نماینده مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی:

باید تیم اقتصادی منسجم و هم افزا شکل بگیرد

باید تیم اقتصادی منسجم و هم افزا شکل بگیرد

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم شرایط اقتصادی کشور را با پوست، خون و استخوان‌شان لمس می کنند، گفت:🔹️با توجه به خلاء‌های موجود در عرصه اقتصاد، باید یک تیم اقتصادی منسجم، توانمند، هماهنگ و هم افزا شکل بگیرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمود عباس‌زاده مشکینی روز یکشنبه در جریان بررسی صلاحیت وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: نمایندگان باید براساس منطق کارشناسی، انصاف و مصالح ملی به بررسی و ارزیابی برنامه وزیران پیشنهادی بپردازند. امروز تجمع و تراکم مطالبات و انتظارات مردم در حوزه اقتصادی است، لذا مردم سریعترین، نتیجه بخش‌ترین و شفاف و کارشناسی‌ترین اقدامات را از تیم اقتصادی دولت انتظار دارند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم شرایط اقتصادی را با پوست و استخوان لمس می‌کنند و آنهایی که با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند، این را احساس و درک می‌کنند، کارشناسان اقتصادی هم این سنجه‌ها را در این مانیتورها و آمارها می‌بینند.

عباس‌زاده مشکینی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: برای پاسخگویی فوری، جدی، کارشناسی و موثر به این خلاءهای موجود در عرصه اقتصاد و پلشتی‌های آن ایجاب می‌کند تیم اقتصادی منسجم، توانمند، هماهنگ و هم‌افزا شکل بگیرد، آیا این چهار مولفه در این تیم به فرماندهی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی شکل گرفته است؟

عباس‌زاده مشکینی ادامه داد: وزیران دولت به سه بخش سیاسی، دفاعی و امنیتی تقسیم می‌شوند، بحمدالله در این زمینه تیم مقبولی معرفی شده است  با این حال تجمع مطالبات مردم در حوزه اقتصاد است.

وی عنوان کرد:‌ در بحث وزیران اقتصادی و زیربنایی واقعیت این است که تیم مشروط معرفی شده است، مشروط هم به معنای نمره آنها نیست، منظور همان به‌شرط است یعنی اگر تمام شرایط محقق شود، می‌شود هم‌افزا و دقیق.  تیمی از وزیران اجتماعی، فرهنگی و علمی که مشروط است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به معاون اول رییس جمهوری گفت:‌ البته پیش‌داوری نمی‌کنم و نمی‌خواهم بگویم مردود است، انتظار داشتیم در این تقسیم‌بندی وزیران اقتصادی مقبول مجلس معرفی می‌شدند چرا که تراکم مطالبات مردم اینجاست.

 رییس بانک مرکزی را معرفی کنید/چقدر به خزانه تسلط دارید

عباس‌زاده مشکینی با بیان اینکه افتخار می‌کنیم که یک سال و اندی در خدمت ایشان به عنوان فعال و نایب رییس کمیسیون اقتصادی بودیم، به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به اینکه شما در این تیم اقتصادی به عنوان وزیر پاسخگوی مجلس هستید و براساس قانون تشکیل وزارت اقتصاد و دارایی از وظیفه و اختیارات شما است، مگر قانون اصلاحی مجمع تشخیص مصلحت چه اشکالی دارد که امروز بطور روشن و شفاف به نمایندگان مردم اعلام و معرفی کنید رییس بانک مرکزی مطلوبی که می‌خواهید معرفی کنید چه کسی است؟

وی خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد: واقعیت این است که ما کسری بودجه داریم، این کسری بودجه کجاست؟ مقداری نفتی که قرار است بفروشیم و درآمد آن وارد کشور شود، بعضا نمی‌توانیم بفروشیم و نمی‌توانیم درآمدها را وارد کشور کنیم و این کسری بودجه می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: برای پرکردن این خلاء و درمان و تسکین این مشکل نیاز به هماهنگی کامل میان وزیر اقتصاد و وزیر نفت داریم. اینجا پاشنه آشیل و لنگرگاه ما است. به عنوان وزیر اقتصاد، چقدر ظرفیت، جایگاه یا هماهنگی وجود دارد که منویات شما در حوزه اقتصاد، اقتضائات اقتصاد و معیشت مردم با وزیر نفت بتواند هماهنگ شود؟ ما از کجا این را بدانیم؟

عباس‌زاده مشکینی تصریح کرد:‌ بحث دیگر در حوزه ماموریت شما بحث خزانه‌داری و تسلط وزیر اقتصاد بر خزانه است. ما اصولاً ۳ خزانه داریم؛ خزانه معمولی، صندوق توسعه ملی و صندوق هدفمندی یارانه‌ها. روز گذشته رییس‌جمهوری همین جا فرماندهی تیم اقتصادی را معاون اول معرفی کردند در حالی که مجلس به شما رای می‌دهد و شما پاسخگو هستید و مردم در استان‌ها و شهرستان‌ها یقه نمایندگان را می‌گیرند.

