بایدن: تا ۳۱ اوت از افغانستان خارج می‌شویم/داعش دنبال حمله به فرودگاه کابل است

رئیس جمهور آمریکا با بیان این که تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر از افغانستان خارج شده‌اند، گفت که واشنگتن می‌تواند روند تخلیه ها را قبل از پایان ماه اوت به شرط همکاری طالبان تکمیل کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، به نقل از الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز چهارشنبه گفت که ایالات متحده در مسیر تکمیل تخلیه کلیه نیروها و پرسنل آمریکایی از افغانستان تا قبل از موعد مقرر (۳۱ اوت) است.

وی به شمار افراد خارج شده از افغانستان اشاره کرد و گفت که ظرف ۱۰ روز گذشته بیش از ۷۰ هزار تن افغانستان را ترک کردند.

رئیس جمهور آمریکا به مساله تمدید زمان تخلیه نیروها از افغانستان اشاره کرد و گفت که خروج نیروهای آمریکایی تا ۳۱ اوت به پایان می‌رسد ولی این مساله را به همکاری طالبان منوط دانست.

وی عنوان داشت: این موضوع مشروط به این است که طالبان مانع تلاش‌های آمریکا برای تخلیه نیروها و افراد نشوند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: من از وزیر خارجه خواستم گزارشی درباره تعداد آمریکایی‌های باقی مانده در افغانستان تهیه کند و از پنتاگون و وزارت امور خارجه درخواست کردم که برنامه‌های جایگزین را ارائه دهند تا در صورت نیاز اجرا شود.

بایدن همچنین درباره دولت آینده افغانستان در سایه حضور طالبان گفت: مشروعیت دولت آینده افغانستان به رفتار آن بستگی دارد و ما طالبان را با اقدامات آنها قضاوت خواهیم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین به تهدیدات تروریستی علیه نیروهای کشورش اشاره کرد و گفت:  "داعش خراسان"، (شاخه داعش در افغانستان) به دنبال هدف قرار دادن فرودگاه کابل، نیروهای ما، نیروهای متحد و غیرنظامیان بی گناه است.

وی تصریح کرد: هرچه آمریکایی‌ها بیشتر در افغانستان بمانند، خطر فزاینده حمله گروه تروریستی داعش خراسان افزایش خواهد یافت. هرچه زودتر بتوانیم کار (عملیات تخلیه) را تمام کنیم ، بهتر است. هر روز از عملیات، خطرات بیشتری را برای نیروهای ما به همراه دارد. هر روز که در آنجا هستیم، روز دیگری است و می‌دانیم که داعش (خراسان) به دنبال حمله به فرودگاه (کابل) و نیروهای آمریکایی و متحدانش است.

بایدن در ادامه به حضورش در کنفرانس مجازی روز سه شنبه سران گروه هفت اشاره کرد و گفت که سران گروه ۷ اتفاق نظر داشتند که موضع یکسانی در قبال گروه طالبان در پیش بگیرند و براساس عملکرد این گروه و نه اظهارات آنها تصمیم خواهند گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که هیچ یک از اعضای گروه ۷ روی حرف طالبان حساب نخواهند کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در پایان اظهاراتش، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ نداد.

انتهای پیام

ارسال نظر