آخرین تحولات افغانستان/جانسون: در ماموریت افغانستان موفق بودیم

نخست وزیر انگلیس گفت که کشورش در ماموریت افغانستان موفق بوده و این کشور "هر اقدامی را که لازم بوده با هدف ثبات در افغانستان" انجام داده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،بوریس جانسون روز چهارشنبه و سه روز پس از سقوط افغانستان و تسلط طالبان بر تمام این کشور در پارلمان گفت: بدون آمریکا و پیشتیبانی لجستیکی این کشور، حضور در افغانستان برای کشورهای غربی ممکن نبود.

وی ادامه داد: در طول سالهای گذشته ۱۵۰ هزار بریتانیایی در افغانستان فعالیت داشته اند.

**خروج بیش از ۲۲۰۰ دیپلمات و غیرنظامی دیگر 

خبرگزاری رویترز از خروج بیش از ۲۲۰۰ دیپلمات و غیر نظامی دیگر از فرودگاه کابل خبر داد و نخست وزیر استرالیا هم اعلام کرد این کشور امسال حدود سه هزار ویزای بشردوستانه به اتباع افغان می‌دهد.

رویترز به نقل از منابع خود اعلام کرد که ۲۲۰۰ دیپلمات و غیرنظامی دیگر از طریق پروازهای نظامی کابل را ترک کرده‌اند.

یک مقام امنیتی غربی در کابل روز چهارشنبه به رویترز گفت هنوز هیچ شفافیتی در مورد زمان شروع مجدد پروازهای غیرنظامی از کابل وجود ندارد.

فایننشال اکسپرس هم اعلام کرد تاکنون بیش از دو هزار نفر از دیپلمات‌ها نجات پیدا کرده‌اند.

به نوشته این رسانه هندی، در مورد پروازهای غیر نظامی در فرودگاه کابل شفافیتی وجود ندارد. 

**مقایسه خروج آمریکا از افغانستان با خروج از ویتنام 

شبکه‌های اجتماعی افغانستان مملو از تصاویر هلیکوپتری است که افراد را از روی پشت‌بام سفارت آمریکا در کابل خارج می‌کند.

این برای بعضی‌ها تصویر آشنایی است.

در سال ۱۹۷۵، هولبرت وَن‌ اِس از لحظه‌ای عکس گرفت که تبدیل به تصویر نمادینی شد. در آن عکس، افراد در حال سوار شدن به هلیکوپتری در پشت‌بام ساختمان سیا در سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی آن زمان، در روزهای پایانی جنگ ویتنام بودند.

تحلیلگران و نمایندگان آمریکا، هم جمهوری‌خواه و هم دموکرات، به اصطلاح سقوط سایگون را با تصرف کابل توسط طالبان مقایسه کرده‌اند.

جنگ ویتنام نبردی بود بین دولت کمونیستی ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی و متحد اصلی آن، ایالات متحده آمریکا.

جنگ ویتنام، جنگی طولانی و پرهزینه برای آمریکا بود که تقریبا ۲۰ سال طول کشید و منجر به دودستگی بین آمریکایی‌ها شده بود.

عبارت "سقوط سایگون"، به تصرف سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی، توسط نیروهای کمونیستی ارتش خلق ویتنام، موسوم به ویت‌کنگ، اشاره دارد.

سایگون در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ توسط ویت‌کنگ تصرف شد.

**تحقیق دولت آمریکا در باره جسدی داخل حفره چرخ های یک هواپیمای این کشور 
دولت آمریکا اعلام کرد که در حال تحقیق درباره بقایای جسدی است که در حفره محل بسته شدن چرخ‌های یک هواپیمای ترابری نظامی این کشور پیدا شد.

دو روز پیش تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی افرادی را در فرودگاه کابل نشان می داد که عاجزانه برای ترک کشور به سوی یک هواپیمای سی-۱۷ می‌دوند و از کنار آن آویزان می‌شوند.

گفته می‌شود حداقل دو نفر با سقوط از هواپیما بعد از آنکه بر فراز کابل ارتفاع گرفته بود کشته شدند.

نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای گفت که یکی از هواپیماهایش روز دوشنبه در فرودگاه کابل به زمین نشست و صدها غیرنظامی افغان آن را دوره کردند.

در این بیانیه آمده است: "با توجه به اوضاع وخیم امنیتی که هر لحظه بدتر می‌شد، خدمه سی-۱۷ تصمیم گرفتند در اسرع وقت فرودگاه را ترک کنند."

این هواپیما بعدا با تغییر مسیر به پایگاهی در قطر رفت.

نیروی هوایی آمریکا گفت: "هواپیما درحال حاضر زمین‌گیر است تا جمع آوری بقایای انسانی کامل شود و هواپیما پیش از بازگشت به وضعیت پرواز مورد بازرسی قرار گیرد."
** بازدید فرمانده سنتکام از فرودگاه کابل 

«ژنرال کنت مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام طی بازدیدی از فرودگاه بین‌المللی کابل، از وضعیت امنیتی و روند تخلیه آن ابراز رضایت کرد.

وی گفت که در حال حاضر، فرودگاه کابل امن بوده و برای تردد هوایی غیرنظامی باز است.


 

نمایی از فرودگاه کابل و خروج هواپیماها از فرودگاه
نمایی از فرودگاه کابل

فاکس نیوز نیز پیشتر به نقل از جن ساکی سخنگوی کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود: در بیست و چهار ساعت گذشته یک هزار و ۱۰۰ نفر از شهروندان آمریکایی، شهروندان افغان ساکن آمریکا و خانواده‌های آن‌ها از کابل خارج شده اند.

به گفته او، در دو روز گذشته در مجموع ۳ هزار و ۲۰۰ نفر توسط آمریکا از افغانستان خارج شده‌اند.

روز یکشنبه (۱۵ اوت)، نیروهای گروه طالبان بدون درگیری یا مقاومت وارد کابل شدند و در عرض چند ساعت کنترل کامل پایتخت را در دست گرفتند. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این کشور را در همان روز ترک کرد. کشورهای غربی مشغول تخلیه دیپلمات‌ها و کارکنان محلی سفارت خود هستند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. 

 

استرالیا سه هزار ویزای بشردوستانه به اتباع افغانستان ارائه می‌دهد

گاردین هم روز چهارشنبه به نقل از نخست وزیر استرالیا نوشت که این کشور امسال حدود سه هزار ویزای بشردوستانه به اتباع افغانستان ارائه خواهد داد . اسکات موریسون تاکید کرده که «حتی در زمان فعلی هم اجازه ورود غیر قانونی به استرالیا را نخواهیم داد. سیاست ما تغییر نکرده است.»

 

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا
اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا

 نخست وزیر استرالیا همچنین تایید کرد که یک فروند هواپیمای متعلق به نیروی هوایی سلطنتی استرالیا ۲۶ نفر از جمله شهروندان استرالیایی، اتباع افغان دارای ویزا و نیز یک مقام خارجی دارای یک آژانس بین‌المللی را از کابل خارج و به پایگاه این کشور در امارات متحده عربی انتقال داده است.

 

اشرف غنی به ابوظبی پناه برد
به گزارش کابل نیوز اشرف غنی رئیس جمهوری فراری افغانستان به ابوظبی پایتخت امارات پناه برده و در آنجا مستقر شده است.
غنی چهار روز پیش از افغانستان خارج و ابتدا از تاجیکستان به عمان گریخت، اما یک منبع به کابل نیوز گفته اشرف غنی در ابوظبی مستقر شده است. او حین پرواز از افغانستان تلاش داشت  ۵ میلیون دلار را با خود ببرد اما بخشی از این پول به دلیل عجله‌ای که داشت در فرودگاه کابل باقی ماند.

پیشتر «نیکیتا ایشنکو» دبیر مطبوعاتی سفارت روسیه در کابل گفته بود اشرف غنی هنگام فرار تلاش داشت تا ۴ خودروی پر از پول را با خود از کشور خارج کند.
به گفته او، چهار خودروی پر از پول به فرودگاه کابل منتقل شد. آنها سعی کردند قسمت دیگر پول را به بالگرد برسانند، اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و بخشی از آن در خط پرواز فرودگاه باقی ماند.
«نظر محمد مطمئن» کارشناس مسایل سیاسی هم گفته آمریکا اجازه سفر رئیس جمهور فراری افغانستان را به واشنگتن نداد و اشرف غنی اکنون در امارات بسر می‌برد

 

 

آخرین اخبار و  تحولات افغانستان

 

 

ژاپن هم اتباع خود را از افغانستان خارج می کند

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مقامات ژاپن نیز می‌کوشند با هدف تامین امنیت شهروندان خود هر چه سریعتر اتباع خود را از افغانستان خارج کنند.
در پی تحولات اخیر در افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، ژاپن سفارت خود را در این کشور تعطیل و  دست کم ۱۲ تن از کارکنان خود را از ساختمان سفارت خارج کرد.

 

مشاور رییس دولت امارات مواضع طالبان را دلگرم کننده دانست

انور قرقاش مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات اظهارات اخیر جنبش طالبان  را پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان  دلگرم کننده دانست.
قرقاش دیروز (سه شنبه) در توئیتی نوشت: در شرایط وهم آلود حاکم بر اوضاع افغانستان، اظهارات امروز سخنگوی طالبان دلگرم کننده است.
وی افزود: ملت ها نه با انتقام بلکه از طریق بخشش، گفتگو و تحمل و پذیرش نقش و کار زنان و روابط خوب برای رسیدن به رفاه ساخته می شوند.
وی گفت: ما امیدواریم که افغان ها رنج ها را به صلح و رفاه تغییر دهند.
جنبش طالبان روز سه شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که قصد حمله به کشورهای همسایه را ندارد. وی همچنین بر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تضمین حقوق زنان در چارچوب قوانین اسلامی تاکید کرد.

خروج فرانسوی ها از افغانستان

وزیر خارجه فرانسه هم از خارج‌سازی ۲۰۹ فرانسوی و تبعه افغان از کابل خبر داد. «ژان ایو لودریان» در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: در پی یک عملیات پیچیده که شب گذشته در کابل انجام شد، ۲۵ فرانسوی و ۱۸۴ افغان که نیازمند حفاظت بودند، از افغانستان خارج شدند.
وی گفت این افراد به تازگی وارد ابوظبی شده‌اند.
در عین حال وزارت خارجه فرانسه از خروج گروه دوم شامل ۲۶۱ نفر که عمدتا افغان بودند از کابل خبر داد.

ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان توسط آمریکا مسدود شد

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد ذخایر ارزی کشور هفته گذشته ۹ میلیارد دلار بود که واشنگتن ۷ میلیارد آن را مسدود کرده است.
به نقل از اسکای نیوز، بانک مرکزی افغانستان در عین حال تاکید کرد ذخایر بین‌المللی این کشور به هیچ وجه به خطر نیفتاده و پولی از هیچ حساب ذخیره‌ای دزدیده نشده است.
یک مقام بانک مرکزی افغانستان نیز گفت نمی‌توانم تصور کنم که واشنگتن به طالبان اجازه دسترسی به ذخایر را بدهد.

 

کاخ الیزه: تصمیم گیری درباره سرنوشت سفارت فرانسه در کابل زود است


کاخ الیزه هرگونه اظهار نظر درباره سرنوشت سفارتخانه فرانسه در کابل را «بسیار زود» دانست. دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که تصمیم‌گیری درباره ادامه فعالیت یا تعطیلی سفارت این کشور در کابل به شرایط در افغانستان در دوران طالبان بستگی دارد.
فعالیت سفارت فرانسه در افغانستان همچنان ادامه دارد اما محل فعالیت دیپلمات‌های فرانسوی از ساختمان سفارت به فرودگاه کابل منتقل شده است. سفیر فرانسه در کابل در حال مدیریت خروج اتباع کشورش و آن دسته از افغان‌هایی است که با فرانسوی‌ها همکاری داشتند.

آمریکا ۳۰ هزار تن را از افغانستان خارج می کند

کاخ سفید اعلام کرد که گروه طالبان برای تامین امنیت دسترسی به فرودگاه کابل ابراز آمادگی کرده است. بنا به اعلام مقامات آمریکا ارتش این کشور از زمان به قدرت رسیدن طالبان تاکنون ۳۲۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده است.

آمریکا در نظر دارد طی روزها و هفته های آتی بیش از ۳۰ هزار نفر را از افغانستان خارج کند. ارتش ایالات متحده این افراد را در گام اول به پایگاه های خود در قطر و کویت منتقل می کند.


وزیر کشور بریتانیا خواستار مشارکت جهانی در پذیرش پناهجویان افغان شد


پریتی پتل وزیر کشور بریتانیا روز چهارشنبه خواستار مشارکت جهانی در پذیرش پناهجویان افغان به دنبال به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان شد. دولت بریتانیا شب گذشته اعلام کرد که ساز و کاری را برای پذیرش ۲۰ هزار پناهجوی افغان در نظر گرفته است.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا قرار است این پیشنهاد را در جلسه فوق العاده مجلس عوام ارائه کند.


 نتیجه نظرسنجی در آمریکا: میزان حمایت از خروج از افغانستان کاهش یافت


نتیجه یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که میزان حمایت رای‌دهندگان آمریکایی از خروج ارتش این کشور از افغانستان کاهش یافته است. بنا به نظرسنجی «پولیتیکو» که بین روزهای ۱۳ تا ۱۶ اوت منتشر شد تنها ۴۹ درصد رای‌دهندگان آمریکایی از خروج نظامیان کشورشان از افغانستان حمایت می‌کنند.
این در حالی است که میزان حمایت از خروج ارتش آمریکا از افغانستان در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) ۶۹ درصد بود.


جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی شرایط افغانستان


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که سه‌شنبه آینده برای «اعلام نگرانی جدی خود به خاطر وضعیت حقوق بشر» پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان جلسه ویژه تشکیل می‌دهد.
این جلسه به درخواست نمایندگانی از افغانستان و پاکستان در ژنو تشکیل خواهد شد. تاکنون ۸۹ کشور از تشکیل این جلسه حمایت کرده اند.
دهها نفر روز سه‌شنبه در مقابل «کاخ ملل» مقر سازمان ملل متحد در ژنو علیه گروه طالبان تظاهرات کردند. شماری از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات شعار «مرگ بر طالبان» سر دادند.


جلسه مجازی گروه ۷ درباره افغانستان


کاخ‌ سفید و دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کردند که جو بایدن و بوریس جانسون هفته آینده در نشست مجازی سران گروه هفت با هدف بررسی اوضاع افغانستان شرکت خواهند کرد.
رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر بریتانیا در جریان مکالمه تلفنی با یکدیگر بر «پیگیری همکاری تنگاتنگ بین متحدان و شرکای دموکراتیک» در ارتباط با افغاسنتان تاکید کردند. موضوع تخلیه اتباع خارجی و آن دسته از شهروندان افغان که با نظامیان خارجی در افغانستان همکاری کرده‌اند از دیگر محورهای گفتگوی تلفنی رهبران آمریکا و بریتانیا بود.

تظاهرات در جلال آباد چند کشته و مجروح برجای گذاشت

منابع امنیتی افغان از کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر در پی تیراندازی افراد مسلح طالبان به تظاهراتی در شهر جلال آباد خبر داد.

دیدار یک مقام طالبان با حامد کرزای

یک مقام طالبان اعلام کرد انس حقانی یکی از فرماندهان طالبان و رهبر شبکه حقانی با حامد کرزای رییس جمهوری پیشین افغانستان دیدار کرده است

بریتانیا ۷ پرواز دیگر تا ۲۴ ساعت آینده به افغانستان اعزام می کند

دیلی میل خبر داد: تا ۲۴ ساعت بحرانی آینده بریتانیا ۷ پرواز دیگر را با ماموریت انتقال افغان‌ها، به کابل انجام می‌دهد.
دیلی میل نوشت: سر نیک کارتر فرمانده ارتش بریتانیا، نجات افغان‌ها را وابسته به همکاری طالبان می‌داند. هدف نیروهای بریتانیایی بازگرداندن دستکم ۶۰۰۰ نفر پس از سقوط این کشور به دست شبه نظامیان طالبان در هفته گذشته است.
بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا برنامه استقبال از ۲۵ هزار پناهنده از جمله مترجمان ارتش این کشور را اعلام کرده است.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا درباره اظهارات طالبان در زمینه صلح و عفو عمومی گفت «ما این رژیم را بر اساس انتخاب‌هایی که می‌کند و اعمالش و نگرشش به تروریسم،‌ جنایت و مواد مخدر و همچنین دسترسی بشردوستانه قضاوت می‌کنیم، نه با سخنانش».

اعزام نیروی نظامی آلمان به افغانستان

 العربیه اعلام کرد، آلمان خود را برای اعزام ۶۰۰ سرباز به افغانستان برای شرکت در عملیات خارج‌سازی افغان‌ها آماده می کند.​

ارسال نظر