فعالیت‌های قرآنی وزارت ارشاد منتظر تعیین معاون جدید

با وجود اینکه گمانه‌هایی در مورد معرفی معاون جدید قرآن و عترت وزارت ارشاد وجود دارد، اما درنگ به وجود آمده در معرفی رسمی معاون جدید، آینده فعالیت‌ها در این حوزه را با تردید مواجه کرده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، مهمترین جلوه مردم سالاری دینی تغییر قدرت اجرایی و دولت‌ها با انتخاب مردم است. تغییر دولت در نظام‌های سیاسی را می‌توان شبیه به دوی امدادی دانست. فعالیت‌های مرتبط با دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی کشور ضمن ادامه روند خود می‌توانند حتی در زمان تغییرات مدیریتی جریان ساز باشند و این مهم است که هیچ‌یک از فعالیت‌های بخش‌های دولتی به دلیل تغییر در عرصه مدیریت نباید روی زمین بماند.

پس از استقرار دولت سیزدهم و آغاز به کار محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد تغییر در معاونت‌های مختلف بوده‌ایم و از این رهگذر فعالیت در آن حوزه بدون وقفه جریان یافته، اما این موضوع تا کنون شامل حال معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشده است.

معاونت قرآن و عترت یکی از معاونت‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد. اهمیت روزافزون فعالیت‌های قرآنی باعث شد تا تأسیس و راه اندازی مجموعه‌ای مستقل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضروری احساس شده تا فعالیت‌های قرآنی به نحو شایسته و مدونی پیگیری شود.

سیاست گذاری و برنامه‌ریزی به منظور توسعه گفتمان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در عرصه ملی و بین‌الملل، برنامه‌ریزی و تدوین راهکارهای عملی درجهت تحقق اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) و منویات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن و عترت (ع)، صدور مجوز تأسیس مؤسسه‌های فرهنگی قرآن و عترت (ع) و نظارت بر آنها، برنامه‌ریزی و حمایت به منظور توسعه مؤسسه‌های قرآنی مردم نهاد و توانمندسازی آنها در زمینه فعالیت‌های تخصصی تبلیغی ترویجی قرآن و عترت (ع)، ارائه پیشنهاد به منظور تصویب قوانین و مقررات حمایتی از فعالان قرآنی کشور، برنامه‌ریزی و حمایت از برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و آزمون‌های سراسری قرآن و عترت، راهبری فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی از طریق کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآن، حمایت و نظارت بر توسعه آموزش عمومی قرآن و عترت، از اهداف و وظایف این معاونت برشمرده شده است.

تدوین ضوابط انتخاب و معرفی و تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، راهبری سامانه جامع قرآنی کشور برنامه‌ریزی و حمایت از مطالعات کاربردی حوزه تبلیغی- ترویجی قرآن و عترت (ع)، استقرار نظام خیران قرآنی در کشور نیز از دیگر وظایف محوله بر این معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.‌

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۸۴ با مدیریت محمدعلی خواجه پیری تحت عنوان مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور آغاز به کار کرد. سپس حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۸۸ در زمان سید محمدحسینی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار مسئولیت این مرکز شد. در سال ۹۲ نیز حجت الاسلام محمدرضا حشمتی با حکمی از سوی علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست این معاونت منصوب شد. در دولت دوازدهم عبدالهادی فقهی زاده، سکان این معاونت را در دست داشت.

با وجود اینکه گمانه‌هایی در مورد معرفی معاون جدید قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، اما درنگ به وجود آمده در معرفی رسمی معاون جدید آینده فعالیت‌ها در این حوزه را با تردید مواجه کرده است. سوال این است که اگر برای این معاونت فرد جدیدی انتخاب شده، علت معرفی نشدن او چیست و نکته دیگری که مطرح می‌شود گمان تعطیلی فعالیت‌های قرآنی با توجه به عدم تعیین تکلیف در این حوزه است. مساله اینجاست که تأخیر در معرفی سکان دار جدید این معاونت نباید باعث رکود فعالیت‌ها و بلاتکلیفی امور وابسته به این معاونت شود.

از سوی دیگر تأخیر در معرفی مدیران یک مجموعه عاری از آسیب نخواهد بود، از جمله این آسیب‌ها بلاتکلیف شدن بدنه کارشناسی این معاونت است. این بلاتکلیفی در هفته‌های اخیر باعث شده تا شاهد کمترین خروجی‌های خبری از بالاترین نهاد قرآنی کشور در بخش دولتی باشیم و بسیاری از رویدادها فصل اجرا شدنشان را در انتظار تعیین تکلیف معاون جدید سپری کنند.

برگزاری مسابقات قرآن مؤسسات قرآنی، اجرای آزمون سراسری حفظ قرآن و مشخص کردن نسبت آن با آزمون‌های عمومی حفظ قرآن (که محل چالش جدی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و وزارت ارشاد شده است)، جشنواره آیات، کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، بیمه فعالان قرآنی و … از مهم‌ترین رویدادها و مسائلی است که به نظر می‌رسد در بلاتکلیفی تعیین تکلیف معاونت منتظر اجرا باقی مانده‌اند.

زمانی به این بلاتکلیفی در اجرای برنامه‌ها پی خواهیم برد که بدانیم در یک ماه اخیر تقریباً هیچ خبر مهمی از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رسانه‌ها منتشر نشده است. آخرین رویدادی که نام معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در آن دیده شد، مربوط به اوایل شهریورماه است. پیش از آن نیز فعالیت‌های مرتبط با روستاهای قرآنی قبل از رأی اعتماد به کابینه دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی بوده است.

فارغ از آنچه در سطور ابتدایی گفته شد، مساله مهم این است که فعالیت‌های قرآنی حتی با وجود عدم معرفی معاون جدید از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید به حالت کم فروغ در بیاید و مدیران فعلی باید همچون روزهای اول شروع مسئولیت، همت خود را صرف اجرای برنامه‌های این معاونت کنند. دیگر آنکه اهمیت موضوعات این معاونت که همانا قرآن و عترت می‌باشد می‌طلبد وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه‌ای به سر و سامان دادن امور این معاونت مبذول دارند و با معرفی معاون جدید یا اعلام رسمی ابقای معاون فعلی و یا انتصاب یک سرپرست، روح تازه‌ای به این معاونت بدمند تا شاهد به ثمر رسیدن هر چه زودتر برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه قرآن و عترت و فعال‌تر شدن این حوزه باشیم.

ارسال نظر