جزئیات دیدار ۵ ساعته هیات حماس با مقامات مصری/اخباری از توافق برای آتش بس و بازسازی غزه

یک منبع در جنبش حماس از توافق با مصر برای برقراری آتش بس و بازسازی غزه خبر داد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا،  یک منبع در جنبش فلسطینی حماس گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات رهبری این جنبش با رئیس سازمان اطلاعات مصر در زمینه تفاهم برای تثبیت آتش بس در غزه و افزایش سرعت بازسازی صورت گرفته است.

این منبع گفت که جلسه‌ای "جامع و صریح" روز دوشنبه بین هیئت جنبش حماس به ریاست اسماعیل هنیه و عباس کامل، وزیر اطلاعات مصر صورت گرفت که در این جلسه تعدادی از مسائل مهم مورد بحث قرار گرفت.

این منبع افزود که دو طرف درباره ضرورت تحکیم آتش بس فعلی بین جناح‌های فلسطینی و اسرائیل توافق کردند.

در مورد پرونده بازسازی غزه، این منبع گفت مصر به رهبری حماس اطمینان داده که در این پرونده جدی است و مرحله بعدی شامل مراحل در این زمینه خواهد بود.

این منبع همچنین توضیح داد که مصر قول داده برای بهبود شرایط اقتصادی در غزه از جمله اجازه ورود بسیاری از کالاها از طریق گذرگاه رفح اقداماتی را انجام دهد.

در پرونده تبادل اسرا نیز این منبع گفت که تعدادی از ایده‌ها و پیشنهادات مورد بحث قرار گرفت اما هیچ پیشرفت ملموسی در این زمینه حاصل نشد.

جزئیات دیدار قاهره

در همین راستا، روزنامه "العربی الجدید" به نقل از منابع فلسطینی و مصری جزئیاتی از دیدار پنج ساعته بین هیئت حماس و رئیس سازمان اطلاعات مصر را اعلام کرد.

منابع مصری و برخی اعضای جنبش حماس به "العربی الجدید" گفتند این دیدار که در مقر سرویس اطلاعات مصر در قاهره برگزار شد، حدود ۵ ساعت به طول انجامید و تنها به بحث در مورد پرونده معامله اسرا محدود نشد.

یکی از اعضای حماس گفت: در این ملاقات تنها روی وضعیت نوار غزه تمرکز نشد و رهبران جنبش به وحدت موضوعات در پرونده فلسطین پایبند بودند.

این منابع گفتند:  رهبری حماس همه مسائلی را که منجر به توافق آتش بس می‌شود و در صورت کوتاهی طرف اسرائیلی در هر لحظه ممکن است اوضاع را منفجر کند بیان کرد.

 به گفته یکی از اعضای حماس، در این دیدار تاکید شد که هرگونه توافق آتش بس منوط به وضعیت در قدس، کرانه باختری و همچنین زندان‌های اسرائیل است نه فقط غزه؛ مساله‌ای که برای طرف مصری که معتقد است ربط دادن همه پرونده ها به پرونده آتش بس دشوار است، غافلگیر کننده بود. 

این منبع گفت: رهبری حماس به طرف مصری اعلام کرد که جناح‌های مقاومت در غزه مسئولیت دفاع از فلسطینیان در برابر هرگونه نقض اسرائیل علیه آنها را دارند.

علی‌رغم سکوت طرفین در مورد بحث‌ها پیرامون مساله تبادل اسرا با اسرائیل، یک منبع مصری گفت: احتمالا طی ۴۸ ساعت آینده یک هیئت امنیتی اسرائیلی وارد قاهره شود تا از جزئیات این دیدار مطلع شود.

وی گفت که "یارون بلوم"، هماهنگ کننده امور زندانیان و افراد مفقود شده در کابینه اسرائیل ۳۰ سپتامبر ، فقط سه روز قبل از ورود هیأت حماس ، وارد قاهره شده بود.

این منبع خاطرنشان کرد که وی دیدگاه اسرائیل را به مصر اعلام نکرده است.

در مورد وضعیت نوار غزه، این منبع گفت که در دیدار مذکور، قاهره رهبران حماس را از شروط اسرائیل برای آغاز روند بازسازی و وارد کردن کالاهای مورد نیاز این باریکه از طریق گذرگاه رفح -به شرط اجرای شروطش - مطلع کرد که همه در چارچوب تشدید نظارت بر موادی است که وارد غزه می‌شود.

این منبع فاش کرد که یک روند پیشرفته برای گذرگاه رفح در نظر گرفته شده که در دوره آینده آغاز می‌شود و شامل نصب دستگاه‌های اسکن با ظرفیت بالا برای تشخیص همه محموله‌های وارد شده به نوار غزه می‌شود و شبیه سیستم‌های اروپایی، همه گذرگاه‌های تحت نظارت اسرائیل به این دستگاه‌ها مجهز خواهند شد.

 در مورد مسئله آشتی داخلی فلسطین نیز این منبع گفت: درسایه عملکرد محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اشتیاق زیادی برای آن وجود نداشت.

بیانیه حماس 

همچنین حماس در بیانیه‌ای در باره این دیدار که نسخه ای از آن توسط خبرگزاری سما منتشر شد، اعلام کرد که ملاقات هیات این جنبش با رئیس سازمان اطلاعات مصر "در فضایی مثبت" بود که در آن تفاهم متقابل حاکم بود و دو طرف در مورد بسیاری از مسائل در سطح سیاسی و میدانی بحث کردند. 

این جنبش اعلام کرد که در این نشست در مورد تحولات فلسطین و به طور کلی منطقه بحث شد.

بر اساس بیانیه جنبش حماس، دو طرف در مورد تحولات در پرونده‌های داغ و عملکرد رژیم صهیونیستی در آنها، به ویژه مسئله قدس، محله شیخ جراح و آنچه در مسجد مبارک الاقصی در حال رخ دادن است بحث کردند. در این جلسه همچنین به موضوع اسرا به طور کلی و زندانیان اداری به طور خاص و رنجی که آنها متحمل می‌شوند پرداخته شد.

هیئت حماس نیز قدردانی خود را از اقدامات مصر در قبال نوار غزه، چه در مورد موضوع گذرگاه رفح و چه اقدامات برای کاهش محاصره و مشارکت در بازسازی آنچه که در جنگ ویران شده بود ، ابراز کرد.

دو طرف در مورد راه‌های احیای وحدت ملی فلسطین بحث و تبادل نظر کردند و هیئت حماس تمایل و پایبندی این جنبش برای احیای وحدت و پایان دادن به تفرقه را اعلام و از نقش مصر و تلاش‌های خستگی ناپذیر آن قدردانی کرد.

هیئت حماس تأکید کرد که با توجه به تجربیات سال‌های گذشته، رویکرد صحیح برای دستیابی به وحدت، بازسازی سازمان آزادی‌بخش و تشکیل رهبری ملی است که مردم فلسطین را متحد کند.

هیئت حماس یکشنبه وارد قاهره شد. این هیات شامل همه اعضای دفتر سیاسی حماس به نماینده غزه، کرانه باختری و فلسطینی‌های مقیم خارج بود.

انتهای پیام

ارسال نظر