دیدار مجازی بایدن و شی جینپینگ نقطه عطفی برای بهبود روابط دو خواهد بود

مقام‌های کاخ سفید ضمن برنامه‌ریزی برای دیدار مجازی بین روسای جمهوری آمریکا و چین امیدوارند که به جهان نشان دهند واشنگتن می‌تواند مسئول مدیریت روابط بین دو کشور باشد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا،  تبادلات رقابتی با چین در اوایل ریاست جمهوری جو بایدن باعث نگرانی متحدان آمریکا شد و مقام‌های این کشور بر این باورند که همکاری مستقیم با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین بهترین راه برای اجتناب از درگیری بین دو کشور است.

با توجه به مساله همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های اعمال شده که باعث می‌شود رئیس جمهوری چین نتواند به‌ سفر برود، دیدار بین او و بایدن به صورت مجازی خواهد بود و این مساله در دست بررسی است.

بایدن قرار است در نشست‌های گروه ۲۰ در رم و اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در گلاسگو حضور یابد اما رئیس جمهوری چین در هیچکدام از این دو نشست حضوری شرکت نمی‌کند.

یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا گفته است: ما هنوز در حال بررسی جزئیات برای برگزاری این نشست مجازی هستیم و هنوز نمی‌توانیم درباره آن مطالب زیادی بگوییم.

منابع آشنا به این برنامه‌ها بدون ذکر نامشان گفتند، این دیدار باید یک نتیجه جدی و بزرگ داشته باشد و امیدواریم که بتواند باعث ثبات روابط بین دو کشور شود.

دو طرف در گفتگوهایی که در ماه جاری میلادی در سوئیس برگزار شد، توافق کردند تا در پایان سال جاری میلادی نشستی مجازی داشته باشند.

سوزان تورنتون، یکی از مقام‌های ارشد سابق در وزارت خارجه آمریکا گفت: این نشست می‌تواند به احیای خلا روابط بین دو کشور کمک کند. البته می‌دانیم که این گفتگوها نتیجه خاصی ندارند اما از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کنند.

دیوید اوسالیوان، سفیر سابق اتحادیه اروپا در واشنگتن نیز گفت، متحدان اروپایی نگران مدیریت صحیح روابط بین واشنگتن و پکن هستند چون دو کشور اکنون و به ویژه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ روابط متشنجی داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر