پایان نشست همسایگان لیبی؛ تجهیز مزدوران و ایجاد عمدی تفرقه ممنوع

نشست وزرای خارجه همسایگان لیبی با تصمیماتی پایان یافت که در صورت اجرا تا حدود زیادی مشکلات این کشور و کشورهای همسایه در شمال قاره آفریقا را بر طرف خواهد کرد. لزوم جلوگیری از تجهیز تسلیحاتی مزدوران و مقابله با ایجاد تفرقه سازمان یافته بین لیبیایی‌ها از جمله بندهای این توافق بود.

 به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،نشست دو روزه الجزایر، پس از آن برگزار شد  که ۴۰ روز پیش، اعضای شورای امنیت سازمان ملل با بررسی اوضاع لیبی از مقامات این کشور خواستند تدابیر لازم برای تعیین قواعد قانونی برگزاری انتخابات در این کشور را اتخاذ کنند. الجزایر برای دومین دور متوالی میزبان برگزاری این نشست بود.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبی  قرار است ۲۴ دسامبر (سوم دی ۱۴۰۰ ) برگزار شود.

وزرای خارجه ۶ کشور همسایه لیبی (مصر، سودان، چاد، تونس، مالی و کنگو) در بیانیه پایانی نشست که عصر دیروز (سه شنبه) قرائت شد توافق کردند یک هیات نمایندگی از سوی وزرا برای ارزیابی روند سیاسی پیش از برگزاری انتخابات در لیبی با همه احزاب این کشور در تماس باشد.

آناتولی عربی گزارش داد: وزرای خارجه همچنین بر ضرورت خروج نیروهای بیگانه، نظامیان خارجی و مزدوران از لیبی با مشارکت کشورهای همسایه و نیز لزوم فعال‌سازی توافق چهار جانبه بین لیبی و کشورهای همسایه برای تامین امنیت مرزهای مشترک و برگزاری به‌موقع انتخابات تاکید کردند.

شرکت کنندگان در اجلاس الجزایر تصمیم گرفتند هیاتی از وزرا به لیبی اعزام شده و با همه طرف‌ها ارتباط داشته باشد تا روند سیاسی قبل از انتخابات ۲۴ دسامبر را ارزیابی کند.

در پایان این نشست که در آن نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب نیز حضور داشتند، وزرای خارجه توافق کردند تلاش‌های جمعی خود را در قبال همه طرف‌های لیبیایی برای پایان دادن به بحران، منطبق بر مسیر سازمان ملل  هماهنگ کنند. آنها خواستار عقب‌نشینی همه نیروهای خارجی و مزدوران مطابق با قطعنامه ۲۵۷۰ شورای امنیت و توافقنامه آتش بس دائمی شدند.

وزرای خارجه همسایگان لیبی ادامه تجهیز تسلیحاتی مزدوران که نقض آشکار تحریم تسلیحاتی از سوی سازمان ملل متحد است، همچنین تلاش عمدی برای ایجاد تفرقه بین لیبیایی‌ها برای تضعیف همه تلاش‌های صورت گرفته برای حل بحران در این کشور را محکوم کردند.

رئیس جمهوری الجزایر: بی‌ثباتی در لیبی اثر مستقیم بر همسایگانش دارد

تارنمای «‌algerie۷» هم نوشت: عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر روز سه‌شنبه از هیات‌های شرکت کننده در نشست وزیران کشورهای همسایه در مرکز همایش‌های بین المللی (CIC) در پایتخت این کشور استقبال کرد.

عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر
 عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر

او در جریان دیدار خود با وزرای خارجه کشورهای همسایه لیبی و نیز نمایندگان سازمان ملل، ‌اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا گفت: کشورهای همسایه لیبی بیشتر نگران ثبات در این کشور هستند چرا که بی ثباتی در لیبی به طور مستقیم بر آنها نیز تأثیر می‌گذارد.

کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه لیبی و الجزایر

در پایان نشست الجزیره، وزرای خارجه الجزایر و لیبی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، با موفقت‌آمیز خواندن این نشست خواستار استمرار آن شدند.به گفته وزیر خارجه الجزایر اساس این نشست تامین منافع لیبی و حمایت از لیبی و مردم این کشور است.

کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه لیبی و الجزایر
 کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه لیبی و الجزایر

رمطان لعمامره تاکید کرد احزاب ناشناس که نیروهای خارجی و مزدوران را وارد لیبی کرده‌اند باید آنها را به جایی که از آن آمده‌اند بازگردانند.

نجلا منقوش وزیر امور خارجه لیبی هم گفت: نشست الجزایر موید این مساله بود که وحدت رویه کشورهای همسایه برای دستیابی به چندین هدف اجتناب ناپذیر است که مهمترین آنها تامین امنیت مرزها، امنیت غذایی و توسعه است.

وزیر خارجه لیبی در عین حال تاکید کرد: برگزاری این نشست پیام روشنی برای حمایت از تلاش‌های لیبیایی‌ها و ایجاد ثبات در این کشور است.​

 

 

ارسال نظر