دمشق بار دیگر بر خروج نیروهای خارجی غیرقانونی از سوریه تاکید کرد

وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه در دیدار با همتای روس خود بار دیگر بر خروج نیروهای خارجی غیرقانونی در این کشور تاکید کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری سوریه (سانا) امروز (جمعه) از دیدار «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه و مهاجران این کشور با «سرگئی لاوروف»  وزیر امور خارجه روسیه در نیویورک خبر داد و اضافه کرد که طرفین در این دیدار، جنبه‌های مختلف تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور در همه سطوح سیاسی و اقتصادی که در نشست اخیر بین «بشار اسد» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور دو کشور در مسکو مورد تاکید قرار گرفته است را بررسی کردند. 

خبرگزاری سانا با اشاره به اینکه دو وزیر خارجه بر لزوم پیشرفت در توسعه و گسترش روابط دمشق و مسکو در سطوح مختلف تاکید و درباره وضعیت سوریه تبادل نظر کردند، اضافه کرد که در این دیدار «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه بر لزوم ادامه مبارزه با تروریسم تا از بین رفتن کامل آن و پایان دادن به حضور غیرقانونی خارجی در خاک سوریه و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه، تاکید کردند. 

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه روسیه موضع اصولی کشورش را بر اساس احترام کامل به حاکمیت سوریه، استقلال، حفظ تمامیت سرزمین‌های سوریه و عدم دخالت در امور داخلی این کشور تاکید کرد. 

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز از حمایت روسیه از سوریه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه قدردانی کرد. 

دو وزیر همچنین درباره تحولات منطقه گفت و گو کردند و از تشکیل اولین نشست گروه دوستان در دفاع از منشور سازمان ملل متحد که صبح امروز در نیویورک برگزار شد، استقبال کردند. 

مسکو برخلاف برخی کشورهای غربی و شماری از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه از ابتدای مناقشه سوریه با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور مخالفت کرده و بر ضرورت حل و فصل مسایل به دست خود سوری‌ها از راه مذاکره و گفت و گوی فراگیر ملی مطابق توافقنامه ژنو و بدون تحمیل خواسته‌های اردوگاه غربی - عربی ضد سوری تاکید دارد. 

روسیه در چارچوب این دیدگاه تاکنون با پشتیبانی پکن، سه قطعنامه ضد سوری شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده است و به رغم گذشت چند سال از نا آرامی‌ها در سوریه بر موضع اصولی خود در این زمینه مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی غرب و متحدان عربی‌اش در امور داخلی سوریه پایبند است. 

دولت سوریه بارها تأکید کرده است که حضور نیروهای خارجی (آمریکا/ترکیه)در شرق و شمال این کشور هدفی جز غارت نفت و ثروت سوریه ندارند و حضور آن‌ها غیر قانونی است که به حضور آنان پایان خواهد داد. 

ارسال نظر