«محور مقدس»؛ مجموعه‌کتابی در مورد دین و دین‌ورزی در دوران ما

چهار جلد از مجموعه‌کتاب‌های محور مقدس شامل عناوین «سه نامزد»، «آدم خوبه»، «یگانه دوران» و «بزرگ‌استراتژیست دوران» با ادبیاتی متفاوت در مورد دین و دین‌ورزی در دوران ما نوشته علیرضا موذن منتشر شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر علیرضا مؤذن، فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد الهیات گرایش فلسفه و دکترای الهیات در گرایش قرآن و حدیث از دانشگاه آزاد واحد علوم، تحقیقات و فناوری و محقق حوزه دین، ارتباطات و رسانه و خانواده است.

وی موسس مجموعه دوران ما نیز هست که با هدف شناخت دنیای جدید و یافتن روش‌های زیستن بهتر و موثرتر در این زمانه است. کتاب‌های محور مقدس یکی از زیرمجموعه‌های دوران ما است که در گام نخست با نگاه جریان‌شناختی، به طرح و پاسخ  سوالاتی مانند «دین یعنی چه؟» و «محور برجسته دین‌ورزی مورد رضای الهی چیست؟» می‌پردازد و تصویری از میدان نبرد اندیشه‌ها و آثار عملی دیدگاه‌های مختلف را به تصویر می‌کشد.

نگارنده پیشتر در فضای درون‌دینی، به جمع آوری و استقرای جریان‌های زنده دین‌ورزی پرداخته و تلاش کرده در تبدیل داده به اطلاعات، به تحلیل منطقی دست یابد تا از طریق آن‌ بتواند با سادگی و دقت بیشتری آن ها را طبقه‌بندی و گزارش کند. او دریافته محل نزاع اصلی، «پرسش از معنای دین و تعیین محور برجسته آن» است. منظور از «محور دین»، آن نقطه با اولویت بالا و چه بسا فرادینی است که عقل و دین هم آن‌ را به رسمیت می‌شناسد یا اموری که در نظر الهی وزن و جایگاه ویژه‌ای دارد؛ اموری که بدون آن، دین، از دین بودن خارج شده و مابقی اجزای دین، بی‌ثمر می‌شود. به بیان فنی‌تر، قبولی و درستی سایر اعمال دینی به صحت آن‌ها وابسته شده باشد.

«محور مقدس»؛ مجموعه‌کتابی در مورد دین و دین‌ورزی در دوران ما
 علیرضا موذن، نویسنده 

در جلد یک کتاب این مجموعه یعنی سه‌نامزد، شبهات برپایه دین‌شناسی تجزیه و تحلیل شده و احرازم مقام بزرگ محور مقدس دین اسلام معرفی شده است. همچنین در این جلد سه جریان دین‌شناسی و دین‌ورزی «احکام‌محور»، «اخلاق‌محور» و «حجت یا امام‌محور» به عنوان «سه نامزد» احراز مقام «محور مقدس دین» شناسایی و معرفی شده‌اند. در این جلد، همچنین تعریف برگزیده برای دین و تحلیل برخی «پرسش‌های پایه روشنفکری دینی» و نقد و بررسی دیدگاه «اخلاق‌محور» نیز گنجانده شده است.

در جلد دوم کتاب؛ یعنی آدم‌خوبه به داوری میان سه نامزد پرداخته شده و در این میان «آدم‌خوبه» و «آدم‌بده» در میزان الهی شناسایی و معرفی شده‌اند. علاوه بر این بر محوریت عقل در تمام داوری‌ها پافشاری شده است. در این جلد، دیدگاه چهارمی که بیشتر در میان اهل تسنن طرفدار دارد،‌ با عنوان «حکومت‌محوری» معرفی و نقد شده است. موضوع و مصداق «کمال دین» یکی از جدی‌ترین گره‌های فکری دوران ماست. در این جلد، در تبیین دیدگاه «امام‌محور» این گره شناسایی شده و در جهت گشودن آن مطالبی ارائه گردیده است.

در جلد سوم با نام یگانه‌دوران ابعاد گسترده محوریت نامزد برگزیده در جهان‌بینی الهی و بلکه هستی‌شناسی به تصویر کشیده شده است. خواهیم دید محور برگزیده دین، تنها محور دین‌ورزی مرضی الهی نیست و این محور، جایگاه ویژه‌ای در تکوین جهان دارد.

در جلد چهارم که بزرگ‌استراتژیست دوران نام دارد، با شناخت تعریف دین و معرفی نامزد پیروز در سه جلد پیشین، به «برنامه راهبردی بزرگ استراتژیست دوران» یعنی «جناب ابلیس!» پرداخته خواهد شد. در این جلد، بیانیه مأموریت، بیانیه چشم‌انداز شیطان و نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود برای اجرای برنامه‌های شیطان، شناسایی شده و تلاش شده راهبردها و استراتژی‌های وی فهرست و مصادیق آن به تصویر کشیده شوند. پشتیبانی شیطان از نامزدهای شکست‌خورده و تلاش‌هایش برای سنگ‌اندازی در برنامه‌های نامزد پیروز را باید در این جلد جستجو کرد.

موذن در مقدمه جلد نخست نوشته است: این کتاب از مجموعه دوران ما است، مجموعه ای که هدف آن شناخت دنیای جدید و یافتن روش های زیستن بهتر و موثرتر در این زمانه است. بخش مرزبانی اعتقادی یکی از زیرمجموعه های دوران ما است که با هدف شناخت جریان های بزرگ دین ورزی در هزاره سوم به ویژه در جامعه اسلامی ما، طراحی و تولید شده است. پرداختن به بخشی از گره های سخت و فراگیر فکری و همچنین شبهات پربسامد اعتقادی در دوران ما بخشی از این پروژه خواهد بود. 

وی درباره کتاب سه نامزد افزوده است: در این کتاب شبهات پایه دین شناسی تجزیه و تحلیل خواهد شد. همچنین سه نامزد احراز مقام بزرگ محور مقدس دین اسلام معرفی شده است و سپس در این جلد و جلد بعدی شاهد رقابت این سه نامزد خواهیم بود. پس موضوع این کتاب، خواستگاری، عروسی و عشق های مثلثی، مربعی و هالیوودی نیست. اگر به اشتباه این کتاب را برداشته اید، می توانید کانال را عوض کنید!

در فهرست جلد اول این عناوین ذیل به چشم می خورد: آدم خوبه، اهمیت تعیین محور در واکاوی پدیده ها، فوتبال پتروشیمی... و دین، آدمکی با آپشن های ویژه، سرزمین رازها، پهلوان پنبه، جنگ نوادگان، سه نامزد، نامزدها را بهتر بشناسیم، انجمن اسلامی قاتلان، بیچاره عروس خانوم، دستور کاشت بادمجان، دو فیلم با یک بلیط و آزمون و میزان.

فهرست جلد دوم شامل این زیرعناوین است؛ اجداد ژنریک آدم خوبه، جن خوبه! کم‌آوردم، ویدئوچک، سه‌اصل از پنج‌پایه، آن مرد، بالاتر از عظمت، مرد عنکبوتی و آیه‌الله‌العظمی بهجت، سیخ جیگر، عجب روزی!؟، کمال افتخار، دیدار در استانبول، آخ جون کباب، آدم بده، پزشک یا قاتل بدسرشت و آزمون و میزان.

جلد سوم نیز این زیرعناوین را پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهد: همه در برابر قانون مساویند، پشت پرده، فقط برای تو، نوشابه‌ای برای انسان، محوری برای ابدیت، یگانه دوران، آزمون و میزان: شب شعر شاعران شهیر.

جلد چهارم در مورد ابلیس به نام بزرگ‌استراتژیست دوران شامل این عناوین است؛ فصل جدید، بزرگ‌ترین جنگ جهانی، تلاش تا آخرین نفس تو!، مدیریت استراتژیک، بیانیه ماموریت و چشم‌انداز، نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها، استراتژی حمله مستقیم: نابودی مرکز فرماندهی، استراتژی حمله مستقیم: نقطه داغ جنگ، استراتژی حمله مستقیم: نقطه داغ تاریخ، استراتژی هلاکت شیرین: خواب عمیق، استراتژی ساختار، استراتژی نفاق، استراتژی نفاق: صلیب واقعی، استراتژی نفاق: پنج سلاح مقدس، استراتژی نفاق: سلاح مقدس عمل، استراتژی نفاق: سلاح مقدس عقل، فضیلت های شکلاتی، و اینک راه نجات، و بالاخره راز بزرگ هستی، شکوائیه. 

مجموعه‌کتاب‌های محور مقدس شامل سه نامزد (در ۳۸۴ صفحه)، آدم‌خوبه (۳۷۵ صفحه)، یگانه دوران (۲۰۰ صفحه) و بزرگ‌استراتژیست دوران (۴۷۲ صفحه) هر کدام در ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. ​

ارسال نظر