تجلیل از پیرغلامان و مفاخر حسینی

رییس سازمان فرهنگی هنری در آیین تجلیل از پیرغلامان و مفاخر حسینی در برنامه «پرده عشاق» گفت: پرده عشاق یعنی تشویق جامعه برای تکریم کسانی که ابتدا به ساخت و تزکیه نفس خود پرداختند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، آیین تجلیل از پیرغلامان و مفاخر حسینی در برنامه «پرده عشاق» با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری و جمعی از مدیران این سازمان و هنرمندان، یکشنبه ۱۱ مهر در فرهنگ‌سرای بهمن برگزار شد.

در ابتدای مراسم، علی اصغر خسروی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و رییس فرهنگ‌سرای بهمن ضمن خیر مقدم گفت: از همه پیرغلامان، ذاکران، عاشقان و همه کسانی که در راه امام حسین(ع) به هر شیوه‌ای قدم گذاشتند، تشکر می‌کنم که منت گذاشتند و امروز در مراسم «پرده عشاق» حضور پیدا کردند. امروز و در این مجلس اساتیدی حضور دارند که از دوران نوجوانی من در این مکان برنامه اجرا می‌کردند.

وی افزود: بزرگ‌ترین افتخار برای من این برنامه و سایر برنامه‌های هیئتی و حسینی است که بعد از اعتماد حاج ‌آقای امرودی و ورودم به فرهنگ‌سرای بهمن توفیق برای من شد. امیدوارم شما هم این کوچک‌ترین را دعا کنید تا در ادامه مسیرم در زندگی بهترین مدال نوکری که نوکری برای نوکرهای امام حسین(ع) است ارزانی من و خانوادم شود.

خسروی در پایان از حجت‌الاسلام میثم امرودی و همه معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری برای حمایت و همکاری در برگزاری برنامه «پرده عشاق» تشکر کرد.
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام میثم امرودی ضمن خیرمقدم به همه میهمانان به ویژه اساتید و خادمان امام حسین(ع) گفت: از همه کسانی که زحمت کشیدند و این برنامه را با شرایط سخت موجود و رعایت پروتکل‌ها برگزار کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: محمدتقی رهبر کتابی دارد به نام «تبلیغ در اسلام» که در این کتاب به ۴ مورد برای موثر شدن کار اشاره می‌کند. یکی از این موارد، خود شنونده است. صاحبان قلم، صدا، مرثیه‌خوان‌ها، مداحان و شاعران یک بخشی از ماجرا هستند. افراد زمانی تاثیر می‌پذیرند که خودشان بخواهند. تا کسی نخواهد مثل فردی می‌ماند که کر و لال است و علاقه‌ای به شنیدن ندارد. دستگاه اباعبدالله ‌الحسین چه دستگاهی است که تا اربعین می‌شود همه برای پیاده روی می‌روند. بخشی که تاثیر می‌گذارد این است که اباعبدالله ‌الحسین گوش‌ها را برای ما باز می‌کند. نعمت بزرگی است برای ما. همین که برای امام حسین(ع) چراغی روشن می‌شود، گوش‌ها به سمت شما باز می‌شود.

امرودی در ادامه بیان کرد: نکته بعدی دقت به محتواست. اشعاری که می‌خوانیم، سخنی که می‌گوییم، روضه‌ای که بیان می‌کنیم، کلماتی که انتخاب می‌کنیم همه روی محتوا و تاثیر آن اثر گذار است. اباعبدالله الحسین در این نیمروز عاشورا تمام محتوای مورد نیاز بشریت را در بر دارد. شجاعت، اخلاق، خانواده، مال حلال، جهاد، شهادت، جوانمردی، حیا، حجاب همه محتواست. نکته سوم شیوه است. سبکی که شما برای اجرای کار استفاده می‌کنید شیوه‌ای است که در تاثیرگذاری بسیار مهم است.

وی گفت: اما از همه این‌ها مهم‌تر چهارمین عامل خود خطاط، خود تعزیه‌خوان، خود شاعر، خود مداح است. چهارمین عامل این است که پرده عشاق در حقیقت می‌خواهد اتفاقی که در ملکوت می‌افتد را در زمین و با تجلیل از خطاط، نویسنده، نقاش، مداح و... که ابتدا به تزکیه خودش پرداخته است، نمایش دهد. ایشان اشاره می‌کنند که اولین قدم در تاثیرگذاری اخلاص خود شماست.

امرودی گفت: پرده عشاق یعنی تشویق جامعه برای تکریم کسانی که ابتدا به ساخت و تزکیه نفس خود پرداختند. نکته بعدی که باید به آن توجه کرد اذنی است که صدا و قلم شما را شفا بخش می‌کند. خدا اذن داده است تا صدا، سخن و قلم شما اثربخش باشد. پرده عشاق یعنی تجلیل از گلو، حلقوم، قلم، نفس و تجلیل از این قدمی که ارزش آن را امام حسین(ع) داده است.

حجت‌الاسلام میثم امرودی در پایان گفت: مرحوم حاج حسن آقای حبیب بیش از ۵۰۰ مسجد و مدرسه و یتیم‌خانه ساختند و ایشان طرح کفالت‌الایتام و شهدای لبنان را دادند. ایشان فرمودند خدمت حضرت امام(ره) رفتیم و باید انجام وظیفه‌ای می‌کردیم. موقع بیرون آمدن منتطر بودیم امام بگویند دست شما درد نکند اما امام(ره) فرمودند: اسلام از شما تشکر می‌کند. پرده عشاق هم مصداق همین جمله امام (ره) است. ان‌شاالله خداوند این تشکر که در عرش خدا در ملکوت جایی است که در ملک قابل نگارش نیست، همه شما را کنار با اهل بیت عصمت و طهارت محشور کند.
در پایان مراسم، حجت‌الاسلام محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد عاشورا ضمن قدردانی از تمام کسانی که برای برگزاری این مراسم زحمت کشیده‌اند، گفت: روایتی از پیامبر اکرم(ص) است که در همه کتاب‌های اهل سنت نیز وجود دارد. پیامبر فرموده‌اند: خداوند دوست دارد کسی که حسین(ع) را دوست داشته باشد. لذا خداوند همه شما را دوست دارد. بنده خودم را خدمتگزار خدمتگزاران پیروان اهل بیت می‌دانم. الحمدالله در این مسیر حرکت کرده‌ام. بنیاد ملی عاشورا را راه اندازی کرده‌ایم. درخواست من این است که هرکدام از شما در هر بخشی که می‌توانید حمایت و پشتیبانی کنید. هدف این بنیاد فعالیت برای غیرمسلمانان است تا نهضت حسین(ع) را با روش‌های مختلف مثل تعزیه، شعر، سرود و... معرفی کنیم.

در انتهای مراسم از حجت‌الاسلام محمد اکبرپور اهری، داوود علیزاده، محسن طاهری، محسن آخوندزاده، حسین اسرافیلی، مهدی امین فروغی، جلیل فرجاد، ابوالحسن میرزاعلی،داوود فتحعلی بیگی، علاءالدین قاسمی و مریم سقلاطونی تجلیل و لوح تقدیر و تندیس ویژه «پرده عشاق» تقدیم آن‌ها شد.
همچنین از خانواده پیرغلام مرحوم حجت‌الله کسری و شهید علی لندی تجلیل شد.

انتهای پیام

ارسال نظر