لایحه تحریم طالبان به مجلس سنای آمریکا رفت

گروهی از نمایندگان جمهوری خواه آمریکا در لایحه ای خواستار تحریم طالبان و کشورهای پشتیبانی کننده از دولت موقت طالبان شدند.

به گزارش روز چهارشنبه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،تارنمای « جیم رایش » نماینده ایالت آیداهو در مجلس سنای آمریکا، ۲۲ نماینده مجلس سنا که همه از حزب جمهوری خواه می باشند لایحه ای  را برای تحریم  طالبان و کشورهایی که از این  گروه حمایت می کنند به مجلس ارائه کردند.

در این لایحه با نام بردن از  پاکستان اضافه شده است هر دولت خارجی که از طالبان پشتیبانی کند تحریم  می شود.

با اینکه این نمایندگان می گویند لایحه بر روی مسائل مرتبط با تصمیم دولت به  واسطه خروج شتاب زده نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان و پیامدهای آن است اما بخش زیادی از این لایحه  به اقدامات تنبیهی و اعمال تحریم ها علیه طالبان و حامیان اختصاص داده  شده است.

در گزارش های منتشر شده درباره این لایحه آمده است هدف اصلی این لایحه تمرکز بر خروج شهروندان آمریکایی از افغانستان و صدور روادیدهای مهاجرتی ویژه به افغان هاست.

در بخشی دیگر از این لایحه آمده است مکانیسم های نظارتی درباره امور مهاجرتی در این لایحه برای پناهجویان نیز اعمال می شود و برنامه های راهبردی لازم برای اقدامات ضد تروریستی انجام خواهد شد. این لایجه همچنین بر تحریم طالبان درباره قاچاق مواد مخدر و مسائل حقوق بشری تاکید می کند. 

وزیر حقوق بشر پاکستان در واکنش  به این لایحه  در توئیتی نوشت : حالا بار دیگر پاکستان پس از خروج آشفته نظامیان آمریکایی  باید هزینه سنگینی برای متحد آمریکا بودن در " جنگ با ترور " بپردازد .

وی در ادامه افزود : « پس از ۲۰ سال حضور قدرتمند نظامی و اقتصادی آمریکا و ناتو در افغانستان چیزی به جز آشفتگی و بی ثباتی به جا نمانده است و حالا پاکستان به خاطر این شکست ملامت می شود. این جنگ  هرگز جنگِ ما نبوده است اما با  ۴۵۰ حمله پهپادی آمریکا تلفاتِ ۸۰ هزار نفری داشتیم. حالا لازم است آمریکا به سوالات دیگری از جمله اینکه ۲ تریلیون دلار به کجا رفت و یا اینکه چرا ارتش افغانستان به سرعت سقوط کرد بدهد.

تحلیل گران درباره این لایحه می گویند این لایحه تلاشی برای تحت فشار قرار دادن پاکستان و طالبان است و البته نشانه دیگری است که روابط آمریکا و پاکستان روابطی کاملا معامله گرانه بوده است. به علاوه نام بردن از پاکستان به طور مشخص نشانگر این است که به پاکستان و طالبان هشدار داده شده است تا مراقب باشند و صراحتا این پیام را به طالبان می رساند که اگر فکر می کنید بدون حمایت ما می توانید ادامه دهید، ما می توانیم دست های حامی شما را قطع کنیم و این موضوع حتی محدود به پاکستان نمی شود و هشداری غیرمستقیم به چین و روسیه نیز می باشد. ​

ارسال نظر