"حواریون حسین" موضوع سی و هشتمین شب شعر عاشورا

محمدرضا سنگری، عاشوراپژوه و شاعر آئینی گفت: نقش و رابطه حضرت مسیح «علیه و علی نبینا سلام الله» و مسیحیان در نهضت حسینی با عنوان «حواریون حسین علیه السلام » به عنوان موضوع ویژه دوره سی و هفتم شب شعر عاشورا اعلام شد.

محمدرضا سنگری، در آیین پایانی دوره سی و ششم و آغاز سی و هفتمین سال شب شعر عاشورا که در جوار حرم مطهر حضرت علی بن حمزه علیه‌السلام و از دریچه فضای مجازی، سخنرانی می‌کرد، گفت: جغرافیای کربلا نشان و ردپا از حضرت مسیح علیه السلام دارد از جمله چشمه راهوما که حضرت مسیح علیه السلام  در سفری با حواریونشان در گذر از کربلا آن را حفر کرده و سپس پوشاندند

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، سنگری افزود: اگر جغرافیای کربلا را به دو قسمت تقسیم کنیم نیمی نواویس است که حضرت اباعبدالله علیه السلام فرمودند من بین کربلا و نواویس کشته خواهم شد. نواویس جمع ناووس است و ناووس یعنی قبر مسیحی و حضرت اباالفضل علیه السلام ما در آغوش مسیحی ها آرمیده است.

سنگری افزود: نیمی از کربلا را باید متعلق به مسیحیان بدانیم و این مساله که چرا امروز این عشق ورزی در مسیحیان نسبت به حضرت اباالفضل العباس علیه السلام وجود دارد، چه بسا ریشه در همین موضوع داشته باشد. آنها در آغوش اباالفضل العباس علیه السلام آرمیده اند.

وی با اشاره به این مساله که کربلا نفس مسیحایی دارد گفت: کربلا جای جای نشان از مسیحیان دارد بماند که بعدها مسیحیان آمدند و امروز هم می بینیم وقتی راهپیمایی عظیم اربعین اتفاق می افتد کسانی آمده اند صلیب بر گردن تا عشق و ارادت خود را به پای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بریزند این گره خوردگی میان مسیحیت و مسیح و کربلا دیده می شود.

این عاشوراپژوه معاصر درادامه جلوه هایی از حضور مسیحیان در نهضت حسینی را بیان کرد از جمله واقعه دیر راهب که بارها گفته شده و آشناترین روایت برای عموم مخاطبین است که طی ان راهبی مسیحی که در دیری در میانه راه کربلا و کوفه تا شام سکونت داشت توانست سر مطهر حضرت سیدالشهدا مولا اباعبدا... الحسین را شبی از اشقیا بگیرد و تکریم و تعظیم کند.

سنگری همچنین از وجود مسیحیان دیگری سخن گفت که در نهضت حسینی نقش ایفا کرده اند از جمله فردی مسیحی که نماینده دول فرنگی در دربار یزید بود و در مجلسی که آن ملعون برپا کرده بود علیه او سخن گفت و یزید و قدرت پوشالی او را به چالش کشید.

شایان ذکر است فیلم کامل این سخنرانی در صفحه اینستاگرام ستاد شب شعر عاشورا به نشانی @poemashoora  و کانال آپارات این مجموعه به نشانی www.aparat.com/sherashoora بارگذاری شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد. 

انتهای پیام

ارسال نظر