واعظی: نباید فضای مجازی را محدود کرد

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید تدبیر مناسبی برای مقابله با محتوای نامناسب در فضای مجازی اتخاذ شود، ‌گفت: بسیاری از خدمات و کسب و کارها از بستر فضای مجازی استفاده می کنند نباید صرفا به این بهانه کل فضای مجازی را محدود و مسدود کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،محمود واعظی با ارزیابی اقدامات دولت تدبیر و امید در ۸ سال گذشته گفت: دولت طبیعتا هم توفیقات و هم ناکامی‌هایی داشته است. دولت در عرصه‌های مختلف از جمله علم و فناوری کارهای بسیار بزرگی انجام داده است. برای مثال در سال ۹۲ حدود ۵۲ شرکت دانش بنیان داشتیم که الان با ۱۲۰ برابر رشد، به ۶ هزار شرکت افزایش یافته است.

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد:  دولت با گسترش فضای مجازی کمک کرد تا فارغ التحصیلان دانشگاهی شرکت‌های استارتاپی را راه اندازی کنند و از این طریق شغل‌های فراوانی در فضای مجازی ایجاد شد ضمن اینکه دولت فضای مجازی را  در اختیار خدمت‌رسانی به مردم قرار داده است.

وی با انتقاد از نگاه نامناسب این روزها به فضای مجازی، اظهار کرد: از نظر من که ۴ سال وزیر ارتباطات بودم، محتوای نامناسب برخی شبکه‌ها، بخش کوچکی از فضای مجازی است. فضای مجازی بستری است که دوران کرونا تمام مردم ایران با آن مشکلات خود را حل می‌کنند و آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها از این طریق به تدریس خود می‌پردازند. همه وزارتخانه‌های دولتی از طریق فضای مجازی و با دولت الکترونیک خدمت‌رسانی می‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری، توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها  و توسعه بخشهای نفت و گاز را از دیگر توفیقات دولت برشمرد و گفت: علاوه بر این حوزه بهداشت و طرح تحول سلامت از افتخارات بزرگ این دولت است. از طرف دیگر در زمینه راه‌سازی و ریل در اتوبان و بنادر کارهای بزرگی انجام شده است‌ پیشرفت‌ها در صنایع دفاعی کشور قابل توجه است. در زمینه واکسیناسیون هم دولت تلاش زیادی کرده است.

وی افزود: در این میان ناکامی‌هایی هم بوده که این ناکامی‌ها عمدتا به فشارها و جنگ اقتصادی برمی‌گردد. به هر حال جنگ اقتصادی روی معیشت و سفره مردم و گرانی کالاها تاثیر گذاشته است. در کنار اینها خشک‌سالی و کرونا و افزایش قیمت کالاها در عرصه بین الملل هم بر زندگی مردم بی تاثیر نبوده است.

واعظی در عین حال ابراز امیدواری کرد: با انتقال همه تجربیات مثبت و ناکامی‌ها، دولت سیزدهم حداکثر بهره‌برداری را برای  ایجاد وضعیت بهتر انجام دهد.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین  درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی اظهارکرد: چیزی که  مردم از آن استفاده می‌کنند حق مردم محسوب می‌شود. اگر امروز هر خانواری از فضای مجازی استفاده‌های مختلف دارد نباید آن را محدود کرد. مجلس برای محدود کردن حقوق مردم تشکیل نشده است.

وی با بیان اینکه همواره با محتوای نامناسب در فضای مجازی مخالف بوده‌ام و حتما هم باید در ارتباط با بخش محتوا یا اخبار نامناسب تدبیری اندیشیده شود و دولت و مجلس آن را مدیریت کنند، اما به این بهانه نباید کل فضای مجازی را فیلتر یا مسدود کرد.

واعظی با اشاره به این که اجرای این طرح باعث می‌شود  کسب و کارها از بین برود و بسیاری از فعالیت‌های علمی و دانشگاهی محدود شود، گفت: بسیاری از نخبگان ما از اطلاعات و علوم بین‌المللی بهره می‌برند و اجرای طرحی با عنوان صیانت کم کم منجر به محدودیت در فضای مجازی می‌شود.

‌رییس دفتر رییس‌جمهوری همچنین درباره سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای امن در این زمینه گفت: حجم سرمایه‌گذاری دولت‌ها محدود است و به همین دلیل باید فضای امنی برای سرمایه‌گذاری به وجود بیاید تا این کارها انجام شود.

وی افزود: به دلیل تحریم و جنگ اقتصادی، آنچه برای توسعه بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده بودیم از نفت گرفته تا راه آهن و بخش های مختلف که جزو خواسته‌های ما بود، انجام نشده است. البته آنچه مربوط به خودمان در داخل است تلاش کردیم با وجود تحریم و فشار تا جایی که ممکن است و با تأخیر هم شده، انجام شود و انجام شده است.

واعظی خاطرنشان کرد: تنها چیزی که دوست نداشتیم اتفاق بیفتد و افتاد، وضعیت معیشت مردم و گرانی‌هاست. اینها دست ما نبود مسائل مختلفی که در ارتباط با مسئله افزایش قیمت ارز بابت فشارهای خارجی و توقف صادرات نفت به دلیل خشکسالی و کرونا به وجود آمد باعث شد در یک سال گذشته بیشتر شاهد گرانی‌هایی باشیم که بیشتر از قبل مردم را اذیت کرد.​

ارسال نظر