ملاک شکست و پیروزی چیست؟

استاد حوزه علمیه در رابطه با ملاک تشخیص شکست و پیروزی گفت: اولین ملاک این است که حق پیروز است و این پیروزی در ذات و حقیقت حق گنجانده شده است همان‌طور که در ذات و طبیعت باطل هم شکست گنجانده شده بنابراین هرچه و هر که حق است پیروز و هرچه و هرکه باطل است قطعاً شکست خورده است و ملاک اصلی در غلبه و شکست این است که حق کجاست و باطل کجاست.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صادق میر شفیعی در سخنرانی حرم حضرت معصومه (ع) بابیان اینکه در این روزها اهل‌بیت امام حسین (ع) در اسارت از کوفه به شام برده شدند و دشمنان در فرصت‌های مختلف مجلس جشن و پیروزی برپا می‌کردند، عنوان کرد: امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و همراهانشان هر جا فرصتی فراهم شده و سخنی گفته‌اند مدعی پیروزی این میدان بودند و هر دو طرف ادعای پیروزی می‌کردند.

وی بابیان اینکه دو ملاک اصلی برای تشخیص شکست و پیروزی داریم، گفت: اولین ملاک این است که حق پیروز است و این پیروزی در ذات و حقیقت حق گنجانده شده است همان‌طور که در ذات و طبیعت باطل هم شکست گنجانده شده بنابراین هرچه و هر که حق است پیروز و هرچه و هرکه باطل است قطعاً شکست خورده است و ملاک اصلی در غلبه و شکست این است که حق کجاست و باطل کجاست.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ملاک دوم این است که باید دید دو طرف نزاع کدام‌یک به اهداف خود رسیده‌اند و هر طرفی به هدف‌های از پیش تعیین شده خود رسید پیروز است و هر کسی به اهداف خود نرسید شکست خورده است بنابراین باید دید که اهداف امام حسین (ع) و بنی‌امیه چه بوده است.

وی بابیان اینکه خداوند فرموده است وقتی حق آمد باطل رفت و باطل رفتنی است، گفت: باطل جولان دارد ولی ثبات ندارد و خداوند در آیه ۱۸ سوره انبیا می‌فرماید حق را بر باطل می‌زنیم و باطل را نابود می‌کنیم چراکه باطل نابود شدنی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر شفیعی بیان کرد: انبیاء و اولیاء خدا مورد پشتیبانی خداوند هستند و خداوند فرموده است که این قانون مسلم خدا است که خدا و فرستادگان خدا حتماً و قطعاً غالب و پیروز خواهند شد زیرا کسی نمی‌تواند خدا را شکست دهد و باخدا و فرستادگان خدا مقابله کند و ادعای پیروزی داشته باشد.

وی بابیان اینکه صفت عزیز که در قرآن بارها برای خدا استفاده شده به معنی نفوذناپذیر و شکست‌ناپذیر است، گفت: در سوره صف آیه ۹، توبه آیه ۳۳ و سوره فتح خداوند وعده قطعی و حتمی داده که فرستادگان خدا و دین خدا غالب و پیروز خواهند بود و خدا هرچه وعده داده تخلف‌ناپذیر است.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه پیروزی امام حسین (ع) عمق و وسعت حیرت‌آوری دارد، افزود: هزاران سال دیگر هم که بیاید و هر کسی این واقعه را تحلیل کند باز هم پیروز این واقعه را امام حسین (ع) می‌داند هرچند که در آن زمان در ظاهر آن‌ها جشن پیروزی گرفته بودند.

وی بابیان این‌که در روایات است که هر کسی هرجا با حق همراه شد پیروز نهایی اوست، گفت: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند هرکسی با حق درافتاد حق او را به زمین خواهد زد و در جای دیگر فرمودند که حق حتی اگر کم باشد می‌تواند مقدار زیادی باطل را دفع کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر شفیعی بابیان اینکه در قرآن همواره از گروه‌های قلیل تعریف شده و اکثریت معمولاً محکوم شده‌اند، گفت: برخی جمعیت زیاد را نشانه حقانیت می‌دانند و این خیلی خطرناک است در حالی که وسیله تشخیص حق عقل سلیم و وحی و امر خدا است و از این راه انسان می‌تواند حق را تشخیص دهد.

وی بابیان اینکه پیامبر (ص) فرمودند که علی با حق است و حق با علی است و هر کاری امیرالمؤمنین (ع) کنند حق است، اظهار کرد: امام حسین علیه‌السلام مظهر حق است و عقیده ما درباره همه ائمه (ع) این است که کلام، مرام، صفات، اخلاق و اهدافشان حق است و سر سوزنی در مجموعه اهل‌بیت (ع) از باطل خبری نیست و وقتی شخصیت امام حسین علیه‌السلام را در نظر بگیریم غالب و پیروز قطعی هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر