد چینی شکل گرفته، برخورد خواهد کرد؛ اظهاراتی که تشویق ۷۰ هزار فردی که به این مراسم در میدان بزرگ تیان‌آنمن در مرکز پکن دعوت شده بودند را برانگیخت.

"تانگ رنوو"، استاد مدیریت عمومی در دانشگاه "نرمال" پکن گفت: این حرف‌های جدی و تند شی‌جینپینگ واکنشی به تلاش‌های آمریکا و کشورهای غربی برای "کنترل" و "سرکوب" چین بود.

وی افزود: این واکنش شی جینپینگ که از همیشه محکم‌تر و جدی‌تر بود، احساسات ناسیونالیستی و وطن‌پرستی مردم چین را بیش از پیش تحریک خواهد کرد.

شی جینپینگ گفت: چین که مدرن‌سازی سریع ارتشش باعث نگرانی همسایگانش و کشورهای غربی شده، نیروهای مسلح خود را تقویت خواهد کرد تا تمامیت ارضی، امنیت و توسعه خود را تضمین کند و آنها را به استانداردهای جهانی ارتقا دهد.

وی که همچنین ریاست کمیسیون مرکزی ارتش که نیروهای مسلح چین را کنترل می‌کند، برعهده دارد، افزود: ما باید به روند مدرن‌سازی نیروهای مسلح و دفاع ملی سرعت ببخشیم.  

شی جینپینگ تصریح کرد: حل مساله تایوان و تحقق اتحاد مجدد کامل چین یکی از "وظایف تاریخی بی‌شک" حزب حاکم کمونیست است.

وی گفت: همه پسران و دختران چین از جمله هم‌وطنان در هر دو طرف تنگه تایوان باید با یکدیگر همکاری کنند، با همبستگی به طرف جلو حرکت کنند و قاطعانه هر گونه "توطئه استقلال تایوان" را بشکنند.

شی جینپینگ درباره هنگ‌کنگ و ماکائو تاکید کرد که چین به متن و روح اصل "یک کشور، دو سیستم" که بر اساس آن به این دو شهر سطح بالایی از خودمختاری وعده داده شده، پایبند است.

اگرچه چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل درآوردن تایوان را انکار نکرده، شی جینپینگ خواستار یک روند "اتحاد مجدد صلح‌آمیز" شد.

وی گفت: هیچ کس نباید اراده قوی، عزم راسخ و توانایی بالای مردم چین در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را دست‌کم بگیرد.

مراسم امروز با پرواز جنگنده‌ها و هلی‌کوپترها بر فراز آسمان چین که رهبران این کشور در حالی که در برج‌های جنوبی شهر ممنوعه نشسته بودند، آنها را تماشا می‌کردند، آغاز شد.

شی جینپینگ با سر دادن دو شعار "زنده‌باد حزب کمونیست چین که بزرگ، باشکوه و درست است" و "زنده‌باد مردمی که بزرگ، باشکوه و قهرمان هستند" به سخنرانی خود پایان داد.  

انتهای پیام

ارسال نظر