تحلیلی بر گفت‌وگوهای محرمانه اخیر مصر با حزب‌الله لبنان و ایران

یک دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه در حال حاضر به صورت سمبلیک نشانه‌هایی از تغییر در سیاست خارجی مصر در حال مشاهده شدن است، گفت: می توان تصور کرد که با توجه به جایگاه مصر در جهان عرب، احتمالا این تغییر سیاست به دیگر کشورهای عربی نیز منتقل می شود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا درباره اخبار منتشر شده مبنی بر انجام گفت‌وگوهای محرمانه  بین مصر و حزب الله لبنان پس از مدت ها و انتشار برخی از تحلیل ها مبنی بر اینکه این گفت وگوها پس از رایزنی های اخیر تهران و قاهره صورت گرفته است، اظهار کرد: تغییراتی در داخل منطقه در حال رخ دادن است و قطعا انتخابات ریاست جمهوری ایران بر این تحولات و جهت گیری های آن تأثیر بسیار زیادی داشته و خواهد داشت.

رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر با بیان این که علیرغم همه تلاش هایی که برخی از کشورها انجام دادند که منطقه را به سمت درگیری سوق دهند و زمینه را برای افزایش حضور آمریکا در منطقه فراهم کنند اکنون شاهد تحولاتی در منطقه هستیم، گفت : بعد از روی کار آمدن بایدن، دولت آمریکا با شتاب بیشتری در تلاش است که نیروهای نظامی خود را از منطقه خارج کند و کشورهایی که تصور می کردند آمریکا در منطقه باقی خواهد ماند و حساب زیادی روی این موضوع باز کرده بودند و در این چارچوب سیاست های خود را تنظیم کرده بودند، اکنون مجبور شده اند که سیاست های خود را با تحولات جدید منطقه تنظیم کنند. برخی از این کشورها سیاست های خود را مبتنی بر حضور دائمی آمریکا در منطقه تنظیم کرده بودند ولی اکنون شاهد این موضوع هستند که آمریکا به دلایل مختلف به دنبال کاهش حضور خود در منطقه است که نمونه بارز آن را در مسئله افغانستان و عراق مشاهده می کنیم.

امانی ادامه داد: مصری ها در حال تنظیم سیاست های خود در عرصه خارجی متناسب با تحولات جدید منطقه هستند و نشانه‌هایی از تغییر در سیاست خارجی آن‌ها را به صورت سمبلیک می بینیم که احتمالا در آینده شکل عملی‌تری به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به این تحولات احتمال این موضوع که تعامل و همکاری بیشتری بین کشورهای منطقه صورت بگیرد، وجود دارد، اظهار کرد: مصر فارغ از هر نوع حکومتی که بر آن حاکم باشد با توجه به جایگاهش ارتباط گسترده ای با جهان عرب دارد و تغییراتی که در سیاست خارجی مصر اتفاق می افتد ، احتمالا به دیگر کشورهای عربی نیز منتقل می شود که از جمله آن تغییر نگرش به جمهوری اسلامی ایران و جریان مقاومت خواهد بود.

این دیپلمات پیشین کشورمان  با بیان اینکه با توجه به برخی از تغییرات در سیاست خارجی دول منطقه ، احتمال افزایش تعامل و همگرایی بین کشورهای منطقه افزایش پیدا کرده است ، ادامه داد: باید منتظر تحولات پیش رو در منطقه باشیم.

 بر اساس این گزارش به تازگی ، منابع مصری به سایت العربی الجدید گفتند، مسئولان پرونده لبنان در دستگاه اطلاعات مصر اخیرا کانال‌های ارتباطی محرمانه‌ای را با حزب‌الله لبنان فعال کرده‌اند.

 منابع مصری گفته اند برای اولین بار پس از مدت‌ها تماس مستقیمی میان مسئول ارشد این دستگاه و نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان برقرار شد و دو طرف درباره پرونده‌های مشترک مثل اوضاع نوار غزه و میانجی‌گری مصر میان گروه‌های فلسطینی که از حمایت حزب‌الله برخوردارند و اشغالگری رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کردند. همچنین درباره پرونده سوریه و نقش حزب‌الله در کنار نظام سوریه و اوضاع لبنان در سایه بحران اقتصادی و تشکیل دولت بحث شد.

به گفته منابع، پرونده‌های آتش‌بس غزه و بحران لبنان بخش بیشتری از گفت‌وگوهای اخیر مسئولان مصری و نعیم قاسم را به خود اختصاص داده بود. مسئولان مصری رهبری حزب‌الله را به هماهنگی درباره اوضاع غزه و ممانعت از تشدید اوضاع در زمان کنونی دعوت کردند.

این منابع می‌گویند فعال سازی کانال‌های ارتباطی میان مصر و حزب‌الله در راستای آغاز تماس‌های مصر با ایران برای روند جدیدی از روابط میان دو کشور است.

منابع اعلام کردند، اخیرا پژوهش کاملی درباره پرونده‌ها از جمله پرونده حزب‌الله و تأثیر رویکردهایش بر منافع مصر و لزوم فعال سازی کانال‌های ارتباطی با آن صورت گرفت به ویژه اینکه مصر میزان تأثیر حزب‌الله بر فلسطین را از طریق روابط محکمش با گروه‌های فلسطینی که باعث می‌شود در برخی مواقع درباره تنش با طرف اسرائیلی تصمیم گیرنده باشد، می‌داند.

این منابع اعلام کردند، مصر مایل است نه تنها در پرونده‌های خاورمیانه در مقابل گروه‌های غربی برگ برنده‌هایی داشته باشد بلکه می‌خواهد برگ برنده‌هایی داشته باشد که دستاوردهای قاهره را در مقابل شرکایش در شورای همکاری خلیج فارس افزایش دهد. مصر خودش را میانجی‌گری می‌داند که روابط میان دو محور ایرانی و شورای همکاری خلیج فارس را اداره می‌کند.

به گفته منابع، تماس میان مسئولان مصری و نعیم قاسم درباره امکان فراهم کردن فضا برای تشکیل دولت جدید لبنان نیز بود.

انتهای پیام

ارسال نظر