اعلام منع آمد و شد سراسری در گینه/ واکنش‌های بین‌المللی به کودتا

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، سران کودتا در جمهوری گینه مقررات منع آمد و شد در سراسر این کشور اعمال کردند. همزمان سازمان ملل، آمریکا، فرانسه، ترکیه، قطر و اتحادیه‌های اروپا و آفریقا این کودتا را محکوم کردند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که سران کودتا در جمهوری گینه از منع آمد و شد سراسری تا اطلاع ثانوی خبر دادند.

روز یکشنبه، جمهوری گینه شاهد کودتای نظامی به سرپرستی مامادی دومبوی، واحد نخبه ماموریت ویژه در ارتش بود که از طریق یک سخنرانی تلویزیونی از دستگیری آلفا کنده، رئیس جمهور این کشور، انحلال پارلمان، تعلیق قانون اساسی و بستن مرزها خبر داد.

دومبوی که عضو سابق لژیون خارجی فرانسه و سرپرست واحد ماموریت ویژه ارتش از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۱۸ بود، از ارتش خواست در پادگان خود بماند و دولت را مسئول بدتر شدن اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تضییع حقوق شهروندان، عدم رعایت اصول دموکراتیک و سیاسی شدن مسائل اداری علاوه بر فساد دانست.

همچنین کودتاچیان پس از بازداشت کنده اعلام کردند رئیس جمهور در سلامت است.

آن‌ها اعلام کردند امنیت آلفا کنده تضمین شده است و به او اجازه داده شده با پزشکان خود تماس بگیرد.

بر اساس بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی پخش شد، این شورا اعلام کرد که فرمانداران منطقه را با فرماندهان نظامی جایگزین کرده و وزیران و روسای نهادهایی که برکنار شده‌اند را به جلسه صبح امروز دوشنبه در پارلمان دعوت کرده است و هرگونه عدم حضور به  منزله شورش است.

واکنش‌ها

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به رخدادهای گینه واکنش نشان داد و ضمن محکومیت کودتای نظامی، خواستار "آزادی فوری" رئیس جمهور این کشور شد.

گوترش در توییتر خود نوشت: "من از نزدیک تحولات گینه را دنبال می‌کنم. هرگونه تصرف قدرت به زور را به شدت محکوم می‌کنم و خواهان آزادی فوری آلفا کنده، رئیس جمهور گینه هستم."

وزارت خارجه آمریکا امروز دوشنبه رخدادها در پایتخت گینه را محکوم کرد.

این وزارتخانه اعلام کرد: اقدامات صورت گرفته می‌تواند توانایی ایالات متحده و سایر شرکای بین المللی گینه در حمایت از این کشور را محدود کند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین از همه خواست تا خشونت و هرگونه تلاش غیرقانونی را کنار بگذارند و از قانون پیروی کنند.

پاریس هم شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای کودتای نظامی در گینه را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رئیس جمهور  شد.

در این بیانیه آمده است که پاریس خواستار بازگشت به قانون اساسی است.

اتحادیه اروپا نیز ضمن محکوم کردن کودتای نظامی در گینه خواستار آزادی رئیس جمهور این کشور شد.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در توییتی از طریق حساب رسمی خود در "توییتر" گفت: "من تصرف قدرت با توسل به زور در گینه را محکوم می‌کنم و خواهان آزادی رئیس جمهور آلفا کنده هستم."

این مقام اروپایی از همه خواست به قانون احترام بگذارند و به نفع صلح و رفاه مردم گینه کار کنند.

همزمان اتحادیه آفریقا نیز کودتای نظامی در گینه را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری رئیس جمهور شد.

این درخواست در بیانیه مشترکی از سوی رئیس اتحادیه آفریقا و رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا مطرح شد.

در این بیانیه آمده است: "ما تصرف قدرت با زور را محکوم می‌کنیم و خواهان آزادی فوری آلفا کنده هستیم."

در این بیانیه همچنین از شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا خواسته شده است تا یک جلسه فوری برای بحث در مورد وضعیت جدید در گینه برگزار کند و در این شرایط اقدامات مناسب را انجام دهد.

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ما کودتا در گینه و بازداشت آلفا کنده رئیس این جمهوری را محکوم می‌کنیم و نگران او هستیم."

این وزارتخانه افزود که آنکارا با جایگزینی "دولت‌های منتخب از راه غیرقانونی" مخالف است.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که  آنکارا "در این دوره سخت و بحرانی در کنار دوست و برادرش گینه خواهد بود."

در همین راستا، دولت قطر نیز کودتای نظامی در گینه و دستگیری رئیس جمهور آن را محکوم کرد و از همه طرف‌ها خواست "از تشدید تنش جلوگیری کرده و اولویت را به خردمندی دهند و گفتگوها را برای غلبه بر بحران در این کشور دنبال کنند".

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، اعلام کرد که دوحه امیدوار است نهادهای قانون اساسی حفظ و خواسته‌های مردم گینه محقق شود.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) نیز ضمن محکوم کردن  کودتا خواستار احیای نظم و قانون در گینه شد و تهدید به اعمال تحریم کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر