پایان عملیات انتقال؛ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز شد

-وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد با پایان عملیات انتقال شهروندان آمریکایی و همکاران و مترجمان افغان ،روند خروج نظامیان این کشور از کابل آغاز شده است .

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،به نقل از رسانه های افغانستان ،آمریکایی‌ها پس از عدم موافقت طالبان برای تمدید حضور نظامیان این کشور و ادامه ماموریت انتقال شهروندان خود و همکاران افغان آنها  بطور رسمی این ماموریت را پایان یافته اعلام کردند.

اکنون روند خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان تا نهم شهریور ماه قطعی شده است و احتمال دارد که پس از نهم شهریور ماه هیچ نظامی آمریکایی در افغانستان حضور نداشته باشد.

آمریکایی‌ها پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان، با خروج غیر مسوولانه خود این کشور را در بحران سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی فروبردند.

رسانه های افغانستان امروز یکشنبه به نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که آنها تایید کردند که روند خروج نیروهای اعزامی آمریکا از فرودگاه کابل آغاز شده ‌است.

همزمان گزارش شده که عملیات تخلیه و انتقال شهروندان خارجی و افغان از این فرودگاه رو به پایان است.

یک مقام امنیتی غربی در کابل، امروز یکشنبه به رویترز گفته است که نیروهای آمریکایی در مرحله نهایی تخلیه خود از کابل هستند و تنها بیش از یکهزار غیرنظامی در داخل فرودگاه حضور دارند و قرار است انتقال داده شوند.

با این حال برخی از رسانه ها به نقل از سفارت آمریکا در کابل از احتمال حمله تروریستی خبر دادند.

"جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا، دیرروز شنبه در اطلاعیه ای وضعیت امنیتی فرودگاه کابل را بسیار خطرناک خوانده و گفته بود که فرماندهان‌ ارتش آمریکا احتمال حمله در ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده را بسیار بالا  دانسته اند.

سفارت آمریکا در کابل نیز امروز از تمام شهروندان آمریکایی و همکاران افغان آنها خواسته است که به هیچ عنوان به فرودگاه کابل نزدیک نشوند.

رسانه‌های افغانستان به نقل از منابع آمریکایی نوشته اند که روند خروج شهروندان آمریکایی و همکاران افغان آنها پس از خروج کامل نظامیان آمریکایی نیز ادامه می یابد اما این روند محدود خواهد بود.

روزنامه ۸ صبح افغانستان نیز امروز یکشنبه نوشته است که وزیر خارجه انگلیس با همتای پاکستانی خود در باره روند خروج شهروندان انگلیسی از افغانستان و همکاران افغان آنها گفت وگو و به توافقی دست یافته اند.

احتمال دارد که انگلیس از شهروندان خود و همکاران افغان آنها بخواهند به پاکستان سفر کنند و از آن کشور عازم انگلیس شوند.​

ارسال نظر