عباس‌زاده مشکینی ادامه داد: این مناسبات را برای مجلس باز کنید. برای مردم مهم نیست چه کسی فرماندهی تیم اقتصادی را بر عهده دارد، برای مردم میدان، سفره و معیشت، جمع کردن پلشتی‌ها، رانت‌ها مهم است. شما بالاخره می‌خواهید به وزارتخانه‌ای بروید که می‌تواند تولید کننده رانت هم باشد من این را خوش‌بینانه می‌گویم، شما چقدر به این خزانه‌ها تسلط دارید.

عباس‌زاده مشکینی خطاب به خاندوزی گفت: من برنامه‌های شما را دوبار مرور کردم، به برخی از مسائل بسیار استراتژیک و حیاتی کمتر، ملایم‌تر و کمرنگ‌تر اشاره شده است، البته نمی‌گویم تاکید نشده است.علاوه بر این اشاره بسیار ضعیفی به بحث سرمایه‌گذاری خارجی و رفع موانع آن که کم هم نیستند، موانع سیاسی، قضایی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، بین بخشی، بروکراسی سنگین شده است.

 به بهانه اجرای اصل ۴۴ اسب را به قیمت نعل واگذار کردند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اشاره بسیار ضعیف و کمی به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ شده است، افزود: در چند سال گذشته به بهانه اجرای اصل ۴۴، سرمایه‌های عظیم و به قول برخی‌ها اسب‌ها را به قیمت نعل آنها در این کشور واگذار کردند و بعد کشور مجبور شد با فرایند قضایی بسیار پیچیده بخشی از آنها را برگرداند.

عباس‌زاده مشکینی با بیان اینکه اقتصاد یک علم شناخته شده است و سنجه دارد، اظهار کرد: در وضعیت موجود باید مشخص کنید، نرخ رشد منفی اقتصادی، به ویژه نرخ رشد اقتصادی بدون نفت را چه کاری می‌خواهید انجام دهید و در چهار سال آینده به کجا برسانید؟

وی خطاب به خاندوزی عنوان کرد: به من عدد و ارقام بدهید که ۶ ماه دیگر به عنوان نماینده مردم ارزیابی کنم و بگویم در مردادماه سال ۱۴۰۰ این سنجه در این مانیتور این عدد بود، ۶ ماه به اینجا، یک سال بعد به اینجا و دو سال بعد به اینجا رسیده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی درخصوص نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم گفت: تورم کمر مردم را شکسته است. نرخ تورم اولین عامل بی‌ثباتی اقتصادی است و ما باید بدانیم الان کجاست و به کجا می‌توانیم برسانیم. درآمد سرانه ملی الان ‌کجاست از دولت روحانی چه چیز را تحویل می‌گیریم چه عدد و ارقامی داده‌اند آیا این اعداد و ارقام درست است؟ آیا راستی‌آزمایی شده است؟ ما از شما به عنوان یک وزیر اقتصاددان، تحصیلکرده و اقتصاد خوان این انتظار را داریم.

وی خطاب به مخبر گفت: به اعتقاد من دولت به جای ارائه صدها صفحه انشا و شعار و غیرمنسجم، تکراری و همپوشان تحت عنوان برنامه وزارتخانه‌ها که نشان دهنده سردرگمی در این حوزه‌ها است، بهتر بود برنامه خود را برای سه مسئله اصلی کنترل تورم، ثبات اقتصادی، رشد بالا و باکیفیت و بی‌نوسان و و فراگیر و اشتغال، رفع فقر و نابرابری اقتصادی، اجتماعی را در برنامه منجسم، هماهنگ و هم‌افزا، زمانبندی شده و قابل سنجش و ارزیابی که آن فرایند قابلیت بازخوردگیری و اصلاح مداوم داشته باشد و در آن تعبیه شده و نقش هر کدام از وزیران مشخص شده باشد.​

ارسال نظر