عزاداری برای امام حسین فرصتی برای تحقق وحدت میان مسلمانان جهان است

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا از عزاداری امام حسین (ع) به عنوان فرصتی برای تحقق وحدت میان مسلمین و آزادگان جهان یاد کرد.

به گزارش روز شنبه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، بنیاد بین المللی عاشورا آیت الله محمدحسن اختری در وبینار بین المللی مشروعیت عزاداری شهادت امام حسین (ع) درباره مشروعیت عزاداری و اثرات آن از دیدگاه قرآن و روایات پیامبر اکرم(ص) گفت: واقعه جانگداز کربلا قلب همه مسلمانان و مؤمنان به خدا را جریحه دار ساخت که هر روز این داغ بیشتر می گردد و ملت های جهان با برپایی مراسم متنوع سوگواری یاد و خاطره امام حسین(ع) و واقعه کربلا را گرامی می دارند و این فرصتی است برای تحقق وحدت میان مسلمین و آزادگان جهان که همه به مظلومیت فرزند پیامبر و قیام ایشان علیه ظلم و گمراهی بنی امیه و یزید اذعان دارند.

وی افزود: رسیدگی به وضع نابسامان جهان اسلام با الهام از تعالیم اسلام و قیام عاشورا و بانگرشی واقع‌بینانه و بصیرت عالمانه ضروری است تا کرامت انسانی و آزادی از دست رفته توسط استعمارگران غربی و عوامل مزدور آنان در منطقه باز گردانده شود. 
رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به مظلومیت ملت‌های مستضعف در فلسطین، یمن، لبنان، سوریه و دیگر مناطق تحت ستم ظالمان و جهانخواران گفت: تنها راه نجات، دفاع از مبارزات حق طلبانه آنان با الهام از مکتب امام حسین علیه السلام است.

هدف امام حسین (ع) احیای دین اسلام بود

سید فادی السید مدیر مرکز امت واحده درباره مفهوم و فلسفه و مشروعیت عزاداری نیز با استناد به خطبه های کوبنده و افشاکننده حضرت زینب(س) در برابر ابن زیاد و یزید گفت: هدف خروج امام حسین(ع) احیاء دین جدش بود که در آن شرایط تاریخی جوهر اسلام توسط بنی امیه و حاکمان غاصب مخدوش و ظلم و فساد و انحراف فرا گیر شده بود.
وی با استناد به گفته پروفسور ماربین فیلسوف و خاورشناس آلمانی که گفته بود امام حسین با کشته شدنش دین جدش را زنده کرد، افزود: برپایی مراسم عزاداری و احیای نمادهای عاشورا در جهان نوعی تبلیغ اسلام و رساندن پیام های روشنگرانه امام حسین (ع) است.
رئیس مرکز امت واحده اضافه کرد: ممنوعیت عزاداری در برخی از کشورهای عربی و یا اسلامی، مستبدانه و ظالمانه و نشان از ترس و هراس حاکمان غاصب از رسیدن پیام روشنگرانه و نجات بخش قیام حسینی است.

عزاداری برای امام حسین فرصتی برای تحقق وحدت میان مسلمانان جهان است 

گریستن بر مصائب امام حسین بدون مبارزه با استکبار سودی ندارد

شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای عراق با اشاره به انواع عزاداری در قرآن و روایات گفت: سوگواری و گریستن پیامبران از جمله حضرت یعقوب در فراق فرزندش یوسف و دیگر مصائب و سوگواری پیامبران نمونه هایی از مشروعیت عزاداری است.
وی افزود: جایگاه و منزلت اهل بیت در قرآن و بخصوص در سوره آل عمران و داستان مباهله در عبارت أنفسنا آمده است، در زبان عرب انفس را به پسر عمو گویند و حضرت علی پسر عموی پیامبر و (ابناءنا) فرزندان ما یعنی امام حسن و امام حسین است.
این روحانی اهل سنت ادامه داد: شعائر حسینی متضمن درسهایی از ظلم ستیزی و عدالت خواهی و مبارزه با شرک و فساد بود که این قیام برای برقراری توحید و ارزش‌های اخلاقی و انسانی و احیاء دین جد بزرگوارش بود، هرکس خواهان پیروی از سیره پیامبر و امام حسین(ع) باشد باید با ظلم و استبداد مبارزه کند زیرا عشق به امام حسین علیه السلام و عزاداری در سوگ و شهادتش نوعی تقرب به خداوند متعال و نیز ایستادگی در برابر ظلم استکبار جهانی و پیروی از سیره نواده پیامبر اسلام است.
دکتر شیخ خالد الملا، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و سوریه و یمن و همبستگی با مردم لبنان و دیگر ملت‌های مستضعف درجهان را یک واجب شرعی و تکلیف الهی برشمرد و گفت: بدون مبارزه با استکبار، گریستن بر مصائب امام حسین سودی ندارد.
وی با انتقاد از برخی رژیم های عربی و اسلامی که ادعای پیروی از دین محمد دارند و یا خود را دوستدار اهل بیت می دانند ولی با دشمن صهیونیستی غاصب سازش می کنند، گفت: با این اقدام خائنانه بار دیگر حسین را شهید می کنند و چهره اسلام را مخدوش می سازند.

مخالفان با عزاداری امام حسین در ایمان خود شک کنند
شیخ غازی حنینه، رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان با تاکید بر تحلیل و بررسی واقعه عاشورا و کربلا از نظر انسانی و بررسی شرایط ناگوار و بحرانی جهان اسلام گفت: عزاداری برای امام حسین و خاندان و اصحابش مخصوص شیعیان نیست بلکه اهل سنت و آزادگان جهان یاد و خاطره امام حسین و واقعه کربلا را گرامی می دارند. زیرا این عشق و علاقه به اسلام و پیامبر است و کسانی که با برپایی سوگواری و گریستن مخالف و عناد دارند باید در ایمان خود به خداوند تجدید نظر کنند.
بهاءالله کرمانی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز درباره نگارش مقاتل واقعة کربلا و شهادت امام حسین (ع) در طول تاریخ گفت: بیشترین کتاب های مقتل از سوی مورخان اهل سنت نگاشته شده و این نشان می دهد که این واقعه جانگداز تاریخی و جاودان است.

مردم آفریقا امام حسین را الگوی خود قرار داده اند
شیخ شریف امبالو رئیس شورای عالی پیروان اهل بیت در سنگال بر بعد معنوی قیام امام حسین (ع) گفت: صبر و استقامت و آگاهی و بصیرت از درس های بسیار آموزنده این قیام است که باید مسلمانان و بخصوص ملت‌های تحت ستم برای رهایی خود از آن  بیاموزند.
شیخ شریف در باره افزایش گسترده عزاداری امام حسین علیه السلام در کشورهای آفریقایی گفت: مردم محروم و ستمدیده آفریقا با تاسی از تعالیم و قیام امام حسین علیه السلام که قیامی علیه بی عدالتی و ظلم بود، نشان می‌دهند که این امام را الگو و رهبر خود قرار داده اند.
‌شیخ بهاءالدین نقشبندی، رئیس طریقت نقشبندی اقلیم کردستان عراق بر نقش تاریخی قیام سیدالشهد (ع) در ایجاد آگاهی و بیداری اسلامی و نشان دادن چهره اصیل اسلام و افشای سیاست‌های ظالمانه و انحرافی خاندان بنی امیه تاکید کرد و گفت: فاجعه شهادت امام حسین یک فاجعه انسانی بزرگ در طول تاریخ است. زیرا امام، فرزندان و اصحاب خود را فدای دین کرد و برای حفظ ارزش‌های اسلامی و برقراری عدالت و کرامت انسانی و باز گرداندن مردم از گمراهی و ضلالت قیام کرد.

ارسال نظر