تمدن اگر بخواهد اسلامی باشد، نقش خواهران در آن نقشی اثرگذار است

آیین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان با حضور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور، معاون ارتباطات حوزه‌های علمیه خواهران کشور، نماینده ولی‌فقیه در استان و جمعی از مدیران دستگاه‌های فرهنگی هرمزگان برگزار شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ،حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان صبح امروز، ۱۷ مهرماه، در آیین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان، اظهار کرد: در رابطه با رسالت حوزه‌های علمیه، امروز مأموریت بزرگی به دوش داریم و آن تحقق تمدن سازی اسلامی است. رکن اول تمدن سازی، سخت‌افزار آن و رکن دوم آن نرم‌افزار است که شامل حوزه دانش، اخلاق، سبک زندگی اسلامی و فرهنگ عمومی جامعه بوده که بخش عمده آن به دوش حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: حوزه‌های علمیه در ساختن یک جامعه اسلامی و تنظیم سبک زندگی جامعه بر اساس سبک زندگی اسلامی نقش بسیار حائز اهمیتی دارد. رکن سوم تمدن سازی، گسترش فرهنگ تمدن سازی است که نقش حوزه علمیه در این رکن نیز بسیار پررنگ است. اندیشه تمدن سازی ابتدا باید در جامعه شکل بگیرد و از این رو این رکن به ۲ رکن دیگر تقدم دارد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد: اگر امروز بخواهیم تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم نقش حوزه‌های علمیه در حوزه اندیشه سازی و فرهنگ‌سازی بسیار تأثیرگذار است. ابزار تمدن سازی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بیان شده است. در حوزه گسترش مرزهای دانش و حوزه‌های پژوهش نقش حوزه‌های علمیه بسیار مهم است. پژوهش‌های کاربردی متناسب با نیاز جامعه، مأموریت حوزه‌های علمیه است.

عبادی‌زاده تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی یک مسئله بسیار مهم است که امروز باید در حوزه‌های علمیه به آن جامه عمل پوشانده شود. امروز سکان اخلاق و معنویت جامعه به دست حوزه‌های علمیه است. حوزه علمیه باید برای گسترش فرهنگ دینی در جامعه و بالا بردن سطح معنویت جامعه خود را بیش از پیش آماده کند. کسانی که در این حوزه نقش رهبری را به عهده دارند، حوزه‌های علمیه هستند.

وی ادامه داد: تفکر اقتصاد مقاومتی باید از خانواده آغاز شود. انتخاب شهر بندرعباس به عنوان شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی نشان‌دهنده آن است که مأموریت ما برای تقویت صنایع‌دستی و تشویق خانواده به این حوزه بسیار مهم است. نقش حوزه‌های علمیه در مبارزه با فساد، روشنگری و تبیین حقایق و هدایت نهضت مطالبه گری به سمتی که متناسب با اهداف انقلاب اسلامی پیش رود، بی‌بدیل است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد: مسئولیت امروز ما مبارزه با فساد و کج‌روی‌هاست و باید آستین‌های همت را بالا بزنیم و خود را برای ایفای نقش مؤثر خود مهیا کنیم. حرکت و شتاب ما متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی نیست. حوزه‌های علمیه در حوزه‌های دانشی، مهارتی و اجتماعی باید بیش از پیش آماده باشند که اگر حوزه‌ها از مأموریت خود عقب بمانند، گام دوم انقلاب نمی‌تواند شتاب بگیرد.

عبادی‌زاده عنوان کرد: امیدوارم فعالیت‌های حوزه‌های علمیه با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب و مسیر تمدن سازی اسلامی شتاب بیشتری بگیرد. حوزه‌های علمیه در هرمزگان امروز خود را برای ایفای این نقش آماده می‌کند.

وی ضمن گرامیداشت یاد حجت عبدالمحمود جهانگیری، مدیر سابق حوزه علمیه خواهران هرمزگان که از دست دادن ایشان و شتافتنشان به دیار باقی، ضایعه اسفناکی برای استان هرمزگان بود، بیان کرد: امیدوارم حجت‌الاسلام اسماعیل‌نیا، مدیر جدید حوزه‌های علمیه بتواند با استعانت از خداوند متعال در مسیر شتاب‌دهی به تمدن سازی اسلامی در گام دوم انقلاب گام بردارد.

