پسکوف: مسکو نگران تحولات افغانستان است/ توافقات قره‌باغ در حال اجراست

سخنگوی کرملین امروز (چهارشنبه) گفت، مسکو نگران تحولات افغانستان است چرا که تنها اخبار ناراحت‌کننده از این کشور جنگ‌زده منتشر می‌شود.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: وضعیت در افغانستان به شدت هشدارآمیز است. وضعیت افغانستان مایه نگرانی شدید ماست و ما مرتبا تماس‌هایی با شرکایمان در سازمان پیمان امنیت جمعی و کشورهای هم‌مرز با افغانستان داریم. طبیعتا، ما تحولات آنجا را زیر نظر داریم. تاکنون، ما فقط اخبار ناراحت‌کننده دریافت کرده‌ایم.

دیمیتری پسکوف همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت، توافق‌های سه‌جانبه میان روسیه – ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خصوص قره‌باغ با موفقیت در حال اجراست.

سخنگوی کرملین گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مرتبا با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر موقت ارمنستان در تماس است.

پسکوف تاکید کرد: به طول کلی، تلاش در این حوزه به آرامی در حال اجراست. همانطور که می‌دانید این توافق‌های سه‌جانبه با مشارکت بسیار فعال رئیس جمهور پوتین به نتیجه رسید و با مشارکت فعال او در حال اجراست. پوتین با پاشینیان و علی‌اف در تماس است. اکنون ما دقیقا روی اجرای توافق‌هایی که قبلا به دست آمده، تمرکز کرده‌ایم.  

پسکوف در بخش دیگری از سخنان خود درباره تمایل فرانسه برای پیوستن به چهارچوب مذاکرات روسیه-ارمنستان-آذربایجان درخصوص قره‌باغ گفت: اگر تلاش‌های میانجی‌گری به برقراری صلح، ثبات و قابلیت پیش‌بینی و همچنین اجرای توافق‌نامه‌های موجود کمک کند، آن وقت از آنها استقبال می‌شود.

از سوی دیگر سخنگوی کرملین گفت، مسکو مطلع است که حین سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به آمریکا، ایالات متحده و آلمان به نوعی تفاهم در رابطه با پروژه نورد استریم ۲ به رهبری روسیه دست یافته‌اند اما درباره جزئیات آن اطلاعاتی ندارد.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا گفته است به توافقی با آلمان در این خصوص دست یافته و دو طرف ممکن است امروز آن را اعلام کنند. پسکوف به خبرنگاران گفت:‌ می‌دانیم که مساله نورد استریم ۲ در صدر دستورکار تماس صدراعظم آلمان در واشنگتن است. می‌دانیم که تفاهم مشخصی میان برلین و واشنگتن حاصل شده است اما ما هنوز از جزئیات آنها اطلاعی نداریم.

پسکوف همچنین به خبرنگاران گفت که رئیس‌جمهوری روسیه در مانور دریایی ۲۵ ژوئیه سن پترزبورگ حاضر خواهد بود.

سخنگوی کرملین همچنین امروز ادعاهایی مبنی بر اینکه روسیه ممکن است از منابع انرژی برای اعمال فشار بر اوکراین استفاده کند، رد کرد. پسکوف گفت: به طور کلی، همه باید به خوبی بدانند که روسیه همیشه اتهاماتی مبنی بر اینکه از منابع انرژی به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی استفاده می‌کند، رد کرده است. هرگز اینگونه نبوده و نخواهد بود. همه چیز منوط به توافق نامه‌های تجاری و مصلحت تجاری است.

این سخنگو همچنین درباره گزارشات رسانه‌ای که ادعا می‌کنند آمارهای مربوط به کووید ۱۹ در کیو آر کدها رمزگذاری شده‌اند و گواهینامه واکسیناسیون از آمار و ارقام رسمی بسیار بیشتر است، گفت: کرملین فکر نمی‌کند که اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در روسیه به نوعی پنهان شده باشد چرا که به روز رسانی‌ها به طور منظم منتشر می‌شوند.

وی افزود: ما موافق نیستیم که نوعی "حفاظت اطلاعاتی" درباره پاندمی کرونا وجود دارد، داده‌ها درباره روسیه به طور کلی و در شهرهای کلیدی‌اش به طور منظم منتشر می‌شوند از جمله داده‌های مربوط به کشته‌شدگان، موارد جدید ابتلا و بهبود یافتگان. درباره کیو آر کدها نمی‌توانم چیزی بگویم چرا که حوزه تخصصی ما نیست. دیدبان حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان روسیه توضیحات لازم در این باره را ارائه کرده است.

پسکوف درباره گزارشاتی دال بر اینکه تلفن همراه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هدف نرم‌افزار جاسوسی "پگاسوس" (Pegasus) قرار گرفته است، اطمینان داد که دولت روسیه از سیستم ارتباطی ویژه امنی استفاده می‌کند و هیچ حفاظت بیشتری نیاز نیست.

وی درباره امنیت اطلاعاتی رئیس جمهور و دولت روسیه گفت: به طور کلی، رئیس جمهور، وزرای کابینه، دولت و دیگر نهادها از یک سیستم ارتباطی ویژه استفاده می‌کنند. سیستم ارتباطاتی دولت کاملا حفاظت شده و قابل اعتماد است. در نتیجه هیچ نیازی به اقدامات اضافی و بیشتر نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر