سازمان فرهنگ پیشگام استفاده از ظرفیت‌ها برای توسعه روابط فرهنگی باشد

رایزن فرهنگی پیشین ایران در عمان، با اشاره به لزوم اهتمام رئیس آینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: این سازمان باید پیشگام استفاده از ظرفیت‌ها برای توسعه روابط فرهنگی و آماده‌سازی زمینه برای جهانی شدن این بیانیه را فراهم کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،حجت الاسلام بهمن اکبری  با تاکید بر بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و تاثیر تحقق این مهم در عرصه بین الملل توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: اگر بیانیه گام دوم را به مثابه یک سند بالادستی برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی درنظر بگیریم که افق‌های آینده ما را تعیین و مشخص می‌کند، اهمیت تلاش برای ایجاد بسترسازی و زمینه‌سازی لازم جهت اجرایی شدن آن از خود بیانیه نه‌تنها کمتر نبوده، بلکه بیشتر نیز خواهد بود.

رایزن پیشین فرهنگی ایران در تانزانیا ادامه داد:‌ این بیانیه نباید فقط روی کاغذ، منابر و کرسی‌های نظریه پردازی بماند؛ بلکه با استفاده از همه ظرفیت های برای تحقق آن نه تنها در داخل بلکه برای جهانی شدن آن باید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشگام و الگوی دیگر دستگاه‌ها باشد.

 

سازمان فرهنگ نیازمند مدیری انقلابی دلباخته به فرهنگ اسلامی ایرانی

این کارشناس دینی ادامه داد: نظر به ضرورت "اصلاح و توسعه روابط فرهنگی بین المللی" با راهبرد "بهره گیری موثر از ظرفیت‌های داخلی و بین المللی همسو به‌ویژه فضای سایبری"؛ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی محتاج شخصیتی مدیرهستیم که فارغ از ویژگی های عمومی یک "مدیر در دولت اسلامی" همچون آشنا بودن با معارف اسلامی و مبانی انقلاب و دلباختگی نسبت به فرهنگ اسلامی ایرانی؛ حائز شرائط و شاخص هایی همچون شجاعت اقدام، آشنایی با جریان‌ها و روندهای فکری فرهنگی بین المللی، آشنایی و توانایی در بهره از ظرفیت‌های نهادهای رسمی جریان ساز فرهنگی و نهادهای غیررسمی باشد.

وی شناخت دقیق آسیب های موجود سازمان طی یک‌ دهه اخیر، قدرت برنامه ریزی برای الگوسازی و نهادسازی و گفتمان سازی در سطح منطقه، جهان اسلام و بین الملل، محبوبیت در مدیریت صف و ستاد سازمان فرهنگ و توانمند در حوزه سیاستگذاری فرهنگی (دارای ذهن و زبان راهبردی) را از دیگر ویژگی‌ها و شاخصه های یک مدیر خوب در دولت اسلامی برشمرد.

حجت الاسلام اکبری در توضیح ضریب اهمیت هر یک از این ویژگی ها گفت: ویژگی های دوم (شجاعت اقدام)، سوم (آشنایی و توانایی در بهره از ظرفیت‌های نهادهای رسمی جریان ساز فرهنگی و نهادهای غیررسمی)، پنجم (قدرت برنامه ریزی برای الگوسازی و نهادسازی و گفتمان سازی در سطح منطقه، جهان اسلام و بین الملل) و هفتم (توانمند در حوزه سیاستگزاری فرهنگی (دارای ذهن و زبان راهبردی)، از ضریب بسیار بالاتری از دیگر ویژگی ها و رابطه مستقیم با مسئولیت و مدیریت این نهاد فرهنگی و بین المللی دارد.

به گفته رئیس سابق مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی، همچنین سه ویژگی اول (شناخت دقیق آسیب های موجود سازمان طی ده اخیر) و ششم (محبوبیت در مدیریت صف و ستاد سازمان فرهنگ) و ویژگی چهارم (آسیب شناسی صف و ستاد سازمان) از ضریب اهمیت بالایی برخوردار است.

 

ارائه طرحی برای تحول‌گرایی در سازمان فرهنگ

رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران درازبکستان تاکید کرد: بر این مبنا می توان طرحی تحولی ارائه داد که بدون هیچ افزایش یا تحمیل در زمینه "منابع انسانی" یا "منابع مالی" و تنها با بهره گیری بهینه از منابع موجود فرهنگی و علمی داخل کشور و در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری (که گنجینه معنوی اقتدار فرهنگی ماست)؛ بتوان فعالیت‌های فرهنگی را به چند برابر وضع موجود افزایش داد و طی یک دوره چهارساله شاهد "اثربخشی مناسب" در سطح بین الملل بود. آثربخشی‌ای که توامان به "اقتصاد فرهنگ" و "اقتصاد سیاسی" نیز خدمت رسانی کند.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به دغدغه های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که در گذشته بیان و اخیرا نیز در مراسم اربعین حسینی یادآوری فرمودند که"‌ اولا؛ تلاش در عرصه فرهنگ "جهاد" است  یا "فضای مجازی" به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد، گفت: معظم له در سخنرانی اخیر نخست بر "تقدم نگاه فرهنگی" بر "نگاه امنیتی، نظامی و سیاسی" تاکید داشتند و دوم؛ به تاثیر شگرف "فضای مجازی" در تغییر ذهن و زبان مخاطبان نخبه و عموم انسان‌ها تصریح کردند. سوم اینکه؛ ما در صحنه تعاملات فرهنگی بین المللی باید درصدد "تغییر ساختار نهادهای فرهنگی" (با رویکرد انقلابی) باشیم.

رئیس سابق مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی ابراز امیدواری کرد برای انجام این تکلیف الهی و تعهد اجتماعی بتوان با معرفی و تعیین مدیری اندیشمند و نظریه پرداز و جهادی و شایسته و انقلابی گام‌های بلندی در جهت رشد و ارتقای فرهنگ غنی این مرزو بوم در عرصه بین الملل برداشته و برای تحقق جهانی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تلاشی مضاعف انجام شود.

ارسال نظر