کره‌شمالی باز هم موشک شلیک کرد/ آمریکا: تهدید فوری وجود ندارد

به دنبال شلیک موشکی جدید کره‌شمالی، ارتش آمریکا اعلام کرد هیچ نوع تهدید فوری‌ از جانب پرتاب موشکی کره‌شمالی به وجود نیامده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، فرماندهی ایالات متحده در هند – اقیانوسیه در بیانیه‌ای به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما از پرتاب موشک مطلع هستیم و در حال رایزنی نزدیک با متحدان و شرکای خود هستیم. در حالی که ما ارزیابی کرده‌ایم که این رویداد تهدیدی فوری برای پرسنل یا قلمرو ایالات متحده یا متحدان ما نیست، این پرتاب موشک، تاثیر بی‌ثبات‌کننده برنامه سلاح‌های غیرقانونی کره‌شمالی را برجسته می‌کند.

در این بیانیه آمده است: تعهد آمریکا به دفاع از جمهوری کره و ژاپن همچنان راسخ باقی مانده است.

امروز (سه شنبه) رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که کره‌شمالی دست‌کم یک پرتابه نامشخص به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است. یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت که این موشک پیونگ‌یانگ احتمالا از نوع بالستیک بوده است. خبرگزاری کیودو ژاپن هم گزارش داد که این موشک در نزدیکی منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن سقوط کرده است.

توشیمیتسو موتگی ، وزیر امور خارجه ژاپن نیز گفت که اقدامات پیونگ یانگ تهدیدی جدی برای صلح و امنیت برای این کشور و کل جامعه بین‌المللی است.

موتگی به خبرنگاران گفت: امروز ، حدود ساعت 06:20 صبح ، کره شمالی یک پرتابه که می‌تواند یک موشک بالستیک باشد ، پرتاب کرد. پرتاب از خاک این کشور در جهت شرقی انجام شد. جزئیات پرتاب در حال حاضر در حال تجزیه و تحلیل است. اقدامات اخیر کره شمالی از جمله پرتاب های مکرر موشک های بالستیک و دیگر موشک ها تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و ژاپن است و همچنین تهدیدی جدی برای کل جامعه بین‌المللی است.

همچنین ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد، این موشک از یک منطقه در سمت شرقی کره‌شمالی در حدود ساعت ۶:۴۰ صبح شلیک شده است. خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که مقام‌های اطلاعاتی در سئول و واشنگتن در حال ارزیابی این پرتاب برای استخراج اطلاعات بیشتر هستند. جزئیات بیشتری هنوز در دسترس نیست.

در همین حال مون جائه-این، رئیس جمهوری کره‌جنوبی امروز به تیم امنیت ملی خود دستور داد تا بررسی جامعی از اهداف پشت پرده کره‌شمالی در اجرای این پرتاب موشکی و بیانیه‌هایی که چند روز پیش در رابطه با روابط بین دو کره منتشر شد، به عمل آورند. دستور او به دنبال دریافت گزارشی از نتیجه جلسه اضطراری شورای امنیت ملی کره‌جنوبی صادر شد.

مون جائه-این به بیانیه‌هایی اشاره دارد که کیم یو-جونگ، خواهر رهبر کره‌شمالی مرتبا منتشر می‌کند و در آنها به بررسی پایان رسمی جنگ کره (۱۹۵۰ – ۱۹۵۳) و برگزاری مذاکرات با سئول در صورت احیای اعتماد متقابل اشاره دارد. در همین حال شورای امنیت کره‌جنوبی با ابراز "تاسف" از این موشک‌پراکنی همسایه شمالی، گفت این اقدامات در وضعیتی صورت می‌گیرد که ایجاد ثبات در شرایط امنیتی شبه جزیره کره بسیار حائز اهمیت است.  

شورای امنیت ملی کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعضای کمیته دائمی شورای امنیت ملی کره از نزدیک پرتاب موشک توسط کره شمالی و انگیزه را مشاهده کردند و با ابراز پشیمانی از پرتاب در زمانی که ثبات در شبه جزیره کره از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بود ، تصمیم گرفتند که شرایط را تحت نظر بگیرند. همچنین اقدامات بیشتر کره شمالی و مشورت نزدیک با کشورهای درگیر آغاز می شود.
همچنین به نظر می‌رسد بعد از پرتاب موشکی امروز، کره‌شمالی یک نشست پارلمانی برگزار کرده است. رسانه دولتی پیونگ‌یانگ پیشتر از تشکیل جلسه "مجمع عالی خلق" برای بررسی قوانینی درباره آموزش جوانان و اصلاحات برنامه اقتصاد ملی و همچنین تصویب قوانینی برای توسعه شهرها و بخش‌ها و مسائل نهادی خبر داده بود.

انتظار می‌رود کره‌شمالی نتایج این جلسه را صبح چهارشنبه اعلام کند.  

انتهای پیام

ارسال نظر