تمسخر آمریکا توسط چین بر سر افغانستان "قبرستان خاطره ها و ماشین جنگی"

لیجیان ژائو وزیر امور خارجه چین آمریکا را به دلیل خروج آشفته آن از افغانستان به تمسخر گرفت و ویدئویی را منتشر کرد که در آن گفته می شود طالبان از یک هواپیمای نظامی آمریکا به عنوان تاب استفاده می کنند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، پایگاه تحلیلی "ریپابلیک ورود" هند در تحلیلی با عنوان ""قبرستان امپراتوری ها: تمسخر ایالات متحده توسط چین به خاطر ویدئوی استفاده طالبان از هواپیمای نظامی به عنوان تاب" اقدامات ۲۰ سال اخیر آمریکا در افغانستان را مورد بررسی قرار داد و با نسنجیده و شکست خورده توصیف کردن خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، این اقدام را به سخره گرفت.

براساس این گزارش، این مقام چینی در صفحه توییتر خود با اشاره به این  ویدئو گفت: "ابزار جنگی که ایالات متحده در افغانستان بر جای گذاشته به قدری بی خاصیت بود که امروزه توسط طالبان به عنوان تاب و یک محل بازی کودکان استفاده شده است.

براساس این گزارش، در حالی که چین به دلیل خروج آمریکا از افغانستان شدیدا از ایالات متحده انتقاد کرده است، این کشور حمایت دیپلماتیک و مالی خود از افغانستان که توسط طالبان اداره می شود را گسترش داده است.

چین پس از حمایت از دولت موقت گروه طالبان افغانستان، یکی از اولین کشورهایی شد که در نشست وزرای خارجه درباره افغانستان شرکت کرد.

چین پس از آن اعلام کرد ۳۱ میلیون دلار به عنوان کمک به افغانستان اهدا می کند که این گامی ضروری برای بازگرداندن نظم و پایان هرج و مرج در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری شینهوای چین، وانگ یی وزیر امور خارجه گفت که چین غلات، ملزومات زمستانی، واکسن ها و دواها را در اختیار افغانستان قرار می دهد.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اظهار داشت که تشکیل دولت جدید طالبان به هرج و مرج در افغانستان که بیش از ۳ هفته طول کشید، پایان داده است.​

ارسال نظر