انتشار کتاب «به سوی اخلاق توحیدی»/ راه‌کار‌هایی برای بالا بردن اخلاق در جامعه

کتاب «به سوی اخلاق توحیدی» به همت گروه فلسفۀ اخلاق پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس کتاب «به سوی اخلاق توحیدی» به همت گروه فلسفۀ اخلاق پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

کتاب «به سوی اخلاق توحیدی» به قلم حجت‌الاسلام محمدعلی مبینی «عضو هیأت علمی پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی »، از سوی نشر این پژوهشگاه روانه بازار نشر گردید.

نویسنده در این کتاب، اخلاق توحیدی را با زبانی روان برای مخاطبان جوان معرفی کرده است؛ این اثر در ۱۷۵ صفحه و در شمارگان ۴۰۰ نسخه و به قیمت ۳۵۰۰۰۰ ریال تقدیم علاقه‌مندان شده است.

کتاب «به سوی اخلاق توحیدی» کتابی است که برای مخاطبان جوان به زبانی روان اخلاق توحیدی را معرفی، ارزش و اهمیت آن را بازگو و نکات مقدماتی برای حرکت در مسیر اخلاق توحیدی را بیان می‌‌کند.

سؤال اساسی این است که اخلاق توحیدی چیست، چه آثاری به دنبال دارد و برای این‌که بتوانیم اخلاق توحیدی را در خود و در جامعه ایجاد و تقویت کنیم و سطح خود را در این زمینه بالا ببریم، چگونه باید عمل کنیم؟ مطالبی که در این کتاب بیان می‌شود، نکاتی است که دانستن آن‌ها برای هر کسی که می‌خواهد اخلاق خود را بهبود بخشد، لازم است.

کتاب «رویکردهای رقیب در مسئله شرّ» منتشر شد

کتاب «رویکردهای رقیب در مسئله شرّ» به قلم ذوالفقار ناصری صدر و به همت گروه کلام پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

مسئله شرّ، یکی از مسائل مطرح در فلسفه دین معاصر است و رویکردهای مختلفی نیز در پاسخ بدان وجود دارد؛ امروزه فیلسوفان دین این مسئله را در قالب دو مسئله منطقی و قرینه‌ای صورت‌بندی کرده و گونه‌های مختلفی نیز برای شرور در عالم برشمرده‌اند. برایان دیویس از الهی‌دانان معاصر است که بر مبنای رویکرد تومیستی، هم نوع طرح مسئله شرّ  در الهیات جدید و هم برخی تئودیسه‌ها و دفاعیه‌ها در پاسخ به مسئله شرّ را نقد می‌کند و راه‌حل اصلی مسئله شرّ را در اصلاح رویکرد الهیاتی فیلسوفان دین می‌داند.

در این کتاب، با نگاهی تحلیلی و انتقادی به آرای برایان دیویس، رویکردهای رقیب در مسئله شرّ شناسایی شده و پاسخ متفکران مسلمان به این مسئله نیز تبیین شده است.

نویسنده این اثر با طرح مبحث «پارادایم‌های الهیاتی» کوشیده‌ است دلایل تقابل‌ رویکرد سنتی آکوئیناس و برایان دیویس با رویکرد‌های الهیاتی جدید و معاصر در مسئله شرّ را بررسی کرده و تأثیر هرکدام از این دو نظام معرفتی را در تبیین شرور در عالم نشان دهد.

در این کتاب، پس از تبیین بحث خدا و شرّ در اندیشه برایان دیویس، تلاش شده است که فهم خاص دیویس از برخی مفاهیم الهیاتی مانند الهیات سلبی، نفی عامل‌ اخلاقی‌بودن خدا، متفاوت‌دانستن اخلاق خدا و انسان‌ها، ‌نگاه استقلالی به عقل و ... و نیز راهکار برگزیدۀ وی در حل مسئله شرّ یعنی تئودیسه «عدمی‌بودن شرّ»، نقد و بررسی گردد؛ همچنین در فصل پایانی، با ‌عنوان راهکار پیشنهادی در حل مسئله شرّ، با طرح مفهوم «عدالت وجودی» و تفصیل دیدگاه استاد مطهری درباره نظریه عدل الهی کوشش شده است راهکار اندیشمندان مسلمان به مسئله شرّ را تبیین شود.

این کتاب که به قلم ذوالفقار ناصری صدر «دانش‌آموخته دکتری فلسفه دین» و از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر می‌گردد، به مهم‌ترین مسائل فکری و دغدغه‌های متفکران مختلف درباره مسئله شرّ پرداخته و رویکردهای مختلف در این مسئله الهیاتی را کاویده است.

کتاب «رویکردهای رقیب در مسئله شرّ»در شش فصل با عناوین کلیات و مفاهیم، رویکردهای رقیب، نقدهای برایان دیویس بر رویکردهای رقیب، برایان دیویس و رویکرد مبنایی به مسئله شر، بررسی انتقادی رویکرد دیویس به مسئله شر، و عدالت وجودی و مسئله شر و در ۵۰۰ صفحه، در شمارگان ۴۰۰ نسخه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تقدیم علاقه‌مندان شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر