/واکنش‌ها به انفجارهای فرودگاه کابل/

دونالد ترامپ: این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد

دونالد ترامپ: این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا حمله‌ای را که باعث کشته شدن دستکم ۱۳ سرباز آمریکایی در کابل شد، محکوم کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، ترامپ در بیانیه‌ای اظهار تاسف کرد و گفت: «این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد که همین موضوع غم ما را عمیق‌تر می‌کند.»

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ای گفت که عصر پنجشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تماس گرفته است تا ناراحتی خود را به خاطر کشته شدن نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل ابراز کند.

راب اظهار کرد: حمله امروز به خوبی یادآوری کرد که وضعیت خطرناکی است که در آن نیروهای نظامی و غیرنظامی بریتانیایی برای خروج افراد بسیار تلاش کرده‌اند و ما باید به شجاعت آن‌ها و دستاوردهای آن‌ها افتخار کنیم.

وی افزود: حمله به خوبی یادآوری کرد که وضعیت خطرناکی است که در آن نیروهای نظامی و غیرنظامی بریتانیایی برای خروج افراد بسیار تلاش کرده‌اند و ما باید به شجاعت آن‌ها و دستاوردهای آن‌ها افتخار کنیم.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم اعلام کرد که عملیات این کشور برای تخلیه نیروها از افغانستان با وجود حمله «وحشیانه» تروریست‌ها ادامه خواهد یافت.

به گزارش یورونیوز، کاخ الیزه فرانسه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرانسه علیرغم حملات مرگبار در فرودگاه کابل به ماموریت خود برای خروج مردم از افغانستان تا انتها عمل خواهد کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه حملات را به شدت محکوم کرد و گفت به «قهرمانانی که برای انجام عملیات خروج در صحنه حضور دارند درود می‌فرستد.»

وی افزود که فرانسه به تلاش‌های بشردوستانه و حفاظتی خود برای افغان‌های تحت تهدید ادامه می‌دهد.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا هم گفت که عاملان حمله روز پنجشنبه کابل «تحت تعقیب و محاکمه» قرار خواهند گرفت.

وی در بیانیه‌ای گفت که به تازگی با وزیر دفاع درباره حملات به پرسنل آمریکایی و شرکان افغان صحبت کرده است.

وی افزود: «من این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کنم و باید برای جهان روشن باشد که تروریست‌هایی که مرتکب این جنایت شده‌اند تحت تعقیب و محاکمه قرار خواهند گرفت.»

ژنرال کنت مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) هم اعلام کرد که آمریکا آماده اقدام علیه عاملان دو انفجار اخیر است.

او همچنین تاکید کرد که با وجود این حملات، عملیات تخلیه پرسنل آمریکایی و اتباع افغان ادامه خواهد یافت. او افزود که با هماهنگی با دیگر نیروها به گونه‌ای عمل خواهد شد تا ورود شهروندان آمریکایی به فرودگاه امن باشد.

او افزود که «بخشی از اطلاعات خود را نیز با طالبان به اشتراک می‌گذاریم تا آنها نیز بتوانند برخی از حملات احتمالی در آینده را خنثی کنند».

مقامات آمریکا و دیگر کشورهای غربی طی روزهای گذشته نسبت به احتمال حمله داعش به فرودگاه کابل همزمان با تخلیه اتباع خارجی و گروهی از افغان‌ها هشدار داده بودند.

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل حمله «تروریستی» به فرودگاه کابل را محکوم کرد و خواستار تشکیل نشستی با حضور اعضای دائم شورای امنیت برای بحث درباره تحولات افغانستان شد.

در بیانیه‌ای که توسط استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل برای خبرنگاران خوانده شد، آمده است: «این حادثه بی ثباتی وضعیت در افغانستان را نشان می‌دهد؛ اما عزم ما را تقویت می‌کند زیرا ما همچنان به ارائه کمک‌های فوری در سراسر این کشور برای حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهیم.»

انتهای پیام

ارسال نظر