تدابیر ایتالیا برای بازگشایی مدارس

این روزها در حالی صحبت از بازگشایی مدارس و بازگشت دانش آموزان به این مراکز آموزشی در سراسر دنیا مطرح است که برخی دولتها و نهادهای مربوطه تدابیر و تمهیداتی را برای این کار در دستورکار قرار داده اند.

به گزارش روز چهارشنبه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، رسانه های ایتالیا پیش از این در مطالبی عنوان کرده بودند که تعیین زمان مدارس ایتالیا براساس برنامه در اول سپتامبر بود، اما اکثر دانش آموزان از نیمه سپتامبر(اواخر شهریور) به کلاس باز می‌گردند.

زدن ماسک در مدارس ایتالیا از سن شش سالگی الزامی است. در مهد کودک ها فقط معلمان ملزم خواهند بود. در کلاس هایی که دانش آموزان ناشنوا هستند، از ماسک های شفاف استفاده می‌شود. انتظار می رود مدارس امسال ماسک های جراحی را به صورت رایگان برای دانش آموزان و کارکنان توزیع کنند.

فاصله اجتماعی حداقل یک متر دیگر اجباری نیست بلکه فقط توصیه می‌شود. در صورت عدم وجود فضای کافی در کلاس ها، تا زمانی که سایر اقدامات بهداشتی رعایت می‌شود، می‌توان از آن صرف نظر کرد. تا حد امکان بین میز تحریر دانش آموزان فاصله دو متر در نظر گرفته شده است. کنترل دمای بدن افراد در مدارس الزامی نیست و لازم است این کنترل در منازل صورت گیرد.

گذرنامه سبز (گواهی واکسیناسیون) فقط برای کارکنان مدرسه اجباری است. اما کسانی که واکسینه نشده اند و معافیت ندارند باید هر ۴۸ ساعت یکبار نتیجه منفی آزمایش کووید را ارائه نمایند. هزینه آن بر عهده کارکنان است مگر اینکه افراد بعلت بیماری خاص امکان تزریق واکسن نداشته باشند. کنترل گذرسبز باید توسط مدیر یا نماینده او انجام شود. طبق قوانین فعلی این کنترل باید هر روز انجام شود، اما وزارتخانه  ضامن حفظ حریم خصوصی بوده و در تلاش هستند تا راه حل ساده تری برای کنترل پیدا کند.

تارنمای "کوریه" یکی از رسانه های ایتالیایی بوده که در مطلبی عنوان کرد: کادر آموزشی که فاقد گذر سبز باشد صرفا می‌توانند از اول سپتامبر تا ۳۱ دسامبر به مدت ۴ روز وارد مدرسه شوند بیش از آن موجب تعلیق آنها از کار می‌شود.   این تعلیق بدون حقوق خواهد بود و نهایتا جایگزین وی از روز پنجم غیبت می‌تواند مشغول کار شود. گذرسبز برای همه کسانی که وارد مدرسه می‌شوند اعم از دستیاران، کارکنان اداری، کارکنان غذاخوری یا سایر فعالیتها الزامی است.

زمان  ورود و خروج دانش آموزان متفاوت خواهد بود. برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و کنترل تردد وسایل نقلیه عمومی این زمان توسط مسئولین منطقه آموزش و پرورش اعلام می‌شود.

فعالیت بدنی ورزشی داخل سالن آزاد می‌باشد البته باید در ورزشهای فردی سعی کرد فاصله اجتماعی را حفظ کنند. فعالیت سرویس های غذاخوری با حفظ فاصله بین دانش آموزان در طول وعده‌های غذایی آزاد خواهد بود.  توصیه وزارتخانه این است به جهت تبادل هوا پنجره‌ها باز نگه داشته شود. برخی از مدارس با دستگاههای تصفیه هوا و فیلتر مجهز شده اند، اما این ابتکار به عهده انستیتوهای فردی است. دولت بودجه ای را برای این امر اختصاص داده است. فقط یکی از والدین می‌تواند کودک را در مقابل مدرسه همراهی کند. همراهی دانش آموزان باید به حداقل برسد. گفتگو با معلمان باید به صورت آنلاین انجام می‌شود.

اگر موردی از کووید در کلاس درس مشاهده شد دانش آموز حتی اگر واکسینه شده باشند باید به قرنطینه  بروند، اما فقط به مدت ۷ روز (افراد واکسینه نشده به مدت ده روز). البته ارائه تست منفی قبل از شروع مجددا کلاس الزامی خواهد بود. در صورت شیوع بیماری، ممکن است تصمیم گرفته شود که مدرسه تعطیل شود.

دولت اولویت هایی را برای سخنرانی در مدارس در نظر گرفته است. اگر شیوع بیماری مشاهده شد یا منطقه ای که مدرسه در آن قرار دارد به منطقه نارنجی و قرمز تبدیل شد، تعطیلی هدفمند مدارس نیز دوباره آغاز می‌شود.

موسسه عالی بهداشت در حال مطالعه طرحی برای انجام آزمایشات دسته جمعی است. اما در حال حاضر، مناطق کمپین‌هایی را صرفا برای کودکانی مشخص نموده اند که نمی‌توانند واکسینه شوند.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت ایتالیا تا روز ۱۷ اوت ۲۰۲۱ بیش از ۶۵ درصد جمعیت این کشور یک دوز واکسن را دریافت کرده اند. بیش از ۳۵.۸ میلیون نفر نیز دو دوز را دریافت کرده اند که شامل بیش از ۶۰ درصد کل جمعیت ایتالیا می‌شود. بیش از یک میلیون نفر از افرادی که پیشتر به ویروس کرونا مبتلا شده اند نیز بایک دوز واکسینه شده اند.

در این میان در حال حاضر ۸ درصد جمعیت مشمول واکسیناسیون در انتظار دوز دوم هستند. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال را برای واکسیناسیون معیار قرار دهیم در حال حاضر ۶۹.۱ درصد جمعیت ملزم به واکسیناسیون در ایتالیا واکسینه شده اند.

براساس  آمارهای منتشر شده تا روز ۱۷ آگوست(۲۳ مرداد) گروه سنی بالاتر از ۹۰ سال بیشترین میزان را دریافت کرده اند و  ۹۵ درصد دو دوز  را دریافت کرده اند. در گروه ۱۲ تا ۱۹ سال که در۴  هفته گذشته روند واکسیناسیون آغاز شده بیش از ۲۶ درصد هر دو دوز را دریافت کرده اند. بیش از ۲۱ درصد جمعیت این گروه نیز یک دوز را گرفته اند. این گروه که شامل دانش آموزان می‌شوند باید تا اواسط ماه سپتامبر به صورت کامل واکسینه شوند.​

ارسال نظر