پترائوس: افغانستان در حال فروپاشی است

ژنرال دیوید پترائوس، یکی از فرماندهای نظامی سابق آمریکا در افغانستان گفت، وضعیت در این کشور جنگ‌زده حتی پیش از تکمیل خروج نظامیان ایالات متحده از آن، در حال فروپاشی است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، ژنرال پترائوس در مصاححبه با برنامه جی.پی.اس فرید زکریا در شبکه خبری سی.ان.ان گفت: وضعیت میدانی هر هفته وخیم‌تر میشود.

اوایل امسال، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت نظامیان آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند و به تازگی هم تاریخ نهایی خروج را زودتر کرده است. تلاش های بایدن برای پایان دادن به طولانی ترین جنگ آمریکا در تاریخ، موافقان و مخالفانی داشته است.

ژنرال پترائوس که سالها در افغانستان خدمت کرد، گفت: میترسم به عقب نگاه کنیم و از تصمیم به خروجمان متاسف شویم. متاسفانه ممکن است ما زودتر از آنچه فکرش را میکردم و بعد از آنکه تصمیم خروج اعلام شد بیان کردم، متاسف شویم.

پترائوس که سال ۲۰۱۱ از ارتش بازنشسته شد تا مدیر سیا شود، افزود: علاوه بر این، فکر میکنم ما همچنین به عقب نگاه خواهیم کرد و بابت این خروج عجولانه پشیمان شویم.

فرید زکریا در بخشی از سوالاتش اینطور گفت که نیروهای افغان از اینکه بیشتر کار مبارزه با طالبان را بر عهده آمریکا بگذارند، خشنودند اما پترائوس این ایده را رد کرد. این ژنرال آمریکایی گفت: اگر نیروهای امنیت ملی افغانستان می جنگیدند نیروهایش را در حجم وسیعی از دست میداد. وضعیت هنوز هم همانطور است. مشکل اکنون این است که آنها اطمینان ندارند که آیا کسی برای نجات می آید یا خیر و همین موضوع، تردید زیادی را وارد میدان نبرد میکند.

مجری سی.ان.ان همچنین به دلایل ناامیدی آمریکا از جنگ در افغانستان از جمله ناتوانایی در ورود به پایگاه های طالبان در پاکستان اشاره کرد. این ژنرال بازنشسته با این مساله موافق بود اما گفت خروج نظامیان آمریکایی قرار نیست پایانی بر جنگ در آنجا باشد.

ژنرال پترائوس تاکید کرد: هیچکس بیش از کسانی که واقعا در افغانستان حضور داشته‌اند، دلشان نمی‌خواهد این جنگ‌های بی‌پایان به پایان برسند. اما ما در حال پایان دادن به این جنگ نیستیم. ما در حال خاتمه دادن به مداخله آمریکا در آن هستیم. متاسفانه آنچه اکنون میبینم، طلوع یک جنگ داخلی وحشیانه است.

انتهای پیام

ارسال نظر