در ادامه مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور نقش بانوان و این نهاد را در تمدن‌سازی اسلامی بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: با نادیده گرفتن بانوان هیچ تمدنی ساخته نخواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور اظهار کرد: ارتحال حجت‌الاسلام جهانگیری، مدیر سابق حوزه‌های علمیه هرمزگان را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم علقه‌ای که بیان ما در دنیا بسته شد تا رستاخیز باقی بماند.

وی افزود: تمدن سازی یک جریان جامع و مرکب است. این‌گونه نیست که در جریان تمدن سازی، دانشگاه جلو رود و حوزه علمیه عقب بماند، حوزه جلو رود و بخش نظامی عقب بماند. تمدن محصول حضور مناسب و جامع و کامل همه عناصر تأثیرگذار است. اگر همه عناصر به نحو شایسته‌ای جمع شده و نقش خود را ایفا کردند، آنگاه یک مدنیت ایرانی - اسلامی به نحو شایسته شکل خواهد گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: مسئولین هر استان باید سهم خود را در جریان تمدن سازی پیدا کنند و همه عناصر تأثیرگذار، مشارکت معنادار و مؤثری را داشته باشند تا اتفاق تمدنی در کل کشور رقم بخورد. حوزه‌های علمیه خواهران نیز قطعه‌ای از این پازل است. نه از خواهران بیشتر از حد توانشان باید انتظار داشت و نه با نادیده گرفتنشان تمدنی ساخته می‌شود.

بهجت‌پور عنوان کرد: تمدن اگر بخواهد اسلامی باشد، نقش خواهران در آن نقشی مرجع و اثرگذار است. حوزه اگر در متن تحول تمدنی قرار بگیرد، تمدن سربلند اسلامی شکل خواهد گرفت. برای اینکه این اتفاق را در حوزه خواهران رقم بزنیم افقی به عنوان افق ۱۴۱۴ ترسیم کردیم. گسترش سطوح دانشی سطح ۳ و ۴، پژوهشکده‌های گسترده، پایان‌نامه‌های گسترده و هدف‌دار، حضور در مراکز رسانه‌ای و تبلیغی به نحو تخصصی و ... باید در ۵ سال ابتدایی شکل بگیرد و برای اینکه در این نقطه قرار بگیریم باید تمامی نواقص خود را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: در این مدت باید حرکت حوزه‌های علمیه را در ۲۸ استان زیرمجموعه حوزه علمیه خواهران کشور متناسب و هماهنگ کنیم. در حوزه علمیه خواهران هرمزگان بعد از حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی‌زاده، حجت‌الاسلام جهانگیری آمد و دریغا که فرزند این استان از بین ما رفت. امیدواریم خداوند متعال شر ویروس منحوس کرونا را که ناجوانمردانه سرمایه‌های ما را از ما می‌گیرد از سر ملت ما کم کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور بیان کرد: برای ما توفیق شد که حجت‌الاسلام اسماعیل‌نیا که قدرت ارتباطی تأثیرگذاری داشته، در فعالیت‌های پژوهشی و مدیریت پژوهش در حوزه‌های علمیه برادران سهم وافری دارد، در مدیریت حوزه علمیه خواهران نیز حضور داشته باشد. با جامعیتی که در شخصیت حجت‌الاسلام اسماعیل‌نیا سراغ داریم، انتظار می‌رود سرعت تحول در این استان هرچه زودتر، نمایان بشود. انتظار سرعت رشد، بهبود زیرساخت‌ها، کارآمدسازی حوزه علمیه خواهران، نشاندن این حوزه در یک مسند کارشناسی و تخصصی در استان و پرتعداد کردن فعالیت‌های ارزشمند را داریم.

بهجت‌پور بیان کرد: حوزه علمیه خواهران باب پیشرفت را به روی خود باز گذاشته و همه را به مشارکت دعوت می‌کند و دست هر کسی را که دلش برای انقلاب و اسلام می‌تپد را به گرمی می‌فشارد. ظرفیتی از اخلاص و معنویت که در خواهران ما موج می‌زند، پشتوانه ماست برای اینکه امید داشته باشیم، دست عنایت الهی پشت این مجموعه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: امروز حوزه‌های علمیه خواهران به‌گونه‌ای نقش اجتماعی خود را انجام می‌دهند که مسئولین تراز اول کشور این مجموعه را بی‌نقص و موفق می‌دانند و می‌خواهند از این ظرفیت استفاده کنند. دیگر بانوان نگاهشان به حوزه علمیه خواهران رو به توسعه است. در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰۰ درصد جمعیت داوطلبان به حوزه علمیه خواهران افزایش یافته است. آرزو می‌کنم این پیشرفت تا جایی که آرزوی بزرگان، مراجع و رهبر عظیم‌الشأن و فرزانه ماست، قرار بگیرد. دیری نخواهد پایید که این مجموعه هماهنگ در کشور مراحل افتخار را به‌سرعت طی خواهد کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور یادآور کرد: امیدوارم حجت‌الاسلام اسماعیل‌نیا موردعنایت مسئولین استانی و همکارانش قرار بگیرد و بتواند در کمترین زمان ممکن بهترین عملکرد را داشته باشد. کلید تحقق این امر نیز بعد از توکل بر خدا، تلاش برای رهاسازی انرژی‌های درون حوزه است. اگر مدیری تصور می‌کند با انرژی خود باید حوزه را اداره کند، پیشرفتش بسیار کند می‌شود. حوزه وقتی می‌تواند فعالیت‌های بسیاری را در زمان اندک انجام دهد که انرژی‌های نهفته در آن آزاد شوند و دیری نخواهد پایید که تحول ارزشمندی اتفاق خواهد افتاد.

مدیر جدید حوزه علمیه خواهران هرمزگان گفت: باید نهضتی را برای حل مشکلات حوزه‌های علمیه خواهران در استان هرمزگان ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام جواد اسماعیل نیا، امام جمعه شهرستان بندرلنگه و مدیر جدید حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان، اظهار کرد: از خداوند متعال می‌خواهم به من توفیق دهد تا بتوانم در مسیر نوکری اهل بیت(ع) و ترویج دین مبین اسلام گام‌های مؤثری بردارم.

وی افزود: مسئولیت سنگین امامت جمعه بندرلنگه بر دوش من است اما بعد از اینکه فرمانده عزیز ما در عملیات فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و دینی، حجت‌الاسلام جهانگیری از میان ما رفت، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان از من خواستند که این مسئولیت را به عهده بگیرم. علی‌رغم سختی کار و دشواری‌های رفت و آمد میان بندرلنگه و بندرعباس، این وظیفه را با جان و دل پذیرفتم و تا روزی که زنده باشم و بتوانم از کمک و یاری همه همکاران و همراهانم در این مسیر بهره‌مند شوم، پذیرا خواهم بود.

مدیر جدید حوزه علمیه خواهران هرمزگان تصریح کرد: به فضل خدا فضای بسیار صمیمی و تعاملات بسیار خوبی در میان مدیران هرمزگان فراهم است. در همه امور و تعاملات هم‌افزایی بسیار چشمگیری وجود دارد و من نیز قول را می‌دهم در این چند صباحی  که مسئولیت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان را به عهده دارم، تعامل با سایر نهادهای استانی را به حداکثر برسانم.

اسماعیل‌نیا در پایان یادآور شد:  باید نهضتی را برای حل مشکلات حوزه‌های علمیه خواهران در استان هرمزگان ایجاد کنیم و این امر با رهنمودهای نماینده ولی‌فقیه در استان، مدیریت حوزه‌های علمیه کشور و همراهی همه مسئولان استانی امکان‌پذیر خواهد بود. به عنوان یک سرباز کوچک تا جان در بدن دارم در مسیر تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در رکاب خواهم بود.

 در پایان این آیین از خانواده «مرحوم حجت‌الاسلام عبدالمحمود جهانگیری»، مدیر سابق حوزه علمیه خواهران هرمزگان تقدیر و تکریم به عمل آمد و «حجت‌الاسلام جواد اسماعیل‌نیا» به عنوان مدیر جدید این نهاد، معرفی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر