بورل : به انجام نشست بروکسل درباره برجام خوش‌بین هستم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز امیدواری به اینکه طی روزهای آینده میزبان جلسات مقدماتی مذاکرات وین با حضور هیات ایرانی در بروکسل باشد، اوضاع را درحال پیشرفت توصیف کرد و گفت که به برگزاری این نشست خوش بین است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، جوسپ بورل روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که هنوز برگزاری این جلسه قطعی نیست « اما من امروز نسبت به اینکه این نشست برگزار شود، خوش‌بین تر هستم».

وی افزود: اوضاع در حال پیشرفت است و امیدوارم که در روزهای آینده جلسات مقدماتی در بروکسل برگزار شود.

او در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا دستیابی به تفاهم درباره اجرای برجام «در دسترس» است گفت: من چنین چیزی نگفتم اما درحال کار بر روی این موضوع هستیم . 

بورل بیان داشت که در نشست امروز ابتدا درباره اوضاع منطقه خلیج فارس، جایی که به گفته او دارای بیشترین سرانه تولید ناخالص داخلی است اما اوضاع یمن بشدت نگران کننده است، گفت‌وگو می‌شود. وی افزود که امروز درباره افزایش تعاملات با کشورهای منطقه بحث و تبادل نظر خواهد شد.

دیپلمات‌های ارشد گروه ۴ به‌علاوه یک، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمده تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند. این مذاکرات از تیرماه گذشته متوقف شده و اتحادیه اروپا بر ازسرگیری مذاکرات اصرار دارد.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در جمع خبرنگاران بیان داشت که علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه در جلسه هفته گذشته با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا
نکاتی را بیان داشت و توافق شد که گفت وگوها در چند روز آینده در بروکسل ادامه یابد.
وی اضافه کرد: این توافق دو سویه بود. قطعاً موضوعات، چالش‌ها و موانعی که در وین به نتیجه نرسیده باید مورد رایزنی قرار بگیرد. اجازه دهید در همان مسیری که گفت و گوها بین ایران و هماهنگ‌کننده گفت و گوهای ایران و جهان آغاز شد، ادامه یابد و مطمئنا آقای باقری اولین فرصت نظرات مدنظر را مطرح خواهد کرد.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.
به گزارش ایرنا، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز در لوگزامبورگ گردهم آمده تا درباره آخرین وضعیت تحولات بین المللی گفت‌وگو کنند.

ارسال نظر